حجت‌الاسلام عنایت‌الله شامی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باید به این موضوع بیش از گذشته و به نحو احسن پرداخته شود تا با رعایت حقوق شهروندی مشکلات عمده سیاسی و اقتصادی حل شود.
وی به لزوم ارزیابی سه دهه اخیر درباره جایگاه حقوق شهروندی در ایران اشاره کرد و گفت: از ایرادهای مسئولان در این مدت می شود به اطلاع رسانی نکردن، ندادن آموزش های لازم در این باره و ناآگاهی جامعه نسبت به حقوق فی مابین اشاره کرد.
حجت‌الاسلام شامی به توجه نداشتن جامعه به روابط اجتماعی اشاره کرد و افزود: 38 سال کم کاری های متولیان، مسئولان و فعالان این حوزه باعث عقب ماندگی جامعه در رابطه با آگاهی شان از حقوق شهروندی خود شده است.
مسئول استانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های زنجان با تبیین جایگاه حقوق شهروندی در ایران، افزود: اجرای ضعیف حقوق شهروندی بعد از گذشت قریب چهار دهه از انقلاب اسلامی به ضعف در ساختارهای اجتماعی جامعه بر می گردد.
حجت‌الاسلام شامی تصریح کرد: چرا که به نظر می رسد ایرانی ها فردگرا بوده و به خرد جمعی در امور خود، زیاد اعتقادی ندارند و این موضوع هم به فرهنگ سه هزار سال گذشته ایران تا کنون ارتباط دارد و موضوع جدیدی نیست.
مسئول استانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های زنجان ابراز کرد: تغییر فرهنگ در هر جامعه ای زمان بر خواهد بود و روحیه جمعی نگری و کار گروهی بعد از تشکیل جمهوری اسلامی به تازگی رونق گرفته است.
وی به ضرورت کاهش فاصله بین مدیران و آحاد جامعه در مسائل مختلف مدیریتی اشاره کرد و افزود: نباید مانند زمان پهلوی و قبل از آن، بین مردم و مسئولان شکاف ایجاد شود.
حجت‌الاسلام شامی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب مردم نقش پرنگی در حکومت داری ایفا می کنند و مسئولان خود را به طور مستقیم و غیر مستقیم انتخاب می کنند تا در عمل خودشان برای مسائل کشورشان تصمیم بگیرند.
وی یکی از دلایل وضعیت نامطلوب جایگاه حقوق شهروندی در کشور را مشکلات عدیده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: جنگ داخلی، جنگ تحمیلی هشت ساله، مشکلات اقتصادی کشور بعد از جنگ، اشتغال و مسائل این چنینی باعث شد تا مسئولان نتوانند به موضوعاتی با اولویت پایین تر رسیدگی کنند.
حجت‌الاسلام شامی اظهار کرد: نباید در اداره های دولتی کارمندان و مسئولان نظر شخصی خودشان را به جای قانون به مردم تحمیل کنند.
وی به لزوم فرهنگ سازی درباره حقوق شهروندی گفت: رعایت این حقوق، پیدا کردن جایگاه مناسب، در دراز مدت با اطلاع رسانی مناسب، آگاه سازی عموم جامعه و استفاده از ظرفیت رسانه ها می تواند میسر شود.
به گزارش ایرنا، سلامت و کیفیت زندگی، حق حیات، حق کرامت، برابری انسانی، حق آزادی، امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق آزادی اندیشه و بیان از جمله مواد منشور حقوق شهروندی ابلاغی توسط رئیس جمهوری است.
3216/6085
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.