خوردگی، واکنش شیمیایی یا الکتروشیمیایی بین یک ماده، معمولاً یک فلز و محیط اطراف آن است که به تغییر خواص ماده منجر می شود و در تمام دسته‌های اصلی مواد شامل فلزات، سرامیک ها، پلیمرها و کامپوزیت ها اتفاق می افتد، اما وقوع آن در فلزات آنقدر شایع است و اثرات مخرب برجا می‌گذارد که هرگاه صحبت از آن به میان می آید، ناخودآگاه خوردگی یک فلز به ذهن متبادر می‌شود.
به گزارش ایرنا، رضا جواهر دشتی روز سه شنبه در مراسم افتتاح سی و نهمین همایش شیمی نیروگاهی در نیروگاه اصفهان افزود: سالی 40 تا 50 درصد از ارزش نیروگاه های کشور بر اثر خوردگی کاهش پیدا می کند.
مدیر رصدخانه خوردگی پژوهشگاه شاخص‌پژوه اصفهان با بیان اینکه سالانه بر اثر خوردگی معادل 5 درصد از تولید ناخالص ملی به کشور خسارت وارد می شود، گفت: خوردگی از بحران آب هم مهمتر است و سرمایه های مملکت بوسیله آن بلعیده می شود.
وی افزود: میزان ضرر و زیان وارده به صنایع بر اثر خوردگی، بیشتر از سه برابر تولیدات صنایع است.
جواهردشتی با بیان اینکه در هر 90 ثانیه یک تُن فولاد بر اثر خوردگی از بین می رود، گفت: مشکل خوردگی در شبکه های آب و فاضلاب، نیروگاه ها و پتروشیمی ها وجود دارد و می توان آن را پیش بینی کرد.
وی با بیان اینکه عواقب خوردگی بسیار زیاد است، گفت: خوردگی مانند نفس کشیدن ، امری طبیعی است و نمی توانیم آن را متوقف سازیم، بلکه باید آن را کنترل کنیم.
وی با بیان اینکه خوردگی یک مسئله ترمودینامیکی است که نمی توانیم از دست آن فرار کنیم، افزود: خوردگی هزینه و ریسک بالایی دارد و از نظر مهندسی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سی و نهمین همایش شیمی نیروگاه های کشور به مدت دو روز در نیروگاه اصفهان برگزار می شود.
شرکت مدیریت تولید برق اصفهان با حمایت شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و انجمن صنفی نیروگاه های ایران(اصنا)، این همایش را با حضور اساتید دانشگاه و خبرگان صنعتی و نیروگاهی برگزار می کند.
محورهای این همایش در دو بخش تخصصی و عمومی برگزار می شود که محورهای بخش تخصصی شامل تصفیه آب و پساب های صنعتی،تصفیه فاضلاب، کنترل شیمیایی در نیروگاه ها، کنترل خوردگی، شیمی و محیط زیست، بحران آب و راهکارهای مقابله و کاهش اثرات آن و غیره است.
همچنین ارائه مقالات برتر علمی و فنی، سخنرانی های فنی و مدیریتی، پرسش و پاسخ های فنی، کاربردی، برگزاری پانل های تخصصی و پاسخ به سئوالات، ارائه تجارب برتر بهینه سازی و روزآمد کردن فناوری ها و غیره، محورهای بخش عمومی این نشست را تشکیل می دهد.
7150 ت /6027
خبرنگار: علی نعمانی* انتشار: شکراللهی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.