حسین خاکشور روز شنبه در گفت ‌و گو با ایرنا افزود: در زمان حاضر شرکت‌های بیمه، خدمات و پوششی برای مراجعه به روانشناس و دریافت خدمات مشاوره‌ای ندارند و این موضوع یکی از موانع  برای مردم جهت بهره‌گیری از مشاوران جهت بهبود و یا ارتقا سلامت روح و روان است.

وی با بیان اینکه تعرفه مراکز مشاوره در یک سال گذشته تغییری نداشت و هزینه‌های آن چندان زیاد نیست، تصریح‌کرد: تامین این مقدار هزینه اندک برای بعضی از مردم امکان‌پذیر نیست و این مشکل موجب افزایش تعارضات و اختلالات روانی در آن‌ها شده است.

کارشناس مسئول واحد مشاوره اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان ادامه‌ داد: مراجعه افراد به مراکز مشاوره برای رفع نیاز روحی موجب نشاط اجتماعی، کاهش آسیب‌ها و نگرانی، ناامیدی و بهبود رفتارهای فردی و عمومی خواهد شد.

وی ضرورت تغییر نگرش برای بهره‌گیری از خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی در بین مردم را مهم برشمرد و گفت: جایگاه مشاوره و روانشناسی در بین مردم به حد مطلوب نرسیده و افراد بر این باورند که در صورت ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی باید به این مراکز مراجعه کنند در حالی که برای بهبود شرایط زندگی و رفتار صحیح در شرایط مختلف این مشاغل اثرگذار هستند.

به گفته خاکشور توجه حداکثری مردم به نیازهای اولیه مانع از بهره‌گیری و مراجعه آن‌ها به مشاور و مراکز روانشناسی شده و باید بیشتر از گذشته نقش و جایگاه این حرفه برای سلامت جامعه تبیین شود.

وی خاطرنشان‌کرد: در سال گذشته ۱۴۶ هزار نفر به ۲۸۵ مرکز روانشناسی زیر پوشش بهزیستی اصفهان مراجعه و از خدمات آن‌ها استفاده کردند و این آمار بر ضرورت نهادینه‌سازی بهره‌گیری از نظرات مشاوران در زندگی و همچنین ارائه خدمات توسط شرکت‌های بیمه است چرا که بیش از این آمار افراد نیازمند مشاوره بوده‌اند.

وی اضافه‌کرد: در سال ۹۸ بیش از ۱۳۵ هزار تماس با خط مشاوره ۱۴۸۰  این اداره‌کل تماس گرفتند اما به دلیل کمبود نیروی انسانی برای پاسخگویی به سوالات و نیاز مراجعین فقط  ۳۸ هزار و ۵۰۰ تماس مورد پاسخ قرار گرفت.

به اعتقاد این روانشناس نیازهای روحی و روانی و ضرورت استفاده از نظر روانشناسان در بین مردم جامعه و  همه گروه‌های سنی وجود دارد اما ناشناخته ماندن جایگاه این مهارت و همچنین هزینه‌های آن، بخش زیادی از نیاز به مشاوره و روانشناسی بی‌پاسخ می‌ماند.

هزینه‌های بالای مشاوره ناشی از ضرورت مراجعه چندبار به روانشناس و عدم توانایی مالی برخی مردم و یا اولویت اندک این موضوع نسبت به سایر نیازها عاملی برای کاهش استقبال مردم به مراکز مشاوره شده که با توجه به درگیری تعداد قابل شماری از مردم با مشکلات روانشناختی و خانوادگی در دنیای امروز، نیاز است دستگاه های مرتبط از جمله بیمه‌های سلامت، تامین اجتماعی و خدمات درمانی، نسبت به زیر پوشش قرار دادن خدمات مشاوره ای گام بردارند.

به گفته رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، تعداد کارشناسان روانشناسی و مشاوره در کشور مطابق با نیاز جامعه نیست و با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور عضو رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هستند که از این تعداد ۶ هزار نفر تاکنون پروانه تخصصی دریافت کرده و در بیش از یک هزار مرکز روانشناسی و مشاوره کشور فعالیت دارند.

نهم اردیبهشت روز روان‌شناس و مشاوره نامگذاری شد. روان‌شناسی با دانش‌های فلسفه، جامعه شناسی، عصب شناسی، فیزیولوژی و به‌طورکلی دانش‌هایی که مربوط به علوم انسانی هستند همرز است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.