خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- عاطفه علیان: سایه کرونا بر ماه صیام سنگینی کرده و بازارهای اصفهان در رکود، ماه مبارک رمضان را سپری می‌کنند. در این شرایط نگرانی از گران‌فروشی کالاهای اساسی یکی از گله‌مندی‌های شهروندان اصفهانی است.

ناصر رجایی، شهروند اصفهانی که مشغول خرید از بازار روز کوثر است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال با محدودیت‌های شیوع بیماری کرونا ماه رمضان رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است؛ دیگر نمی‌توان به مسجد و تکیه‌ها رفت و از مراسم افطاری که با خانواده و خویشاوندان و دوستان می‌گرفتیم هم خبری نیست.

وی افزود: هرسال در ماه مبارک رمضان، برخی اقلام خوراکی ضروری با افزایش تقاضا همراه است؛ امسال هم علی‌رغم رکود و کسادی بازار، قیمت برخی اقلام خوراکی افزایش‌یافته است.

این شهروند اصفهانی با اشاره به افزایش قیمت میوه و حبوبات گفت: قیمت لیموترش، لیموشیرین، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی در ماه مبارک رمضان افزایش‌یافته است و باید نظارت بیشتری بر بازار میوه شود.

فاطمه مشکلانی شهروند دیگری است که برای خرید به یکی از بازارهای روز آمده است، وی درحالی‌که قیمت کالاهای مختلف را بررسی می‌کند در ارتباط با قیمت کالاها به خبرنگار مهر می‌گوید: افرایش قیمت کالا در ماه رمضان موضوعی است که هرساله شاهد آن هستیم اما امسال نمی‌دانم این موضوع را باید به ماه مبارک رمضان و یا ایام شیوع کرونا ارتباط دهیم.

افزایش قیمت‌ها مرتبط با کرونا یا رمضان؟!

وی افزود: همواره در ایام خاص مانند نوروز، ماه مبارک رمضان، شب یلدا و اعیاد مختلف و گاه بدون بهانه قیمت کالاهای اساسی بالا می‌رود و مسئولان نیز از راه‌حل‌های مختلف دراین‌ارتباط صحبت کرده و یا وعده کاهش قیمت‌ها را پس از مدت‌زمانی می‌دهند اما واقعیت این است که این مناسبت‌ها بهانه‌ای می‌شود برای افزایش غیرواقعی قیمت کالاها و همان‌گونه که همه شاهد هستیم قیمت کالایی که بالا رفت یا دیگر پایین نمی‌آید یا کاهش قیمت محسوسی ندارد.

با وجود گلایه‌های شهروندان اصفهانی از گران فروشی در بازار اقلام اساسی در اصفهان، مسئولان معتقدند با استفاده از سیستم «رهتاب» اصفهان با فراغ خاطر به استقبال از ضیافت ماه خدا رفته است

این شهروند اصفهانی تأکید کرد: این مطلب را همه قبول داریم که در شرایط تحریم مشکلات اقتصادی بیشتری وجود دارد اما موضوع اساسی این است که بسیاری از مشکلات اقتصادی کنونی کشور ناشی از نبود نظارت صحیح، عدم تصمیم‌گیری واحد و برخورد جدی با متخلفان است.

باوجود گلایه‌های شهروندان اصفهانی از گران‌فروشی در بازار اقلام اساسی، مسئولان معتقدند با استفاده از سیستم «رهتاب» برای نخستین بار در استان اصفهان، بازار تحت کنترل است و هیچ کم و کسری در تأمین کالاهای اساسی ماه رمضان نیست و اصفهان با فراغ خاطر به استقبال از ضیافت ماه خدا رفته است.

سیستم «رهتاب» که مخفف عبارت «راهکار هوشمند تنظیم الکترونیکی بازار» است توسط متخصصان اصفهانی به‌منظور توزیع مطلوب کالا در استان اصفهان طراحی‌شده است تا از تخلفات بازار جلوگیری کند و به عقیده مسئولان قابلیت این را دارد که حتی در سطح کشور هم اجرایی شود.

وضعیت بازار اصفهان در ماه مبارک رمضان در شرایط مطلوب است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر وضعیت بازار اصفهان در ماه مبارک را مطلوب دانست و افزود: در پی جلسه کارگروه تنظیم بازار سهم قابل قبولی از کالاهای اساسی برنج، روغن نباتی، شکر و خرما برای تنظیم بازار ماه رمضان به استان اصفهان تخصیص داده شد و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار، تعاونی‌های مصرف محل کارگری و کارمندی، اصناف منتخب و مراکز عرضه مستقیم کالا توزیع‌شده است.

«سید حسن قاضی عسگر» بیان داشت: بنا بر سیاست کشور برنج هندی، شکر، مرغ منجمد، گوشت قرمز منجمد و روغن خام برای تولید روغن نباتی و خرما با قیمت نازلی در استان‌ها عرضه می‌شود که سهم استان اصفهان هم قابل‌قبول بود.

وی ابراز داشت: برنج هندی در اصفهان با حداکثر هشت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: هر کیلوگرم شکر پنج هزار و ۹۰۰ تومان، مرغ منجمد ۱۲ هزار تومان، گوشت قرمز ۴۲ هزار تومان و بقیه کالاهای اساسی هم بر اساس نرخ مصوب در ماه مبارک رمضان برای مصرف‌کنندگان در نظر گرفته‌شده است.

وی با اشاره به توزیع کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان از طریق سیستم‌های هوشمند گفت: سه هزار و ۱۹۴ تن برنج هندی، سه هزار و ۱۹۴ تن شکر، هزار و ۶۰۰ تن گوشت مرغ، ۹۵۸ تن گوشت قرمز، سه هزار و ۲۰۰ تن روغن نباتی، چهار هزار و ۸۰۰ تن خرمای مضافتی و هزار و ۶۰۰ تن خرمای کبکاب در بازار ماه مبارک رمضان عرضه می‌شود.

