بنا بر گفته و تاکید مسوولان وزارت بهداشت با توجه به سرعت انتشار این ویروس باید ایمن سازی، ضدعفونی و گندزدایی  محیط های عمومی از جمله مدارس در دستور کار قرار گیرد که این مهم تاکنون بنا به تماس‌های مکرر خانواده‌ها با خبرگزاری جمهوری اسلامی و همچنین گزارش‌های میدانی در این زمینه صورت نگرفته است.

از سویی در روزهای اول انتشار این ویروس برخی از افراد ادعا کردند که این بیماری در کودکان زیر ۱۰ سال ظهور و بروز نمی‌یابد و شاید به نوعی این نقل دستمایه شانه خالی کردن از زیربار ایمن سازی مدارس بود و چندی نگذشت که از ابتلای چند کودک هشت ساله به این ویروس در برخی نقاط کشور خبر داده شد.

مادر یکی از دانش اموزان مقطع متوسطه اول گفت: در شرایط عادی فضای کلاس های درس در فصل زمستان به لحاظ سردی هوا و بسته بودن پنجره‌ها بسیار آلوده است بطوریکه اگر یکی از دانش آموزان به سرماخوردگی جزیی مبتلا می‌شد ناخواسته به بسیاری از آنها سرایت می‌کرد.

معصومه فرج‌پور در گفت و گو با ایرنا افزود: این در حالیست که با انتشار این ویروس خطرناک و کشنده هیچ اقدام قابل قبولی حتی در حد گندزدایی فضاهای آموزشی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه فرزند خود را تا اواخر هفته گذشته راهی مدرسه کرده بود گفت: حتی در برخی مدارس مایع دستشویی و یا آب گرم برای شستشوی دست دانش آموزان وجود نداشت.

وی یادآور شد: مسوولان مدارس هم طبق معمول در پاسخ به والدین کمبود بودجه و مشکلات مالی را عامل شانه خالی کردن از زیربار مسوولیت جانی دانش آموزان عنوان می‌کنند.

معلم یکی از مدارس شاهین شهر گفت: خانواده‌ها به دلیل بی‌اطمینانی از بهداشتی بودن فضای مدارس حاضر به روانه کردن فرزندان خود بر سر کلاس‌ها نیستند.

محمد کامران در گفت و گو با ایرنا افزود: در اوایل هفته که تعداد اندکی از دانش آموزان در مدارس حاضر شده بودند مدام خانواده‌های آنها با سرکشی به مدرسه از علت ضدعفونی نکردن این فضا می‌پرسیدند ولی پاسخ قانع کننده‌ای به آنها نداشتیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش امکان تهیه مواد و ضدعفونی مدارس را ندارد و مسوولان مرکز بهداشت هم در این زمینه همکاری نمی‌کنند گفت: این پاسخ باعث شد که بسیاری از والدین خواهان تعطیلی مدارس شوند و به اختیار خود اجازه حضور فرزندانشان به مدرسه را ندهند.

این در حالیست که پیش از این  معاون تربیت بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش در گفت و گو با ایرنا  با اعلام تشکیل ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در این نهاد گفت: یکی از تصمیمات این ستاد ضدعفونی کردن مدارس با کمک مرکز بهداشت است.

عبدالرضا رییسی تاکید کرد: مقرر شد تا محتوای آموزش‌ها و نکات قابل تاکید توسط مرکز بهداشت تهیه و در اختیار این اداره کل و در نهایت نواحی و مناطق آموزش و پرورش قرار گیرد و تمامی این دوره های آموزشی تا ۱۰ اسفند به اتمام برسد.

این مسوول در تماس مجدد خبرنگار ایرنا در پاسخ به علت ضدعفونی نشدن تمامی مدارس استان گفت: از یک طرف به علت کمبود اعتبارات و از سویی به علت کمیابی مواد ضدعفونی و گندزدایی نمی‌توانیم اقدامی برای ضدعفونی مدارس انجام بدهیم و دانشگاه علوم پزشکی باید در این زمینه کمک کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در پاسخ به دلیل تعطیل نکردن مدارس گفت: تعطیلی به عهده ما نیست و مربوط به ستاد استان و با محوریت دانشگاه علوم پزشکی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:  ضد عفونی کردن مکان‌های اجتماع برای حفظ سلامتی مردم و پیشگیری از بیماری کرونا به همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای خدمات‌رسان از جمله آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

آرش نجیمی افزود: واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت استان، مسوول نظارت بر روند ضدعفونی کردن مکان‌های تجمیع مانند مدرسه، دانشگاه، مسجد، اتوبوس و قطار شهری است و مسوولیتی در تامین مواد و محلول ضدعفونی کننده این فضاها ندارد.

وی با اشاره به اینکه محلول گندزدایی قیمت بالایی ندارد گفت: تدابیر لازم برای توزیع محلول‌های ضدعفونی در سطح شهر صورت می گیرد و آموزش و پرورش موظف به تهیه این مواد و گندزدایی مدارس است.

آرش نجیمی نیز هرگونه اقدام و اعلام برای تعطیلی مدارس استان را  مربوط به تصمیم گیری در ستاد ملی مبارزه با کرونا عنوان کرد.

این در حالیست که تنها در ۲ روز اول پس از انتخابات تنها مدارسی که از آنها به عنوان شعبه رای دادن استفاده شده بود مورد گندزدایی قرار گرفت و سایر مدارس در شهرستان اصفهان و دیگر شهرهای استان بی‌توجه مانده است.

بر این اساس در هفته جاری خانواده‌های بسیاری از دانش‌آموزان در استان  به دلیل نگرانی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، فرزندان خود را سر کلاس‌های درس نفرستادند.

بر این اساس دستگاه تعلیم و تربیت استان وظیفه عملی در قبال سلامت جمعیت حدود ۹۰۰ هزار نفری دانش آموزان ندارد و  همه امور در حیطه وظایف دانشگاه علوم پزشکی و ستاد ملی مبارزه با کروناست.

بر اساس آخرین اطلاعات، کل آمار مبتلایان شناسایی شده به ویروس کرونای جدید در ایران ۴۳ نفر است که از این تعداد هشت نفر در قم، تهران، گیلان، مرکزی و مازندران جان خود را از دست دادند.

 آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی نیز بیانگر آن است که  ویروس کرونای جدید تاکنون ۷۸ هزار و ۸۶۶ نفر به این ویروس مبتلا شده اند و دو هزار ۴۶۴ نفر جان خود را از دست داده اند؛ از مجموع مبتلایان به این ویروس تاکنون ۲۳ هزار و ۳۳۴ هزار نفر بهبود یافته اند و ۵۳ هزار و ۶۸ نفر هنوز مبتلا هستند.

مسوولان وزارت بهداشت نیز همواره تاکید کردند که این بیماری قابل پیشگیری است و به‌راحتی با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

مردم باید از تماس‌های غیرضروری و حضور در میان ازدحام جمعیت پرهیز کنند، فاصله منطقی(یک متر) را با دیگران رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌های غیرضروری را کنار بگذارند.

همچنین افرادی که علایم بیماری سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند و بسرعت مراقبت‌های درمانی را از طریق پزشکان در پیش بگیرند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.

شستن مُداوم دست‌ها با آب و صابون یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری عنوان شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.