با وجود اجرای مستمر تمهیداتی که در ستادهای مقابله با کرونا برای این شهرستان ها اندیشیده شده بود، درست در زمانی که بسیاری از مردم مستقر در شهر اصفهان و شهرهای همجوار بار و بندیل سفر به غرب استان را بسته و حتی تصمیم به اسکان موقت در منازل استیجاری گرفته بودند، روز جمعه اعلام خبر فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان شهید رجایی داران( بخش مرکزی فریدن)  و ابتلای قطعی یک بیمار دیگر به کرونا در شهرستان چادگان از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تمهیدات و اقدامات برای مقابله با کرونا را تشدید و امیدها برای سفر به این خطه را در هم شکست.

امروز نیز به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدن، نتیجه تست کرونای  ۲ بیمار بستری در این شهرستان مثبت اعلام شد و هنوز نتیجه تست هفت نفر دیگر که مشکوک به این بیماری هستند مشخص نیست.از فریدونشهر هم خبر می رسد نخستین بیمار مشکوک به کرونا پیش از ظهر امروز، در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) این شهرستان بستری شد که هنوز نتیجه تست او مشخص نیست. اگرچه این آمار باید از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تایید و اعلام شود، اما انتشار همین چند خبر نگران کننده از سوی  رسانه های منطقه، کافی بود تا مسئولان چهار شهرستان که از ابتدای آغاز شیوع کرونا برای جلوگیری از شیوع آن در منطقه به میدان آمدند، این بار با صراحت و سرعت، گام بعدی عملیات مقابله با کرونا را آغاز کنند تا زنگ خطر این ویروس نوظهور این بار جدی تر از همیشه در غرب اصفهان به صدا در آید.

با اینکه چند روز پیش پیست اسکی فریدونشهر و افوسِ بوئین میاندشت به عنوان مهمترین جاذبه های برفی غرب استان تعطیل اعلام شد، اما مردم این شهرستان‌ها از بی توجهی به این موضوع و ادامه ورود گردشگران به این مناطق ابراز نگرانی کردند تا اینکه مسئولان فریدونشهر از جمله فرماندار و دادستان به این موضوع ورود و با انتشار مصاحبه ها و اطلاعیه‌هایی ورود گردشگر به این شهرستان را ممنوع اعلام کردند.

بنا بر اعلام ستاد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در فریدونشهر اکنون همه محورهای  خاکی و یا آسفالت این منطقه که به شهرستان‌های مجاور منتهی می‌شوند مسدود است و تردد تنها  از طریق جاده اصلی این شهرستان  با نظارت اکیپ پایش سلامت مستقر در آن مکان انجام می شود.

فرماندار چادگان نیز پذیرش مهمان در همه مجموعه های گردشگری و تفریحی تا پایان فروردین ماه در این شهرستان را ممنوع  اعلام کرد.

بنا بر مصوبه ستاد مدیریت کرونا و شورای تامین چادگان، اکنون نقاط ورودی شهرها و روستاهای این شهرستان نیز در مرحله اول به مدت سه روز توسط اکیپ های سنجش سلامت کنترل  می شود و از افراد غیربومی تست ابتلا به کرونا گرفته خواهد شد که در صورت مشاهده علائم اولیه، افراد مشکوک به  پزشک معرفی و در صورت مثبت بودن  نتیجه آزمایش، قرنطینه می‌شوند.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوئین میاندشت نیز در اطلاعیه ای  به همه بنگاه‌های املاک و مراکز رهن و اجاره، هشدار داد هر گونه اقدام به رهن و اجاره واحدهای مسکونی به افراد غیر بومی شهرستان به هر مدت،  بدون اجازه و تایید و هماهنگی  شبکه بهداشت و درمان شهرستان، اکیدا ممنوع است و در صورت مشاهده یا گزارش مردمی مبنی بر تخلف از این اطلاعیه، واحد متخلف به شورای تامین و مراجع قضایی معرفی و واحد مربوطه پلمپ خواهد شد.با اینکه تا امروز هیچ مورد مشکوکی از ابتلا به کرونا در این شهرستان مشاهده نشده است اما مسئولان این تصمیم را برای کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ کردند.

کمیته آموزش و اطلاع رسانی ستاد پیشگیری از کرونا شهرستان فریدن نیز امروز اطلاعیه مشابهی در این خصوص منتشر کرد که در آن  از مشاوران املاک درخواست شده به هیچ عنوان مجاز به اجاره یا رهن ملک به افراد مهاجر و غیربومی نیستند.

فرماندار فریدن نیز از کنترل ورودی‌های این منطقه از روز یکشنبه  از طریق استقرار اکیپ‌های سنجش سلامت برای تست وضعیت افراد غیر بومی، همچنین آغاز بکار اکیپ سیار برای کنترل ورود کارگران فصلی به این شهرستان خبر داد.

