به گزارش عصر یکشنبه ایرنا،به استناد اعلام سازمان دامپزشکی مبنی بر احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر و بر اساس اعلام معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی مبنی بر احتمال شیوع این بیماری در کشور، هرگونه شکار و زنده گیری پرندگان ممنوع است و تا اطلاع ثانوی نیز هیچگونه پروانه جدیدی نیز صادر نخواهد شد.
همچنین پروانه‌های شکار صادر شده پرندگان تا اطلاع ثانوی از درجه اعتبار ساقط است و در صورت مشاهده هرگونه شکار و تخلف، با افراد متخلف برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
بدیهی است، در صورت برطرف شدن تهدیدات ناشی از احتمال شیوع بیماری مذکور، چگونگی اقدام در باره پروانه ها متعاقباً اعلام می شود.
به گزارش ایرنا، سازمان دامپزشکی نیز در اطلاعیه ای با هشدار در باره شیوع آنفلوآنزای پرندگان اعلام کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان علائم ظاهری ندارد و مردم در هر شرایطی پرندگان مهاجر را شکار نکنند و نخورند.
روابط عمومی این سازمان یادآور شد که این سازمان از دهه سوم آبان امسال درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شده و استان های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، قم، مرکزی، کرمانشاه و مازندران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
بیماری آنفلوآنزای پرندگان از طریق پرندگان مهاجر در مسیر مهاجرت از سیبری به نیمکره جنوبی وارد کشورمان می شود و پرندگان مهاجر به این بیماری مقاومند و علائم ظاهری ندارند.
مقابله با بیماری مستلزم رعایت دقیق موارد اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی بویژه ضوابط امنیت زیستی بوده و در صورت عدم رعایت آن، خسارت جبران ناپذیری به صنعت طیور کشور وارد خواهد شد.
در همین راستا، مردم باید به جد از خرید هرگونه طیور بومی و پرندگان صید شده خودداری کنند و به روستائیان نیز توصیه می‌شود اقدام به محصور کردن طیور خود بمنظور قطع ارتباط طیور اهلی با طیور وحشی اقدام کنند.
در سرشماری های دو سال اخیر، جمعیت پرندگان در زیستگاه های آبی استان هم بلحاظ تنوع و هم تراکم کاهش یافته و به بالغ بر 10 هزار قطعه پرنده رسیده است.
6027/ت/6994
خبرنگار:آرزو فلاح* انتشار: شکراللهی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.