محمدرضا عسگریان روز یکشنبه در جلسه‌ای که به‌منظور بررسی مشکلات کوچ زودهنگام با حضور مدیر امور عشایر استان اصفهان در فرمانداری برپا شده بود، اظهار داشت: حرکت دام در ایل‌راه‌ها برای تاخیر در مدت زمان پیشروی در کوچ، راهکار خوبی برای این روزهاست.

وی خاطرنشان کرد: همه مرزهای عشایری سمیرم هم‌اکنون تحت کنترل و نظارت نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی است و این قشر و دام‌هایشان اجازه ورود به منطقه سمیرم را ندارند.

فرماندار سمیرم با بیان‌اینکه عشایر دست‌کم باید ۱۰ روز زمان کوچ خود را به تعویق بیندازند، ادامه داد: بیماری کووید ۱۹ خطرناک است و جلوی شیوع کرونا را باید با روش‌های کنترلی و فرهنگ‌سازی گرفت تا تا شرایط بهبود یابد.

عسگریان تصریح کرد: مهمترین پاسگاه حفاظت مرزی عشایر سمیرم در محدوده روستای "چهاراره" مستقر شده و اجازه ورود زودهنگام قبل از تقویم کوچ را نخواهند داد.

وی به تداوم بارش‌های اخیر بویژه ریزش برف و تگرگ اشاره کرد  گفت: امروز شاهد ریزش دومین برف سال جدید در سمیرم هستیم که به مراتب از برف اول شدیدتر است.

فرماندار سمیرم، ورود عشایر به دلیل شرایط بارشی خوب و بروز کرونا را دردسرآفرین و خطرساز عنوان کرد و از مدیران استان‌های گرمسیری و جنوبی خواست تا حد امکان اجازه خروج عشایر از استان‌هایشان را ندهند تا شرایط به ثبات نسبی برسد.

مدیر امور عشایر استان اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: سمیرم مرکز تجمع و ییلاق اصلی عشایر کشور با حدود ۳۰ هزار جمعیت و افزون بر ۶۰۰ هزار راس دام سبک است.

مختار اسفندیاری تصریح کرد: هر تصمیمی که در ستاد مدیریت بحران کرونا گرفته می‌شود به نفع مردم از جمله جامعه بزرگ عشایری است.

وی افزود: علاوه بر سمیرم، شهرستان‌های غربی استان نیز پذیرای عشایر و دام‌های پرشمار آنها هستند که امیدواریم با توجه به سرمای هوا و شیوع ویروس کرونا خود عشایر کوچ خود را مدیریت کنند و دیرتر به ییلاق بکوچند.

افزون بر ۳۵ میلیمتر برف و باران تنها در ۴۸ ساعت گذشته در سمیرم باریده و بارش برف نیز همچنان ادامه دارد.

۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری شامل ایل‌های بزرگ قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه به استان اصفهان کوچ می‌کنند.

عشایر کوچرو اصفهان، بیش از ۶ ماه از سال را در شهرستان‌های ییلاقی و کوهستانی غرب، جنوب و جنوب غربی این استان مستقر می‌شوند

افزون بر چهار هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه‌های درّه شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی، هر سال به ییلاق و سرحدات ییلاق سمیرم کوچ می‌کنند و افزون بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار راس دام را با خود به مراتع ییلاقی می‌آورند.

شهرستان سردسیر سمیرم در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی با ۱۵۰ روستا و آبادی، شش شهر و چهار بخش و افزون بر یکصد هزار نفر جمعیت روستایی، شهری و عشایری، با ۴۵۵ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.