به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، منصور زیرک روز یکشنبه افزود: با توجه به اولویت های انجام شده، در ادامه عملیات حفاظتی و مرمتی دیوارنگاره های کاخ چهلستون، مرمت دیوارنگاره جنگ کرنال آغاز شد.
وی با بیان اینکه این دیوارنگاره یکی از شش دیوارنگاره عظیم تالار اصلی کاخ محسوب می شود، گفت: سال گذشته مرمت دیوارنگاره 'جنگ چالدران' انجام شد و سال آینده و در ادامه عملیات مرمت کاخ چهلستون ،چهار دیوارنگاره عظیم باقی مانده این تالار نیز مرمت می شود.
زیرک افزود: در این عملیات، آلاینده های محیطی همچون گرد و غبار و آلاینده های شیمیایی که در حال حاضر کل دیوارنگاره را پوشانده است و احتمال آسیب رساندن به لایه رنگ آن وجود دارد؛ به روش مرمتی زدوده می شود و سپس در صورت نیاز موزون سازی رنگی به روش مرمتی انجام و در نهایت کل دیوارنگاره تثبیت و استحکام بخشی می شود.
وی گفت: این عملیات توسط کارشناسان و استادکاران گروه امانی معاونت میراث فرهنگی با هزینه بالغ بر یکصد و پنجاه میلیون ریال، در مدت سه ماه تا پیش از آغاز سفرهای نوروزی سال 1396 انجام خواهد شد.
احداث کاخ چهلستون با مساحت بالغ بر 67 هزار مترمربع در دوره شاه عباس یکم آغاز شد.
شاه عباس اول، کوشکی در میان باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل داد که تالار میانی کاخ چهلستون و غرفه های چهار گوشه آن را دربرمی گرفت.
در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان کاخ چهلستون تغییر کرد و تالار آینه، تالار 20 ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی، آئینه کاری، کاشیکاری دیوارها و سقف ها به آن افزوده شد.
بخشی از نقاشی های چهلستون به شیوه بزرگ نمایی بر دیواره های گچی تالار اصلی توسط شاگردان رضا عباسی از نگارگران و نقاشان مشهور مکتب هنری اصفهان در عصر صفوی نقش بسته و بخشی هم در دوران قاجار نقاشی شده که از ارزش و اعتبار جهانی برخوردار است.
7150/6027
خبرنگار: علی نعمانی* انتشار: شکراللهی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.