قاضی عسگر افزود: برای نخستین بار سیستم «رهتاب» در ماه مبارک رمضان برای تنظیم بازار دو کالای اساسی برنج و شکر به کار گرفته‌شده است و امیدواریم با بازخورد عادلانه‌ای که این سیستم برای تنظیم بازار به ارمغان می‌آورد بتوانیم بقیه کالاها را از این طریق مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه به‌وسیله سیستم «رهتاب» می‌توان نظارت و کنترل خوبی بر روی قیمت اجناس داشت و از بروز تخلفاتی همچون گران‌فروشی و احتکار جلوگیری کرد، بیان داشت: هر فرد می‌تواند با کد ملی خود وارد سیستم «رهتاب» شود و کالاهای اساسی که دولت با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تأمین کرده را با نرخ مصوب تنظیم بازاری تهیه کند.

اهمیت سیستم «رهتاب» در توزیع عادلانه کالاهای اساسی در استان اصفهان

وی با تأکید بر اهمیت سیستم «رهتاب» در توزیع عادلانه کالاهای اساسی در تمام استان اصفهان گفت: شرکت‌های تعاون روستایی و ۲۴ شهرستان استان اصفهان می‌توانند به‌صورت عادلانه از طریق سیستم «رهتاب» دو کالای اساسی برنج و شکر را تهیه و توزیع کنند و با استفاده از این سیستم هر جا که با کمبود مواجه شدیم بلافاصله جایگزین خواهد شد.

هنوز گران فروشی در بازار اقلام اساسی دیده می‌شود؛ بازاری که از یک طرف سنگینی کرونا آن را از تکاپو انداخته اما تخلفاتی مانند گران فروشی، احتکار و کم فروشی در اقلام اساسی آن مشهود است

قاضی عسگر اظهار داشت: کالای شکر در بسته‌بندی یک کیلویی با قیمت چهار هزار و پنجاه تومان برای مباشر و پنج هزار و نهصد تومان برای خرده‌فروش در سیستم «رهتاب» تعریف شده است؛ مرغ منجمد هم در قالب تنظیم بازار به قیمت ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان برای مباشر و ۱۲ هزار تومان برای مصرف‌کننده و گوشت منجمد که از باکیفیت‌ترین گوشت‌های برزیلی است باقیمت مناسب ۳۸ هزار تومان برای مباشر و ۴۲ هزار تومان برای مصرف‌کننده در نظر گرفته شده است.

رهتاب نظارت می‌کند؛ گران فروشی جولان می‌دهد

در حال حاضر باوجوداینکه سیستم «رهتاب» در ماه مبارک رمضان برای کنترل قیمت و روند توزیع شکر و برنج به یاری بازار اصفهان شتافته است اما هنوز گران‌فروشی در بازار اقلام اساسی دیده می‌شود.

بااینکه بیشتر صنوف کرکره‌ها را بالا کشیدند اما تخلفاتی مانند گران‌فروشی، احتکار و کم‌فروشی در اقلام اساسی مشهود است؛ کارشناسان معتقدند اثرات کنترلی سیستم رهتاب به‌تدریج و در آینده نزدیک خود را نشان خواهد داد.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان دراین‌ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای مصرف و به‌منظور جلوگیری از بالا رفتن غیرمنطقی قیمت کالاهای اساسی توسط برخی از واحدهای صنفی، طرح ویژه نظارت بر بازار ماه مبارک رمضان اجراشده است.

«جواد محمدی فشارکی» ادامه داد: این بازرسی‌ها به‌صورت ویژه در مورد کالاهایی که مردم در این ماه بیشتر با آن‌ها سروکار دارند ازجمله مواد پروتئینی، برنج، خرما، لبنیات، میوه، قند و شکر، زولبیا و بامیه، حلیم و آش فروشی‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: نظارت بر بازار ماه رمضان از ده روز قبل از شروع این ماه آغازشده و تا آخر آن ادامه دارد.

مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون سه هزار و ۲۳۱ بازرسی انجام‌شده و ۱۵۱ فقره پرونده تخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال‌شده است، تصریح کرد: ارزش ریالی این پرونده‌ها ۵۳۰ میلیون و ۲۳۶ هزار و۳۸۸ ریال است.

وی بیان داشت: گزارش‌های تلفنی و حضوری مردم با جدیت پیگیری و برای متخلفان پرونده قضائی تشکیل می‌شود.

تقسیم عادلانه و نظارت دقیق بر کالا

«محمدی فشارکی» با بیان اینکه بیشترین تخلفات مربوط به گران‌فروشی، کم‌فروشی، عرضه خارج از شبکه، درج نشدن قیمت و عدم نصب نرخ نامه و عدم صدور صورت‌حساب است، اظهار داشت: عرضه دو کالای شکر و برنج سیستم «رهتاب» اتفاق میمونی است و می‌تواند در تقسیم عادلانه و نظارت دقیق بر کالا بسیار مؤثر باشد.

وی افزود: اگرچه سیستم «رهتاب» به‌صورت آزمایشی در حال اجراست اما امیدواریم توسعه یابد و بتوان تمام کالاهای اساسی را از این طریق مدیریت کرد.

اگرچه ویروس منحوس کرونا، بازار ماه رمضان را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است اما امید می‌رود در ادامه مسیر سیستم «رهتاب» بتواند با توزیع عادلانه چند قلم کالای اساسی، روزه‌داران را برای آرامش بیشتر در ماه ضیافت خدا همراهی کند، امیدی که باوجود گذشت بیش از ۱۲ روز از ماه رمضان هنوز به نتیجه نرسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.