به گزارش ایرنا، فرهنگ ترافیک همه گیر و موثر است که فقط شامل رانندگان نمی شود، بلکه تمامی شهروندان اعم از پیاده و سواره را دربرمی گیرد.
با تاکید بر اینکه یکی از راه های فرهنگ سازی، آموزش است باید از همه ابزار های موجود از جمله ابزار هنر، رسانه و آموزش چهره به چهره به فرهنگ سازی ترافیک در جامعه پرداخته شود.
بدیهی است با برنامه ریزی دقیق آموزش فرهنگ ترافیک می‌توان از معضلات فوق کاسته و به کاهش تصادفات، افزایش ضریب ایمنی در عبور و مرور و ترافیکی روان دست یافت.
قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی هم برای رانندگان و هم برای عابران پیاده تعریف شده ولی به نظر می رسد قوانین مربوط به عابران پیاده توسط دستگاه های مربوطه به خوبی برای جامعه تبیین نشده است.
زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط عابران پیاده بنا به دلایل مختلف از جمله جدیت نداشتن راهنمایی و رانندگی در برخورد با متخلفان، اجرا نشدن درست قوانین و شاید ضعف قوانین هر روز تکرار می شود و همواره بدلیل همین بی توجهی ها حوادث تلخی رقم می خورد.
در این راستا دبیر کمیته فرهنگ شهروندی اصفهان به اجرای مانور شهری با موضوع 'عابر پیاده' و 'ترافیک' در میدان ها و چهار راه های اصلی این شهر خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این مانور تحقق آموزش فرهنگ ترافیک به شهروندان است.
سعید امامی افزود: براساس آمارهای اعلام شده عدم رعایت قوانین راهنمایی توسط عابران پیاده همچون استفاده نکردن از مسیرهای خط کشی شده، پل هوایی و بی توجهی به چراغ راهنمایی از مهمترین عوامل تصادفات در شهرها بشمار می رود.
وی اظهار کرد: در این طرح شخصیت های چراغ راهنمایی قرمز و سبز و خط عابر پیاده بصورت نمایشی در مسیر عبور عابران پیاده (مسیر های خط کشی شده) حضور یافته و چگونگی عبور و مرور را به شهروندان آموزش می دهند.
امامی یادآور می شود: در این مانور شهری سعی می شود استفاده شهروندان از مسیرهای تعیین شده را فرهنگ سازی کنیم تا در آینده شاهد کاهش آمار تصادفات باشیم.
وی با بیان اینکه فرهنگ سازی عابر پیاده به لحاظ اهمیت آن، از مهمترین موضوعات این دبیر خانه در سال جاری است، گفت: تاکنون چندین تیزر و جلد کتاب با این موضوع تولید شده است که برخی از آنها بین شهروندان اصفهانی توزیع شده و مابقی بزودی توزیع خواهد شد.
در مهرماه امسال نیز طرح پویش مردمی ترافیک با هدف جلب مشارکت مردم در حوزه‌ ترافیکی در اصفهان اجرا و نقش آحاد مردم و شهروندان در حوزه‌های ترافیکی برای آنان تبیین شد.
سرهنگ رضا رضایی، رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به نتایج مطلوب طرح پویش ترافیک در اصفهان گفت: تسهیل عبور و مرور، کاهش آلودگی هوا، کاهش اتلاف زمان سفر و رضایتمندی مردم در حوزه ترافیکی از نتایج اجرای طرح پویش مردمی ترافیک است که همه این موارد، کاهش تصادفات فوتی را به دنبال داشته است.
سرهنگ رضا رضایی با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های فرهنگی برای گسترش فرهنگ ترافیک افزود: فعالیت‌های فرهنگی نقش مؤثری در کاهش تصادفات منجر به فوت دارد و همه مردم بایستی در این زمینه کمک کنند تا آمارها کاهش یابد.
وی اظهار کرد: طرح پویش مردمی ترافیک بدرستی می‌تواند جای خود را در سایر شهرها و در سطح کشور باز کند و در حال حاضر تماس‌های مختلفی از استان‌های دیگر برای اعزام کارشناس و الگوگیری از این طرح صورت گرفته است.
سرهنگ رضایی با اشاره به تعدادی از طرح‌های انجام شده در سطح شهر اصفهان برای گسترش فرهنگ ترافیک تصریح کرد: اجرای طرح سه شنبه‌های بدون خودرو و افتتاح پلیس افتخاری از جلمه فعالیت‌های است که توسط مجموعه‌های مختلف انجام شده است که مجموعه این طرح‌ها باید به ما کمک کند که در راستای تحقق ارتقاء فرهنگ ترافیکی و کاهش روز افزون تصادفات موفق باشیم.
کلانشهر مهاجر پذیر اصفهان همه ساله با روند رو به رشد شمار خودروها و افزایش بار ترافیکی روبروست به گونه ای که این شهر پس از تهران بیشترین افزایش تعداد خود رو را داراست.
سالانه حدود 145 هزار دستگاه خودرو در اصفهان شماره گذاری و راهی خیابان های این شهر پرازدحام می شود.
هم اکنون افزون بر 800 هزار دستگاه خودرو در خیابان های کلان شهر اصفهان تردد می کنند که روزانه حدود 400 دستگاه به این تعداد اضافه و هر روز ابعاد تنگناهای این کلانشهر را گسترده تر می کند.
گ/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.