پرواز زنبورهای طلایی عسل در اصفهان در سال‌های اخیر با توسعه صنعت زنبورداری و تولید عسل بیشتر شده و نسبت به سال ۹۲ و آغاز فعالیت دولت، بالغ بر ۱۱۶ درصد افزایش یافته است.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ایران از جمله کشورهای مطرح در صنعت زنبورداری و تولید عسل به شمار می‌رود و به لحاظ تعداد کلنی زنبورعسل و میزان تولید عسل در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، بر پایه آخرین سرشماری در مهر ماه سال ۹۸، حدود ۹۸ هزار زنبورستان و نزدیک به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در کشور موجود است، میانگین تولید عسل در هر کندو را حدود ۱۱ کیلوگرم و میزان رشد تولید این محصول در سال ۹۸ نسبت به سال ماقبل ۲۴ درصد برآورد می‌شود.

درباره تعداد زنبورهای موجود در یک کندو باید اینطور گفت که یک کندوی یک طبقه متشکل از ۱۰ قاب است که در هر قاب حدود یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار زنبور عسل زندگی می‌کنند کندوهایی که سه یا چهار طبقه هستند ۳۰ تا ۴۰ قاب دارند البته باید بدانیم که شمار زنبورهای هر کندوی عسل متغیر است و تابع شرایط گوناگون بوده و در مقایسه با سال‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را  به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد که از حیث تولید عسل هم جزو مناطق اصلی کشور به شمار می‌رود.

مجموع  اراضی زراعی استان حدود  ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های نُرمال از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تن است.

بر پایه اطلاعات اخذ شده از سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، این استان در رده سوم تولید عسل در کشور جای گرفته است و جهش تولید این ماده با ارزش و شگفت انگیز نسبت به سال ابتدایی فعالیت دولت حدود ۱۱۶ درصد افزایش پیدا کرد.

تولید هفت هزار و ۵۰۰ تُن عسل در اصفهان

بر مبنای گزارش‌های اخذ شده از سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، میزان عسل تولیدی در پایان سال گذشته هفت هزار و ۳۰۰ تُن بود در حالی که سال ۹۲ حدود سه هزار و ۳۰۰  تُن از این محصول در استان تولید شد.

در سطح استان، نجف آباد بیشترین تولید عسل را به خود اختصاص داده پس از این شهرستان، اصفهان، شهرضا، خمینی‌شهر و خوانسار در رده های بعدی قرار دارند.

ذکر این نکته ضروری است که از حیث کارگاه‌های بسته بندی و توزیع این محصول غذایی، رتبه نخست در استان در اختیار شهرستان خوانسار قرار دارد و به نوعی به کی از نشان (برندهای) مورد اطمینان و محبوب تبدیل شده است.

وجود ۹۱۶ هزار کلنی زنبور عسل در اصفهان

به گفته کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در طی هفت سال اخیر تعداد کندوها در استان اصفهان افزایش پیدا کرد و اکنون بالغ بر ۹۱۶ هزار کلنی زنبور عسل در این خطه وجود دارد.

سید محمد مهدی طبائیان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: تولید عسل وابستگی زیادی به وضعیت طبیعت و میزان رویش‌ها در رویشگاه های طبیعی دارد و برای مثال در سال‌های خشکسالی میزان تولید کاهش پیدا می‌کند و در سال‌هایی که بارندگی خوب بوده و وضعیت رشد گیاهان نسبت به گذشته بهتر شده توانستیم استحصال بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در سال جاری با آن مواجه بودیم شروع ویروس کرونا بود و نقل مکان و جابجایی کندوها که بسته به شرایط آب و هوایی صورت می‌پذیرد با مشکلات زیادی روبرو شد.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: همزمان با عید نوروز که موضوع زاد و ولد زنبورها مطرح است و در پاییز و زمستان که به دلیل سردی هوا تامین غذا برای زنبور ها مشکل می شود توزیع شکر برای کمک به تغذیه آنها امری ضروری است و امسال فروش شکر در کشور با مشکل روبه رو بود و شرایط خوبی نداشت و سبب شد که توزیع آنها بین زنبورداران که باید یکی دو نوبت شکر را برای تغذیه در اختیار زنبورها قرار دهند با اختلال روبرو شود.

طبائیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زیست زنبور عسل وابستگی شدیدی به گُل دارد بنابراین هر کجا که گل بیشتری باشد تعداد زنبورها بیشتر می شود و هر چه از میزان گل‌ها کاسته شود از تعداد زنبورها هم نیز کم می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به بسته بندی و فروش عسل مطابق با ذائقه مشتری تصریح کرد: کارگاه های بسته بندی متعددی در شهرستان خوانسار وجود دارد که حتی برخی از آنها عسل را از دیگر استان‌ها را وارد کرده و پس از بسته بندی عرضه می کنند.

به گفته این مسئول، حجم زیادی از عسل تولیدی در استان اصفهان به دور از ناخالصی‌ها، اصل طبیعی محسوب و بخشی از آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

اهمیت توجه بیشتر به کیفیت عسل

طبائیان با اشاره به اهمیت توجه بیشتر به کیفیت این محصول محبوب اظهارداشت: قرار است با همکاری اتحادیه برچسب‌های (لِیبل) مشخصی برای انواع عسل ‌ای تولید در استان تهیه شود به این ترتیب که برای مثال اثر کاملاً طبیعی برچسب سبز ، عسل با خلوص طبیعی کمتر یا همان عسل تغذیه‌ای برچسب قهوه‌ای و عسل مصنوعی با برچسب قرمز در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تاکید بر انیکه این خطه ظرفیت و قابلیت توسعه بیشتر صنعت زنبورداری و تولید عسل را دارد خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات به زنبورداران و حمایت از آنها نقش موثری در تولید این فرآورده غذایی ایفا می‌کند و از سوی دیگر برگزاری کلاس های آموزشی درباره نحوه تولید و فرآوری زمینه رشد این صنعت و درآمدزایی بیشتر را مهیا می‌کند.

بنا به اظهارات یک تولید کننده و مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران اصفهان، این صنعت در استان جای توسعه بسیار زیادی دارد و حمایت تمام و کمال از آن ضروری و لازم است.

بسترسازی صادرات نیاز این روزهای صنعت زنبورداری

عبدالمجید نیلفروشان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: تولید عسل وابسته به تجهیزات و فناوری خاص و پیچیده‌ای نیست اما باید زمینه عرضه آن به کشورهای دیگر مهیا شود.

ضرورت تولیدی فرآوری عسل با هدف درآمدزایی بیشتر

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در کشور بخصوص در استان توانمند و قابل هستند افزود: جلوگیری از خام فروشی در این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به فرآوری عسل و عرضه دیگر محصولات فرعی این صنعت که البته پولساز هم هستند روی آوریم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران اصفهان، ساماندهی تولید و بسترسازی صادرات را با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم در این زمینه مجریان توانمند و افراد دلسوز وارد عرصه شوند تا به اشتغالزایی بیشتر و تولید ثروت برای کشور و استان بینجامد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.