رضا فدایی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مردمی که در وضعیت عادی بسر می‌برند و دچار بیماری کرونا نشدند یا جزو خانواده‌ها یا نزدیکان بیماران مبتلا یا مشکوک به ابتلا به کرونا نیستند باید "فاصله اجتماعی" (Social Distancing) را رعایت کنند که به‌معنای به حداقل رساندن همه ارتباطات غیرضروری است.

وی با بیان‌اینکه خانواده‌ها در روزهایی که بیماری‌های تنفسی و فراگیر مانند کرونا شیوع پیدا می‌کند، باید فاصله اجتماعی یا همان کاهش ارتباطات اجتماعی را رعایت کنند، اظهار داشت: همکاری مردم و دستگاه‌های دولتی و خدمات‌رسان در این زمینه ضروری است.

فدایی با اشاره به تمهیدات و تدابیری مانند کاهش ساعت‌های اداری، تعطیل شدن مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها و لغو  امتحان‌ها در چند روز اخیر در کشور تاکید کرد: همه این اقدام‌ها در جهت رعایت فاصله اجتماعی بوده و باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقتر و بهتری از سوی دولت و خانواده‌ها انجام شود.

این پزشک با تاکید براینکه هر خانواده‌ای با توجه به شرایط زندگی و وضعیت خود باید برنامه‌ریزی مناسبی برای رعایت فاصله اجتماعی در شرایط اضطرار بیماری‌های فراگیر داشته باشد، گفت: اگر از خانه بیرون آمدن به‌گونه‌ای باشد که در مواجهه با دیگران یا حضور در تجمع‌های غیرضروری نباشد، اشکالی ندارد اما باید احتیاط‌های لازم را در این زمینه داشت.

وی با بیان اینکه این روزها از واژه "قرنطینه" برای محافظت فردی در برابر بیماری کرونا بیشتر استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: این وضعیت برای بیماران مبتلا، خانواده‌های آنها و افراد مشکوک به بیماری باید به کار گرفته شود زیرا به معنی محدودکردن تردد افرادی است که در معرض یا در تماس با مبتلایان بوده‌اند. 

مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت بهداشت اصفهان با تاکید براینکه افراد بیمار باید حتما در خانه بمانند، تصریح کرد: آنها و اطرافیانشان نیز می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسبی، زمینه طی کردن این دوران را راحت‌تر و با کیفیت هرچه بهتر فراهم کنند.

فدایی، یکی از رفتارهای نادرست و ناپسند را رها کردن ماسک و دستکش‌های استفاده شده در معابر عمومی و خیابان‌ها دانست و هشدار داد: این کار بسیار خطرناک است و می تواند موجب شیوع هرچه بیشتر بیماری‌هایی مانند کرونا یا آنفلوآنزا شود.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در باره قرنطینه خانگی اعلام کرد: قرنطیه شدن یا ماندن در خانه به این معنی است که در شرایطی که یک بیماری عفونی وجود دارد و شما ممکن است در معرض این عفونت یا حتی ناقل آن باشید در خانه بمانید و با دیگران در ارتباط نباشید تا دوره آن عفونت تمام شود یا خودتان به بهبودی کامل برسید. این کار سبب می شود که سرعت انتقال آن بیماری کُند شود.

در برنامه قرنطینه خانگی، داشتن یک برنامه مناسب، انجام این کار را برای شما راحت‌تر می‌کند.از ابتدا با خود اینگونه برنامه‌ریزی کنید که احتمالا باید حداقل ۱۰ روز در خانه بمانید. سعی کنید برای این ۲ هفته مواد غذایی مناسب که فاسد نشوند مانند شیرخشک، انواع کنسرو و سبزیجات یخ‌زده را تهیه کنید.

همچنین در صورتی که یکی از اعضای خانواده مبتلا به ویروس یا عفونتی شده باشد و همه اعضا مجبور به قرنطیه باشند همه اعضای خانواده موظف هستند که در خانه بمانند و کسی خارج نشود.

وزارت بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد: مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به دو هزار و ۹۲۲ نفر و فوت ناشی از کرونا نیز به ۹۲ نفر رسیده است. ۵۵۲ نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.

حدود یکصد نفر از این تعداد، ساکن استان اصفهان هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.