به منظور جلوگیری ازشیوع کرونا در غرب استان، برگزاری نماز جمعه و هر گونه نماز جماعت در مساجد و  حسینیه های چهار شهرستان تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد.

ستادهای پیشگیری بیماری کرونا همچنین در اطلاعیه‌های جداگانه، از مردم خواستند برگزاری عروسی، مجلس ترحیم و هر گونه برنامه جمعی را به فرصتی دیگر موکول کنند. بازارهای روز نیز از هفته گذشته تا اطلاع ثانوی تعطیل است و شهرداری‌ها از استقرار دست فروش‌ها و کسبه سیار که از سایر مناطق به غرب استان می آیند جلوگیری می کنند.

عملیات ضدعفونی و گندزدایی مدارس، معابر و اماکن عمومی در شهرها همچنان ادامه دارد. مسئولان می گویند این عملیات بزودی در روستاها نیز آغاز خواهد شد. با وجود جدی شدن مساله کرونا در غرب استان، شماری از شهروندان می‌گویند اقدامات انجام شده کافی نیست و فرایند ضدعفونی باید با پوشش بیشتر و بسرعت  به خصوص در پایانه های مسافربری، تاکسی ها، خودپرداز بانک‌ها و مکان‌های شلوغ انجام شود. بنا بر اعلام ستاد های پیشگیری از کرونا، همه هشدارهای لازم به اصناف از جمله نانوایی ها  برای جلوگیری از انتقال کرونا داده شده و با متخلفان برخورد می شود. توزیع محلول ضد عفونی کننده در بسته بندی‌های مختلف نیز از روز جمعه در داروخانه های سطح شهر با نظارت شبکه های بهداشت و درمان آغاز شده است، این در حالی است که همچنان برخی از شهروندان در این شهرستان‌ها از کمبود اقلام بهداشتی و یا قیمت بالای ماسک گله مند هستند.

از بیمارستان ها نیز خبر می رسد پزشکان، پرستاران و کادرهای درمانی و خدماتی سخت مشغول پیکار با کرونا هستند. جلسات هماهنگی بین بخشی  در راستای اتخاذ تصمیم منطبق با شرایط  به طور مستمر در این مراکز تشکیل می شود.با وجود همه تلاش ها، در این میان هراس از شیوع بیشتر کرونا با وجود کمبود امکانات درمانی و تشخیصی با توجه به وسعت منطقه و محرومیت آن نگرانی مردم را دو چندان کرده است. مسیرهای صعب العبور فریدونشهر و جمعیت بالای روستایی این مناطق را نیز باید به این نگرانی اضافه کرد.

شبکه های مجازی  بخصوص کانال ها و گروه های تلگرامی نیز در این شرایط به کمک مسئولان آمده اند و به مخاطبان در خصوص کرونا و روش های پیگشیری از آن به طور مستمر اطلاع رسانی می کنند. مردم نیز بخش بزرگی از مطالبات  و نگرانی های خود را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند. اصحاب رسانه هم همه تلاش خود را بکار گرفته اند تا در این شرایط بحرانی، همچنان به رسالت خود یعنی درج اخبار صحیح  برای آگاهی بخشی به مردم پایبند باشند.

سر و کله کرونا در غرب استان در حالی پیدا شد که از برخی شهرها خبر می‌رسد مردم همچنان نسبت به هشدارها بی‌توجه هستند.با توجه به همزمانی این موضوع با شلوغی روزهای پایان سال بیم آن می‌رود بر تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این مناطق افزوده شود که به اذعان کارشناسان ، گذر از این مخاطره نیازمند تدبیر فوری و مستمر مسئولان و مشارکت خودجوش مردم است.

مدارس، دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، کتابخانه‌ها، اماکن ورزشی و استخرها نیز همزمان با سراسر کشور در این منطقه تعطیل است.

شمار تعداد قطعی مبتلایان به ویروس کرونا در استان اصفهان به‌جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل تا هفدهم اسفند، ۲۳۴ نفر اعلام  شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این مطلب به ایرنا گفت: آمار شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل توسط دانشگاه علوم پزشکی کاشان ارائه می‌شود هرچند امروز وزارت بهداشت، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در استان اصفهان(مجموع اصفهان و کاشان) را ۴۸۴ نفر اعلام کرد که بر این اساس، اصفهان پس از استان‌های تهران، قم و گیلان در رتبه چهارم ابتلا به این بیماری قرار دارد.

