اگرچه همزمان با نخستین زمزمه های شیوع کرونا در کشور، شهرستان فریدن به وضعیت آماده باش در آمد و مسئولان با تشکیل ستاد مرکزی مقابله با کرونا، تهمیدات خود را عملیاتی کردند، اما به فاصله کمی پس از جدی شدن مساله کرونا، مردم در پشت سر گذاشتن این بزنگاه خطیر به کمک مسئولان آمدند.

همچنانکه شماری از بانوان خیاط فریدنی عزم خود را جمع کردند تا در این روزهای پر تلاطم، با دستان هنرمند خود کوک عشق بر تار و پود پارچه ای بزنند که قرار است رخسار مردمانشان را از گزند بیماری بپوشاند.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای فریدن در این خصوص به ایرنا گفت:  ۱۰ خیاط  ثابت در مرکز فنی حرفه ای این شهرستان با پنج چرخ خیاطی روزانه ۵۰۰ عدد ماسک تولید می کنند.

مسعود شفیعی با بیان اینکه تعداد خیاط های داوطلب متغیر است، افزود: بخشی از هزینه ها مانند تغذیه و تجهیزات مورد نیاز برای این کار را فنی حرفه ای شهرستان تامین می کند، همچنین شبکه بهداشت و درمان برای نظارت بر فرایند بهداشتی دوخت بازرس اعزام می کند، ماسک های تولیدی در بیمارستان ضدعفونی می شود و وظیفه توزیع آنها نیز بر عهده فرمانداری است.

وی با بیان اینکه اضافه کردن چرخ های خیاطی در صورت نیاز امکان پذیر است، افزود: پارچه مورد نیاز برای دوخت ماسک ها از سوی خیر تامین می شود.

«سهیلا ملحسینی دارانی»، «زهرا عباسی» و«بهجت طاهری» سه استاد کاری که با دقت و تلاش فراوان همه توان خود را برای افزایش تولید ماسک با کیفیت بکار بسته اند، در گفت و گو با ایرنا از زنانی که در خیاطی سررشته دارند دعوت کردند که در این مسیر آنان را همراهی کنند.

تعدادی از بانوان عضو خانه فرهنگ محله آشجرد داران که ابتدا در منازل خود برای کادر درمانی لباس ایزله می دوختند به جمع خیاط های فنی حرفه ای مرکز شهرستان پیوستند.

شماری از جوانان داوطلبانه به یاری مسئولان شتافتند و با استقرار در ایستگاه های غربالگری تلاش می کنند مرزهای این خطه کهن را بر روی مسافران غیربومی ببندند.

جوانانی که با کمترین امکانات و در شرایط نامساعد جوی، کرونا را از انبوه مهر و ایثار خویش شرمسار کرده اند.

در این میان شنیدن درد و دل هایشان نیز جالب است؛ وقتی برخی از آنها می گویند مسئولان آن طور که انتظارمی رود برای مقابله با شیوع کرونا با نیروهای داوطلب مردمی که بسیار علاقه مند به کمک و کنترل اوضاع هستند همکاری نمی کنند.

«رسول درخشنده »نیروی داوطلبی است که در ایستگاه شرقی شهر داران مشغول فعالیت است.او می گوید تعداد تب سنج ها متناسب با حجم ورودی گردشگر به منطقه نیست که این مساله ترافیک و اختلال در تردد خودروها را به دنبال دارد.

وی با نگرانی از احتمال شیوع کرونا در روزهای آتی افزود: متاسفانه بسیاری از شهروندان و به خصوص ساکنان روستاها و شهرهای اطراف نسبت به هشدارها بی توجه هستند، به طوری که مشاهده می کنیم چندین سرنشین در خودروها به قصد خرید در بازارها و فروشگاه های مرکز شهرستان در محورها تردد می کنند این در حالی است که ما به دلیل آنکه مجوز نداریم نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم.

وی از مسئولان خواست برای آگاهی از نیازهای نیروها بیشتر به ایستگاه های غربالگری سرکشی کنند.

 «علیرضا شریفی» نیروی داوطلب دیگری است که شغل آزاد دارد اما در این روزها از کاسبی خود گذشته تا برای سلامت شهروندانش به میدان بیاید.

او در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پیک شیوع  کرونا در سه روز منتهی به سال جدید است، افزود: برغم توصیه ها و هشدارها موج سفرها در این مدت افزایش خواهد یافت و فریدن نیز از این موضوع مستثنی نیست.

