ماه‌ها و روزهای زیادی از گذران زندگی ما با کرونا گذشته و در این میان، نان که محترم است و با جان و زندگیمان گره زده شده و عجین است، همچنان اولویت اول سفره و معیشتمان هم هست.

یکی از زنان میانسال اهل ونک سمیرم غرفه‌ای در کنار آستان مقدس امامزاده ابراهیم این شهر اجاره کرده و به همراه فرزندش مشغول پخت نان خانگی است که می‌گوید پخت نان محلی در حال فراموش شدن بوده که کرونا مسبب رونق دوباره این نان شده است.

خانم رضایی گفت که مدتی است که مراجعه مردم به امامزاده و گلستان شهدای شهر سمیرم به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع شد اما خرید نان تعطیل نشده و به نسبت بهتر هم شده است.

وی اظهارداشت: در این مکان کوچک و جمع  و جور چند نمونه نان محلی از جمله تاپ‌تاپو و یوخه(نان تیری نازک) می‌پزد و به دست مشتری‌ها می‌دهد.

نان شیرینی هم از جمله نان‌های محلی خاص سمیرم است که رنگی به زردی زردچوبه دارد و مردم در ماه رمضان از این نوع نان بیشتر می‌خرند.

حاج سکینه رضوی مقدم مادری ۸۰ ساله به ایرنا گفت: ما سالها نان خودمان را در خانه می‌پختیم و نیازی به به نان شهری نداشتیم که متاسفانه رو به فراموشی رفته بود اما بیماری کرونا مجدد پخت نان  محلی را رونق و افزایش داد که باید گفت کرونا دست مریزاد که همه را هشدار داده‌اید که خود آیید.

وی یادآور شد که با پخت نان محلی در خانه، بسیاری از هزینه‌های جانبی نیز کاهش یافته است.

اکبر افشاری که در واحد جلوی منزلش این نوع نان را در اشکال مختلف پخت می‌کند به خبرنگار ایرنا گفت که بازار نان شیرینی به گونه‌ای است که این روزها حتی از روستاها و شهرهای دیگر برای خرید نان به این محل که در کوچه‌ای فرعی در شهر سمیرم است مراجعه می‌کنند.

وی از افرایش پخت نان محلی یا خانگی اشاره و اضافه کرد: اکنون که کرونا موجب رونق و افزایش پخت نان محلی و خانگی سیمر شد مسوولان امر باید تدابیری بیندیشند تا پخت این نان همچنان ادامه یابد.

مسوول بسیج سازندگی سپاه سمیرم که در این سازمان حمایت‌هایی از کسب و کارهای خانگی و بومی دارند به خبرنگار ایرنا گفت: افرون بر ۳۱ هزار قرص نان در روزها و ماه‌هایی که کرونا شایع شده بود در سمیرم پخت شد.

به گفته سروان پاسدار مسعود قربانی، این تعداد نان در ۶ واحد خانگی و چند واحد نانوایی سنتی پخته و بین اقشار حاشیه‌ای و کم درآمد شهرها و روستاهای سمیرم توزیع شد.

رونق نان سنتی و محلی سمیرم مدنیون کرونا

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سمیرم با بیان اینکه ۵۲ واحد پخت نان صنعتی در این شهرستان فعالیت دارند، گفت: نانوایی‌های این شهرستان با اعلام نارضایتی از صنعتی‌پزی، درخواست بازگشت به روش پخت سنتی بویژه در روزهای سخت کرونایی دارند.

اردشیر نوابی عامل مهم این تغییر رویکرد را استقبال مردم از نان‌های خانگی و سنتی برشمرد و گفت: حدود ۴۳۰ تا ۴۵۰ تن آرد مصرف ماهانه نانوایی‌های شهرستان و ۴۰ تن دیگر مخصوص پخت خانگی و روستاییان و عشایر  منطقه است.

به گفته وی با ورود عشایر پخت نان توسط زنان عشایری آغاز می‌شود و بازار این نوع نان‌ها بویژه نان یوخه در سمیرم رونقی دوچندان می‌گیرد.

رییس اداره صمت سمیرم با تقدیر از زنان و مردانی که این روزها در خانه یا واحدهای محلی اقدام به پخت نان می‌کنند، اظهارداشت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بسته بندی‌ها و نحوه توزیع نان‌ها به خوبی رعایت می‌شود.

علاوه بر این نوع نان‌ها، نان مخصوص منطقه حنا در شرق سمیرم معروف به نان حنایی نیز در این شهر پخت می‌شود و به فروش می‌رسد.

حالا کرونایی که بی‌رحمانه پیش رفت و نان خیلی‌ها را برید و آجر کرد، در عوض پخت انواع نان خانگی و سنتی را رونق داد و معیشت روزمره خانوارهای نان‌پز را هم تامین کرد.

افزون بر سه هزار و ۴۷۰ واحد صنفی در شهرستان سمیرم فعالیت می‌کنند. این شهرستان با ۱۰۰ هزار جمعیت، ۱۵۰ روستا و ۶ شهر بیده، فتح‌آباد، سمیرم، کمه، حنا و ونک و چهار بخش پادنای بزرگ، وردشت، پادنا و مرکزی در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.