آرش نجیمی افزود: تا هفدهم اسفند از ۸۶۷ نمونه مشکوک گرفته شده در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، جواب آزمایش ۲۳۴ مورد ابتلا به کرونا، مثبت و قطعی و جواب ۶۳۳ مورد منفی بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: تعداد افراد جان‌باخته بر اثر بیماری کرونا در استان همان آمار دیروز یعنی ۱۱ نفر است که سن آنها ۶۴، ۷۰، ۸۱، ۷۴، ۷۷، ۶۸، ۸۳، ۶۸، ۶۴، ۶۳ و ۱۷ سال بود.

وی با بیان‌اینکه برخی از این افراد دارای بیماری زمینه‌ای بودند، خاطرنشان کرد: فرد ۱۷ ساله فوت شده نیز دارای بیماری دیابت نوع یک بود.

نجیمی میانگین سنی مبتلایان به بیماری کرونا در استان اصفهان را ۵۷ سال اعلام و اضافه کرد: مبتلایان به این بیماری شامل ۱۴۷ مرد و ۸۷ زن هستند که از میان آنها تاکنون ۱۷ نفر ترخیص شده‌اند و ۲۰۶ نفر همچنان بستری هستند.

نجیمی با اشاره به اینکه مبتلایان به کرونا در ۱۶ شهرستان استان اصفهان شناسایی شدند، شمار آنها را در اصفهان ۱۲۶ نفر، نجف‌آباد ۱۶ نفر،شاهین شهر و میمه ۱۳ نفر، نطنز ۱۳ نفر، اردستان ۱۱ نفر، لنجان ۱۰ نفر، مبارکه ۱۰ نفر، شهرضا هشت نفر، فلاورجان هفت نفر، نایین ۶ نفر، خمینی‌شهر چهار نفر، گلپایگان سه نفر، خوانسار سه نفر، فریدن ۲ نفر، چادگان یک نفر و سمیرم یک نفر اعلام کرد.

وی درباره نبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در داروخانه‌ها نیز گفت: این موضوع در حال برطرف شدن است اما هنوز نظام توزیع آنها مشخص نیست و اولویت با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی است.

در این ارتباط دبیر انجمن خیرین بهداشت و سلامت اصفهان در گفت و گو با ایرنا، اظهارداشت: هم‌افزایی بین تشکل‌های مردمی برای کمک هرچه بیشتر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بویژه در مناطق محروم از اهمیت بالایی برخوردار است.

سید مرتضی میرلوحی افزود: البته نبود امکان برگزاری اجتماع برای نیکوکاران و اعضا در شرایط فعلی، معضلی برای این موضوع به شمار می‌رود که گرچه به سختی کار می‌افزاید اما با وسایل ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی قابل حل است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت، در خوشبینانه‌ترین حالت تا اواسط فروردین و در بدترین حالت تا خرداد ۹۹ با کووید-۱۹ روبه رو خواهیم بود، بنابراین کرونا به هیچ عنوان یک بازیچه و مساله ساده نیست و بدون مشارکت همه جانبه هم انتظار کاهش اثرات مخرب آن امکانپذیر نخواهد بود.

دبیر انجمن خیرین بهداشت و سلامت اصفهان کمک‌های مالی و غیرنقدی به نیازمندان در شرایط فعلی را بسیار مهم دانست و گفت: از آنجا که برای پیشگیری از بیماری باید توان دفاعی بدن و بهداشت فردی را بالا برد باید سعی کنیم توزیع اقلام غذایی و بهداشتی رایگان به اقشار آسیب پذیر جامعه را در اولویت قرار دهیم.

میرلوحی تاکید کرد: دستگاه‌های متولی هم باید با مقابله با اقدامات سودجویان نظیر احتکار ماسک یا دستکش، زمینه دسترسی و خرید چنین اقلامی را فراهم کنند.

شیوع بیماری کرونا از حدود سه ماه گذشته از شرق آسیا و چین آغاز شد و بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تعداد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به پنج هزار و ۸۲۳ نفر و فوت ناشی از آن به ۱۴۵ نفر رسیده است.

با این احتساب، حدود ۷.۵ درصد از جان‌باختگان بیماری کرونا از استان اصفهان هستند. با توجه به افزایش شمار تلفات کرونا در اصفهان و همزمانی آن با  روزهای پایان سال، کارشناسان بر این باورند کاهش سفرهای درون استانی و کنترل وروردی های شهرها در هر استان در کنار توجه بیشتر به مراقبت فردی از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری خواهد کرد.

شهرستان های فریدن با بیش از ۴۹ هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با ۳۵ هزار نفر جمعیت، چادگان با ۳۲ هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از ۲۴ هزار نفر به ترتیب در ۱۴۰، ۱۸۰، ۱۱۰ و۱۸۰ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.