به گزارش روز یکشنبه ایرنا، محمد رضا قنبری درحاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، تصریح کرد: در سال های اخیر، اقدام های خوبی برای جلوگیری از فعالیت صنایع آلاینده استان اصفهان انجام شده است.
وی افزود: هر صنعت آلاینده باید هر سال یک درصد از فروش خود را علاوه بر مالیات به عنوان ارزش افزوده پرداخت کند، که مبلغ زیادی می شود و این موضوع موجب شده تا صنایع تلاش خود را برای رفع مشکلات آلایندگی خود بیشتر کنند.
تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده مربوط به واحدهای آلاینده محیط زیست است. در این تبصره آمده است: واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی کنند، طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست (تا 15 اسفند هر سال برای اجرا در سال بعد) همچنین پالایشگا های نفت و واحدهای پتروشیمی علاوه بر مالیات و عوارض متعلق موضوع این قانون مشمول پرداخت یک درصد ( 1%) از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی می باشند.
واحدهایی که در طی سال نسبت به رفع آلایندگی اقدام نمایند با درخواست واحد مزبور و تایید سازمان حفاظت محیط زیست از فهرست واحدهای آلاینده خارج می شوند . در اینصورت واحدهای یاد شده در دوره مالیاتی بعدی، مشمول پرداخت عوارض آلایندگی نخواهند شد.
از سویی واحدهایی که در طی سال بنا به تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست به فهرست واحدهای آلاینده محیط زیست اضافه شوند از اول دوره مالیاتی بعدی مشمول پرداخت عوارض آلایندگی خواهند بود.
عوارض موضوع این تبصره در داخل حریم شهرها به حساب شهرداری محل استقرار واحد تولیدی و در خارج از حریم شهرها به حساب تمرکز وجوه موضوع تبصره 2 ماده 39 واریز می شود تا بین دهیاریهای همان شهرستان توزیع شود. قانون مالیات بر ارزش افزوده مشتمل بر 53 ماده و 47 تبصره در جلسه 17 اردیبهشت 1387 کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طبق اصل 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد

** افزایش شمار روزهای سالم اصفهان طی سه سال گذشته
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان افزود: نتیجه این اقدام ها موجب شده تا شمار روزهای سالم اصفهان از سال 92 به بعد هر سال افزایش یابد.
وی به آمار روزهای سالم و ناسالم اصفهان طی سه سال گذشته اشاره کرد و توضیح داد: اصفهان در سال ٩٢ یک روز هوای پاک داشت و در سال ٩٣ روز پاک ثبت نشد اما در سال گذشته یک روز و از ابتدای سالجاری تاکنون نیز ٧ روز هوای پاک داشته است.
قنبری ادامه داد: تعداد روزهای سالم اصفهان در سال 92 هفتاد و یک روز، در سال 93 ، صد و چهل و نه روز ، در سال گذشته ١٨٥ روز و ٩ ماه اول امسال ٢٢٤ روز گزارش شده است.
وی اضافه کرد: اگر روزهای ناسالم را به دو دسته حساس و عموم تقسیم کنیم ، در سال ٩٢ صدو پنجاه روز ناسالم برای گروه های حساس، در سال ٩٣صد روز ، در سال گذشته 78 روز و ٩ ماهه امسال ٤٢ روز بوده است.
این مسئول قضایی افزود: در سال ٩٢ پنجاه وچهار روز ناسالم برای عموم ، در ٩٣ بیست وهفت روز ناسالم برای عموم در سال گذشته 12 روز و ٩ ماهه امسال ٣ روز ناسالم برای عموم در اصفهان ثبت شده است.
وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی استان اصفهان حامی محیط زیست است، افزود: ٣٠ درصد صنایع آلاینده کشور در این استان قرار دارد و دستگاه قضایی استان اصفهان سعی کرده است با اعمال قانون، صنایع اصفهان مسائل زیست محیطی را رعایت کنند.
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست صبح روز جمعه با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، حجت السلام انصاری معاون حقوقی رییس جمهوری، در محل دایمی نمایشگاه تهران افتتاح شد و تا ٩ اسفندماه ادامه دارد.
2093 ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.