شریفی ادامه داد: در این چند روز، مشاهده شد که مسافران از سمت لرستان، اصفهان، تهران و اراک به این منطقه می آمدند،در این شرایط پیشنهاد می شود برای چند روز بازارها تعطیل و شهر به طور کامل قرنطینه شود، چرا که با این حجم از مسافران عبوری و با فرض توقف و یا اسکان آنان در شهرممکن است بزودی شاهد شیوع غیر قابل کنترل کرونا باشیم.

وی تصریح کرد: پس از استقرار ایستگاه های غربالگری در غرب شهر داران، نیروها با جدیت و صراحت تمام تلاش خود را می کنند که از وررود گردشگران غیر بومی به شهر جلوگیری شود، اما بخش بیشتر این مسافران را افراد بومی مقیم سایر استان ها تشکیل می دهد و به دلیل آنکه مجوزی برای جلوگیری از ورود آنان نداریم تنها راه حل کنترل این موضوع انجام تست تب سنجی بر روی هریک از سرنشینان خودرو ها است.

این داوطلب مقابله با کرونا افزود: پس از تب سنجی، افراد مشکوک  به مراکز درمانی هدایت می شوند همچنین  شماره پلاک خودروهایی که  افراد مشکوک  به کرونا در آن شناسایی شده باشد همراه با شماره تماس این افراد به مرکز بهداشت شهرستان برای پیگیری های بعدی ارسال می شود .

وی با بیان اینکه هم افزایی مطلوبی بین نهادها از جمله شورا و شهرداری، فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان با ایستگاه های غربالگری وجود دارد، افزود: با توجه به برودت هوا و برغم درخواست های متعدد، هنوز اداره برق شهرستان نسبت به وصل برق برای کانکس ها اقدامی نکرده است.

وی با بیان اینکه بطور میانگین پنج نیرو در هر ایستگاه غربالگری فعالیت می کند، افزود: در زمان حاضر نیروهای داوطلب بسیج مسئولیت کنترل تردد خوردروها، هلال احمر مسئولیت یاداشت شماره پلاک های خودروهای حامل سرنشینان مشکوک به کرونا و من نیز مسئولیت انجام تست تب سنجی را بر عهده دارم.

شریفی  وضعیت توزیع ماسک، دستکش و مایع ضد عفونی کننده برای مراقبت فردی نیروها را رضایت بخش توصیف کرد و افزود: البته امروز جنس دستکش ها پلاستیکی بود که مناسب نیست اما پس از چند ساعت کمک های مردمی حاوی اقلام بهداشتی به دستمان رسید که بسیار خوشحال کننده بود.

وی گفت: تردد سنگین و عبور تعداد بیشمار خودرو درمحور های اصلی غرب شهر داران( بخش مرکزی فریدن) نشانه آن است که مردم، توصیه مسئولان مبنی بر نرفتن به سفر را جدی نگرفته اند.

شریفی از شیوع کرونا با توجه به جمعیت سالمند منطقه ابراز نگرانی کرد و افزود: این  که جوان ترها که بیشتر آنهامقیم سایر شهرها هستند و ممکن است ناقل کرونا باشند تصمیم به سفر می گیرند تا به منزل بزرگ ترها بروند در شرایط فعلی یک تهدید بزرگ برای شهرستان های غرب استان  محسوب می شود.

نائب رییس شورای اسلامی شهر داران در این خصوص به ایرنا گفت: پس از آنکه ضرورت تقویت نظارت ها بر تردد مسافران و گردشگران غیر بومی در منطقه احساس شد، در گام نخست افزون بر ۱۵۰ نفر از مردم به عنوان نیروی داوطلب مقابله با کرونا برای این عملیات اعلام آمادگی  کردند.

لیلا زمانی افزود: در زمان حاضر نزدیک به  ۲۰ نیروی داوطلب در قالب ۴ ایستگاه غربالگری ساماندهی شده اند و از ظرفیت سایر نیروها در روزهای آینده به دلیل اینکه ایستگاه ها باید تا پایان فروردین فعالیت کنند استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم، نقطه عطف تمهیدات مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا به شمار می روند، اضافه کرد: انتظار داریم در شرایط فعلی شهروندان بیش از پیش به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند و توصیه های مکرر مسئولان مبنی بر خانه نشینی را جدی بگیرند.

تعدادی از چهره های شناخته شده شهر نیز با خریداری ۴۰۰ عدد دستکش و ماسک هچنین تدارک پذیرایی از داوطلبان مبارزه با کرونا در این بزنگاه حساس نقش آفرینی کردند.

