حیدر قاسمی دوشنبه شب در جلسه کارگروه اجتماعی، بانوان، سلامت و خانواده استان در استانداری افزود: اگر نتوانیم آسیب‌های اجتماعی را به صورت اجتماعی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برطرف کنیم به سمت مسائل امنیتی سوق می‌یابد و در نهایت افزایش مشکلات و هزینه‌های دولت و ملت را همراه دارد.
وی با اشاره به نقش مشارکتهای مردمی در توسعه و حکمرانی موفق، ادامه داد: هر حکومت و دولتی زمانی می‌تواند موفقیت داشته‌ باشد که بدنه اجتماعی را در عرصه‌های مختلف با خود همراه سازد.
معاون استاندار اصفهان تاکید کرد: اگر سرمایه‌های اجتماعی در مسیر صحیح هدایت شود به عنوان یکی از مولفه‌های موفقیت حکمرانی خوب و توفقیات دولت است و می‌تواند برای برطرف شدن بسیاری از خلاهایی که دولت‌ها نتوانسته‌اند در این زمینه نقش آفرینی خود را به خوبی انجام دهند راه‌حل‌های خوبی اتخاذ  و این مشکلات برطرف شود.
وی راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری وخدمات محلی  در حاشیه شهرها را از جمله اقدامات موثر در این زمینه دانست و افزود: این فعالیت در اصفهان آغاز شد و این هماهنگی و نظارت می‌تواند به حوزه مردمی واگذار و با تقویت نظارت دولتی در تقویت و شکل مطالبه‌گری مردمی در راستای پیوند مردم و دولت گامهای موثری برداشته شود.
قاسمی به ضرورت ارتقای نظارت های حاکمیتی اشاره و تاکید کرد: وقتی سمن‌ها با رعایت و لحاظ شاخص‌های اصلی در چهارچوب قانون قرار گیرند و نظامند شوند  بهتر می‌توانند مطالبه‌گری منطقی داشته باشند.
وی با اشاره به ضرورت سهیم شدن سلائق و افکار در تکمیل فعالیت‌ها و اقدامات اظهارداشت: به طور قطع مشارکت مطلوب زمانی شکل می‌گیرد که همه افکار بتوانند در ارائه محتوا و ایجاد زمینه‌ها سهیم باشند و در این صورت است که اجرای کامل‌تری از یک رویداد و پدیده شکل می‌گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان ضمن قدردانی از زحمات جامعه پزشکی و کادر درمانی، و تشکل‌های اجتماعی ومردمی  در مواجهه و مقابله با بیماری کرونا، گفت: طی ۲ ماه گذشته کمیته اجتماعی امنیتی ذیل ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا بخشی از مباحث اجتماعی وبه طور عمده حول محور مباحث بهداشتی و درمانی را در دستور کار قرار داد و خوشبختانه نتایج خوبی نیز با کمک ستاد استانی و دستگاه های عضو به همراه داشت.
وی ادامه داد: اکنون وضعیت استان برغم اینکه در چهارراه ارتباطی کشور و مرکز ثقل ارتباطات قرار دارد بویژه از نظر اقتصادی، صنعتی و حمل و نقل وبازرگانی و سایر موارد مطلوب بوده و در حوزه مدیریت بیماری کرونا با اقدامات و تدابیر خوب و به موقع و همکاری مردم وضعیت کنترل شد.
 قاسمی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در شرایط نسبت مطلوبی قرار گرفته‌ایم و امیدواریم بتوانیم از این شرایط نیز به خوبی عبور کنیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان افزود: بی شک در صورت مدیریت صحیح، حضور و انسجام مردم در مدیریت بیماری کرونا، منجر به افزایش سرمایه اجتماعی خواهد بود ولی اگر این روند به خوبی مدیریت نشود، پیامدهای این بیماری نوپدید ممکن است گسست اجتماعی را دامن  زند.
وی گفت: خوشبختانه فرهنگ ایرانی و اسلامی ما از دیرباز شاهد این مشارکتها در حوزه های فرهنگی و مذهبی در قالب هیات‌های مذهبی و خیریه‌های مختلف بوده است.
قاسمی اضافه کرد: پیش از آغاز بیماری کرونا در شورای توسعه حمایت از تشکلهای مردم نهاد، ضرورت ساماندهی و سازماندهی تشکلهای مردم نهاد به منطور جلوگیری از ارایه اقدامات موازی وایجاد یک سامانه جامع مورد تاکید و در دستور کار قرار گرفت.
 وی ابراز امیدواری کرد: طرح قانون تشکل‌ها با کمک وزارت کشور دنبال شود و قانونمندی و چهارچوب بهتری برای رابطه سمن ها و دولت تعریف شود تا از این طریق بخشی از جامعه مدنی ساختارمند شود.
در این مراسم سامانه جامع تشکلهای مردم نهاد استان اصفهان که با پیگیری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان وکمک مرکز بین المللی تحقیقات راهبردی و آینده پژوهشی  طراحی شده بود، با حضور حیدر قاسمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان و زهرا عابدینی معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور رونمایی شد.
استان اصفهان دارای قریب ۹۵۰ تشکل مردم نهاد ثبت شده است.
هم اکنون ۶۲ هزار تشکل مردم نهاد در کل کشور به ثبت رسید که از این تعداد قریب ۲۰ هزار تشکل مجوز فعالیت‌های خود را از فرمانداری‌ها، استانداری‌ها، ادارات کل ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و بهزیستی دریافت کرده اند و مابقی مجوزهای خود در قالب کانون‌ها و تشکل‌های فرهنگی و موسسات قرآنی از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کرده‌اند.
این در حالی است که در رژیم گذشته در کل کشور فقط ۶۰۰ تشکل خیریه‌ای فعالیت داشته‌اند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.