حیدر قاسمی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: مجاهدت کادر پزشکی و پیرا پزشکی به ویژه پرستاران در کنار مدیریت صحیح بیماری و حضور مردم و بسیج امکانات و حضور همه اقشار به ویژه نقش بسیج موجب شد تا این بیماری کنترل شود.
وی تاکید کرد: البته هنوز این بیماری به صورت کامل ریشه کن نشد چون ویروس کرونا رفتارهای غیرقابل پیش بینی ندارد و از سوی دیگر ممکن است ازدحام‌ها به شیوع صعودی مجدد بیماری کمک کند و مراقبت ها باید کماکان ادامه یابد.
وی با اشاره به تشکیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در کشور  از اوایل اسفند ۹۸ تصریح کرد:  همزمان با آغاز فعالیت ستاد ملی، ستاد استانی در اصفهان تشکیل و در 2 ماه گذشته تاکنون قریب ۳۰ جلسه داشته است.
وی بیماری کرونا را پدیده قرن برشمرد و  ادامه داد: شاید در ابتدای ورود این بیماری تصور کنونی از وسعت آن مانند امروز وجود نداشت و حتی می‌توان گفت که در بخش‌های مدیریتی تصور در حد و اندازه امروزی نبود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان با بیان این که در ابتدای امر بیمارستان‌ها یکی از مراکز شیوع بیماری بود، افزود: در ابتدای امر کل افراد مراجعه کننده بستری می‌شدند و در سرعت بخشی به واگیر این مساله مهم بود.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر در ابتدای شیوع بیماری، امکانات و تجهیزات امروز وجود نداشت زیرا اقلامی مثل ماسک و دستکش و امثال آن از جمله اقلامی است که به میزان مورد استفاده تولید می‌شود ولی با شیوع بیماری تقاضا یکباره چندین برابر شد.
قاسمی بیان کرد: همچنین مردم آگاهی کافی نداشتند و هنوز به وسعت خطر و حساسیت این بیماری آگاهی نداشتند و حتی برخی رعایت برخی محدودیت‌ها را تمسخر می‌کردند ولی به مرور  زمان و افزایش آگاهی و اطلاع رسانی، همراهی مردم بیشتر و بهتر شد تا جایی که در روز ۱۲ و ۱۳ فروردین شاهد بودیم که حتی یک نفر برای حضور در تفرجگاه‌ها اقدام نکرد و خیابان‌های اصفهان خلوت‌ترین دوران تاریخی خود را دید.
وی تصریح کرد: در همین خصوص در بعد اطلاع رسانی و آگاهی بخشی رسانه‌های مختلف به ویژه صدا و سیمای مرکز اصفهان و خبرگزاری‌های استان نقش بسیار مهمی ایفا کردند که نمود عینی این اطلاع رسانی در مقایسه با رفتارهای روزهای اول شیوع و امروز قابل مشاهده است. 
معاون استاندار اصفهان تصریح کرد: در حوزه تولید اقلام بهداشتی برخی کارخانه‌های استان تغییر خط دادند، همچنبن برخی خطوط جدید راه‌اندازی شد، کارگاههای کوچک محلی با نظارت دانشگاه علوم پزشکی تولید ماسک پارچه‌ای در دستور کار قرار دادند.
وی به تلاش پژوهشگران و صنعتگران استان اشاره کرد و افزود: شهرک صنعتی، دانشگاههای اصفهان، علوم پزشکی، صنعتی و آزاد اسلامی و برخی موسسات علمی و پژوهشی دیگر به طراحی و تولید دستگاههای مورد نیاز بیمارستان‌ها و حوزه مقابله با کرونا مبادرت کردند.
قاسمی تاکید کرد: مدیریت صحیح در استان در خصوص توزیع برخی اقلام بهداشتی صورت گرفت، محصولات تولیدی طبقه بندی شد و ابتدا برای تامین نیازمندیهای مراکز درمانی و بیمارستانی اقدام شد و به عنوان مثال تولید ماسک‌های سه لایه و N95 به بیمارستانها اختصاص یافت و از سوی دیگر ماسک‌های پارچه‌ای برای آحاد افراد جامعه در قالب برخی داروخانه‌ها و فروشگاههای زنجیره‌ای دیگر توزیع شد.
وی راه‌اندازی سامانه خود اظهاری و غربالگری وزارت بهداشت را از دیگر اقدامات ارزشمند برای شناسایی این بیماران برشمرد و افزود: این اقدام در کنار راه‌اندازی کلینیک‌های درمان سرپایی از یک سو از حجم مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها را کاهش داد و فرصت درمانگری کادر پزشکی و بیمارستانی را افزایش داد و از سوی دیگر اقدام خوبی در جهت بیماریابی و دنبال کردن وضعیت افراد بود.
رییس کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: در کنار اقدامات درمانی، بهداشتی، اطلاع رسانی مباحث اجتماعی از جمله وضعیت آموزش‌ها، وضعیت کارگری، فراهم کردن فرصت مشارکت‌های مردمی در قالب بسیج، سمن‌ها، خیریه‌ها، نیروهای امدادی، بخش‌های مختلف در کمیته اجتماعی و امنیتی در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: این مباحث در جلسات مختلف و هماهنگ با ستاد ملی با محوریت جلب مشارکتهای اجتماعی، حضور همه مردم و استفاده از ظرفیت‌ها و خدمات گروههای اجتماعی کنکاش، بحث و گفت و گو و راهکارهای خوبی اتخاذ شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان به نقش مردم در مقابله با بیماری کرونا اشاره و اضافه کرد: همراهی و حضور مردمی در عرصه مقابله به گونه‌ای بود که اگر این میزان در یک کفه ترازو قرار گیرد و سایر اقدامات در کفه دیگر موازنه خوبی ایجاد خواهد شد.

وی به نقش روحانیت و حوزه‌های علمیه در مدیریت بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: مراکز اجتماعات دینی و مذهبی از جمله مساجد، بقاع متبرکه و حرم‌های امام زادگان با هماهنگی متولیان دینی در 2 ماه گذشته تعطیل شد و حتی بسیاری از مساجد و هیاتهای مذهبی در عرصه تولید ماسک و ضدعفونی معابر نیز حضور داشتند.
معاون استاندار اصفهان تصریح کرد: این تعطیلی نشان از جایگاه عالی دستورات دین در حفظ سلامت جامعه و رهنمودهای راه گشا و کارشناسانه علمای دین است و همچنین نشان از شعور و همراهی و پایبندی مردم به مسائل دینی است.  
وی به نقش نهادهای امنیتی و انتظامی استان در مقابله با بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و دستگاههای اطلاعاتی استان با تمام وجود در امر مقابله با بیماری کرونا وارد شدند و در کتار وظایف ذاتی خود در امر غربالگری، رصد فضای مجازی، نظارت و بازرسی، ضدعفونی معابر و حضور در ایستگاههای غربالگری بین شهری و بین استانی حضور موثر داشتند.
معاون استاندار اصفهان تصریح کرد: شهرداری‌ها و به ویژه شهرداری کلان‌شهر اصفهان، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و فرمانداری‌های استان نیز در این مساله با تمام امکانات به میدان آمدند به گونه ای که در این مدت یک فرماندار حتی برای یک روز مرخصی نرفت.
وی خاطر نشان کرد: همه مردم و مسوولان بدون در نظر گرفتن سلایق و جناح‌های سیاسی در این قضیه پای کار آمدند که نتیجه آن حماسه کم نظیری است که نظام جمهوری اسلامی را در مقایسه با سایر کشورهای جهان سربلند بیرون آورد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.