دوشادوش اقشار مختلف مردم، خیران نیز به کمک کادر درمانی مستقر در بیمارستان شهید رجایی داران شتافتند. اهدای مبلغ پنج میلیون تومان از سوی خیرِ تهرانی به بیمارستان شهید رجایی داران به متظور خرید وسایلحفاظت فردی، اهدای مبلغ سه میلیون تومانی از سوی خیریه کار آفرینی مهر جاودان جهت خرید اقلام بهداشتی و کمک نقدی یک فعال رسانه ای به حساب خیرین سلامت این بیمارستان از دیگر رخدادهای امیدبخشی بود که در این تکاپو رقم خورد.

در این میان، همیاری مردم برای خرید مشارکتی دام و قربانی آن با هدف سلامتی و رفع بلای کادر درمان شهرستان از دیگر رویدادهای قابل توجه بود که توزیع گوشت به ارزش ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بین نیازمندان را نیز به دنبال داشت.

ختم صلوات و ختم سوره های قرآن با مشارکت دختران و بانوان فریدن نیز از دیگر برنامه هایی است که به عنوان کمک معنوی، انگیزه بخش همه فعالان مقابله با کرونا  در این روزهای سخت و بحرانی است.

اگر چه هنوز بسیاری از مردم نسبت به  کرونا و هشدارهای مربوط به آن بی توجه هستند اما بخشی از شهروندان فعال در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز به پویش های مختلفی مانند «در خانه می مانم» و «داوطلبان مبارزه با کرونا» پیوسته اند و اعلام کرده اند که به سهم خود در مقابله با کرونا پایبندند.

در این میان از همراهی و هماهنگی برخی کسبه در تعطیلی واحد صنفیشان نمی توان گذشت. شماری از اصناف و بازاریان نیز با اجرای تمهیدات بهداشتی در محل کسب و کار خود کمر همت بستند تا بازار کرونا را کساد کنند، اگر چه این روزها تعطیلی کامل بازار و ممنوعیت تردد در آن به مطالبه عمومی تبدیل شده است.

نکته مهم آنکه بسیاری از صاحبنظران بر این باورند به دلیل سرعت بالای انتقال کرونا، مردم با خانه نشینی، نرفتن به سفر و کاهش تردد در بیرون از منزل،  نقش بزرگی در مهار کرونا ایفا می کنند، توصیه ای که همچنان جدی گرفته نمی شود.

بر اساس تازه ترین گزارش‌ها، تا عصر روز دوشنبه ۲۶ اسفند، ۱۲ مورد ابتلای قطعی به کرونا در فریدن به ثبت رسید که از این تعداد  چهار نفر بهبود یافتند. همچنین ۱۶ مورد مشکوک به کرونا نیز شناسایی شد.

در زمان حاضر، اکیپ های مستقر در پلیس راه شهردامنه، سی ان جی و فلکه امیر کبیر داران و دو راهی روستای نماگرد به همت نیروهای داوطلب مردمی به صورت ۱۲ ساعته مسئولیت سنجش سلامت و کنترل ورود مسافران و گردشگران غیربومی را بر عهده دارند. شهروندان بر این باورند برای اثرگذاری مطلوب این مشارکت، لازم است بازه  زمانی فعالیت این اکیپ ها شبانه روزی شود.

ستاد مدیریت کرونا فریدن یکشنبه شب هفته جاری اعلام کرد که به منظور کنترل تردد و تجمع مردمی در سطح بازار و تسهیل رفت و آمد عابرین پیاده از دوشنبه ۲۶ اسفند تا اطلاع ثانوی تردد هرگونه «خودرو» در قسمت هایی از خیابان نواب صفوی، خیابان شهید بهشتی و خیابان امام خمینی ممنوع است.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تا کنون حدود ۱۴ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شدند که این رقم در استان اصفهان حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر است. این خطه در رتبه سوم ابتلا به این بیماری پس از تهران و مازندران قرار دارد.

 با توجه به افزایش شمار تلفات کرونا در اصفهان و همزمانی آن با  روزهای پایان سال، کارشناسان بر این باورند ماندن در خانه،  کاهش سفرهای درون استانی و کنترل وروردی های شهرها  در کنار توجه بیشتر به مراقبت فردی از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری خواهد کرد.

مجموع جان باختگان این بیماری در کشور تا اکنون ۷۲۴ مورد  بوده است.

فریدن با ۲ شهر، ۲۸ روستا و جمعیت افزون بر ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب استان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.