به گزارش ایرنا، شرکت دانش بنیان ' معین زیست آریا ' از شرکت های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مجری طرح کلان ملی سامانه نمک زدایی آب های غیر متعارف به روش خودجوش در یک شرکت پتروشیمی شده است.
مدیر عامل این شرکت روز شنبه به ایرنا گفت: موافقت‌ نامه سه‌ جانبه این طرح کلان ملی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ‌عنوان کارفرما، شرکت پتروشیمی مارون ( در ماهشهر)، به‌عنوان نهاد بهره‌ بردار و شرکت معین زیست آریا به عنوان مجری منعقد شده است.
محسن حسینی افزود: این طرح با هدف استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ارایه راه‌ حل نو و فناورانه در جهت مدیریت مصرف آب و چالش‌های زیست‌محیطی شرکت پتروشیمی مارون اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه تولید پساب های فوق شور ( با شوری بسیار بالا) در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی یکی از معضل های زیست محیطی بشمار می آید، اظهار کرد: در سامانه مذکور، نمک ها، فلزهای سنگین و نیترات بطور کامل از آب جدا می شود.
این کارشناس اضافه کرد: با تصفیه این پساب توسط سامانه نمک زدایی خودجوش، آب مقطر و لجن نمک بدست می آید که آب مقطر را می توان در صنایع به کار برد.
حسینی با تاکید بر اینکه همه فرایندها و تجهیزات این طرح در داخل کشور طراحی و ساخته شده است، گفت: ما اکنون جزو 10 کشور دارنده فناوری نمک زدایی خودجوش در دنیا هستیم.
وی خاطرنشان کرد: سامانه نمک زدایی خودجوش از سه سال گذشته در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مورد استفاده قرار گرفته و اجرای آن در شرکت پتروشیمی مارون، دومین مورد کاربرد در صنعت است.
همچنین روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این باره اعلام کرد: موافقت‌نامه سه‌جانبه طرح کلان ملی سامانه نمک زدایی خودجوش با پیگیری‌ها و حمایت این شهرک به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری در تهران امضا شد.
از مزایای این سامانه می توان به استفاده در شرایط جغرافیایی مختلف و نیاز به انرژی الکتریکی کمتر اشاره کرد.
فرایند خودجوش از نوع ZLD (بدون پساب) بوده و توانایی نمک‌زدایی آب‌های غیرمتعارف با شوری بسیار بالا را داراست.
فرایند خودجوش مذکور از دو تجهیز ابداعی 'نی دو' و آبشار بهره می‌برد که در ضمن داخلی بودن، هزینه تعمیر و نگهداری پایین و بهره‌برداری آسان این سامانه را به همراه دارد.
اکنون حدود 480 شرکت دانش بنیان در زمینه های مختلف در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعال است.
ت/3011/ 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار : عمادی
کانال اطلاع رسانی : https://telegram.me/esfahanirna

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.