مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی درمانی استان اصفهان گفت: وضعیت کرونا در اصفهان پایدار نیست و ممکن است تغییر کند،

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی درمانی استان اصفهان با بیان اینکه وضعیت کرونا در اصفهان پایدار نیست و ممکن است تغییر کند، گفت: نگرانی ما پیش بینی های اپیدمولوژی است که تا چند ماه آینده با پیک شدیدی مواجه شویم.

به گزارش جماران، حمید گنجی امروز (شنبه- ۲۸ تیر ماه) در حاشیه بازدید کریستوفر هملمن- نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، اظهار کرد: در روزهای نخست شیوع کرونا در کشور، بیمارستان ریفرال در استان و شهرستان‌ها تعیین شد.

وی افزود: ۴ بیمارستان در شهر اصفهان برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شد. در وهله نخست بیمارستان‌های عیسی‌بن مریم و خورشید و در مرحله بعد بیمارستان‌های غرضی و امین اضافه شدند.

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی درمانی استان اصفهان ادامه داد: ۷ هزار تخت بیمارستانی داشتیم که در پیک اول یک سوم تخت‌ها را برای کووید ۱۹ پیش بینی کردیم، اما در پیک اول ۱۲۰۰ بستری در لحظه داشتیم، بااین وجود، به مشکل خاصی برخورد نکردیم.

پوشش صددرصدی کادر درمان بیمارستان های اصفهان به تجهیزات حفاظت فردی

گنجی دلیل این موضوع را قطب بودن اصفهان در لوازم پزشکی عنوان کرد و افزود: صد در صد توانستیم پرسنل و پزشکان را از نظر حفاظت فردی پوشش دهیم و تا این لحظه حتی یک فوتی در کادر پرستاری نداشتیم و تنها دو پزشک فوت کردند.

وی به انجام آزمایش سرولوژی برای میزان ابتلای کادر درمان یا عموم جامعه در قالب طرح‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: این طرح درحال انجام است، اما به صورت روتین نیست. وزارت بهداشت هم هنوز تایید نهایی در این مورد ارائه نکرده است، البته چندین طرح در حال انجام است.

موردی از ابتلای دوباره به کووید ۱۹ نداشته ایم

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی درمانی استان اصفهان با اشاره به احتمال ابتلای دوباره به کووید ۱۹، تصریح کرد: حداقل با فاصله ۶ هفته ممکن است، اما تاکنون در مورد مردم عادی به تعداد انگشت شمار و زیر ده مورد ثبت شده که تایید نشده و تنهای ادعای فرد است، اما در کادر درمان هنوز موردی مبنی بر ابتلای دوباره نداشته ایم.

گنجی به تشکیل کمیته تخصصی درمان و کمیته مرگ و میر اشاره کرد و افزود: کمیته ای در ۵۸ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه شامل پزشکان و پرستاران تشکیل شد. در این کمیته آخرین دستاوردها بررسی و به صورت مجازی اطلاع رسانی می شود.

وی اضافه کرد: همین موضوع را در کمیته مرگ و میر نیز انجام می دهیم و با تحلیل موارد به جمع بندی می رسیم. هنوز برای قضاوت زود است. اما در مورد وضعیت اخیر، از اول اسفند که شروع به کار کردیم تعدادی بیمار مشکوک روزانه پذیرش شدند.

مدیر امور بیماری ها و مراکز تشخیصی درمانی استان اصفهان با بیان اینکه تقریبا یک سوم این تعداد بعداً کرونا مثبت شدند، اظهار کرد: حدود ۲۸۰ نفر بود و از حدود یک ماه و نیم پیش رقم کاهش و دوباره افزایش یافت.

به گفته گنجی در لحظه حدود ۷۰۰ بیمار روی تخت است و به ۶۰ درصد پیک رسیده ایم.

وی مهمترین چالش بیمارستانی را تخت بیمارستان عنوان کرد و گفت: در صورتی که آمار در همین حد باقی بماند و یا حتی دو تا سه برابر شود و تا زمانی که تخت بیمارستان و آی سی یو داشته باشیم مشکلی وجود ندارد، اما نگرانی ما پیش بینی های اپیدمولوژی است که تا چند ماه آینده با پیک شدیدی مواجه شویم، اما در حال حاضر مشکلی نداریم.

۵۰۰ تخت آی سی یو در استان داریم

مدیر امور بیماری ها و مراکز تشخیصی درمانی استان اصفهان با تاکید براینکه در حال حاضر حدود ۵۰۰ تخت آی سی یو داریم، تصریح کرد: اکنون با یک چهارم ظرفیت پذیرش می کنیم و حتی تا ۳۰ درصد هم می توانیم افزایش دهیم.

گنجی افزود: در ابتدای شروع اپیدمی تمام اعمال جراحی غیرضروری در استان ممنوع شد، اما اکنون بیمارستان‌های غیرکووید در پذیرش بیماران دیگر و جراحی‌ها مشکلی ندارند.

وی ادامه داد: اگر کسی در بیمارستان ها نیاز به انجام آزمایش داشته باشد، یک آزمایشگاه رفرنس و یک آزمایشگاه جامع معاونت پژوهشی، برای این موضوع اختصاص دارد.

انجام آزمایش با بیمه تنها مختص بیماران بستری است

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی درمانی استان اصفهان با بیان اینکه بیمه برای انجام آزمایش تنها برای بیماران بستری هزینه می دهد، اظهار کرد: اگر در مطب یا کلینیک ویزیت و توصیه به آزمایش شود و هنوز بستری نشده باشند، آزمایشگاه خصوصی این آزمایش را  انجام می دهد.

گنجی خاطرنشان کرد: در دو ماهه اول اپیدمی مراکز شانزده گانه ای تعیین شده بود و افرادی که علامت دار بودند تست می دادند تا آمار کلی جامعه را داشته باشیم، اما در مرحله بعد بخش خصوصی اضافه شد. امیدواریم همانطور که اصفهان همیشه پیشرو بوده بتواند در مقابله با کووید هم موفق باشد.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ بیمارستان در استان درگیر کووید هستند که از این تعداد ۸ بیمارستان کامل درگیر هستند و بقیه بیمارستان ها درحال خدمات به بیماران هستند.

به گفته گنجی شرایط بیماری و رفتار ویروس به گونه ای نیست که به سادگی بتوان در مورد آن پیش بینی کرد. ممکن است در هفته های آینده قرمز شویم و اینکه چه عاملی باعث شده زرد باشیم هم هنوز مشخص نیست و از طرفی پایدار هم نیست و ممکن است، تغییر کند.

وی با بیان اینکه تست کووید در دو بخش دولتی و خصوصی ارایه می شود، گفت: در بخش بیمارستانی، تمام بیمارانی که بستری می شوند به صورت رایگان تست می شوند و بیماران سرپایی حدود ۸ آزمایشگاه به صورت خصوصی با دریافت آموزش ها و اخذ مجوزهای لازم و با دریافت هزینه برای مردم آزمایش انجام می دهند که همه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی هستند اما آزمایشگاه رفرنس در اختیار معاونت بهداشتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.