با پایان مهلت قانونی تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تب تبلیغات انتخابات در سطح  خیابان‌ها و میدان‌های شهرها فروکش کرد، اما بازار تبلیغات در فضای مجازی و گروه های تلگرامی همچنان داغ است.

ستادهای تبلیغاتی در واپسین ساعات باقی مانده به پایان فرصت تبلیغات، شلوغ‌ترین زمان خود را تجربه کردند.

شور انتخاباتی در هفته‌ای که گذشت همه جای استان اصفهان را فرا گرفته بود و نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها با استفاده از روش‌های مختلف برای جذب آرای مردم تلاش کردند و از روش‌های سنتی مانند سخنرانی و حضور در مساجد شهرها و روستاها گرفته تا استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی چون راه اندازی کانال‌های تلگرامی، که هرکدام در قشر خاصی تأثیرگذار است.

تلاش نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها برای جلب آرا تا آخرین دقایق مهلت تبلیغات ادامه داشت و آنها با  ارسال پیام‌هایی سعی داشتند از هر دقیقه این فرصت برای افزایش هواداران استفاده کنند.

هواداران نامزدها پوسترها را در منازل و مغازه‌ها و بر روی خودروهای پارک شده چسبانده بودند تا در آخرین ساعات تبلیغات با دست پر به انتظار رای‌گیری بنشینند.

تبلیغات هواداران نامزدها شب گذشته به اوج خود رسید بطوریکه شهر اصفهان صحنه حضور مردمی شده بود که  تلاش‌هایشان را برای جلب آرا و حمایت مردم مضاعف کرده بودند.

از سخنرانی‌های متعدد در ستادها گرفته تا رقص و پایکوبی محلی در خیابان‌ها و یا حضور خانوادگی هواداران که در برخی ستادها شمار آنها به صدها نفر هم می رسید.

حضور هواداران حوزه های انتخابیه مختلف استان در خیابان‌ها و معابر اصلی موجب ایجاد اخلال و تردد عموم‌ مردم و خودروها شده بود ؛ هواداران نامزدهای انتخابات که شب گذشته را تا صبح امروز با انجام کارهای تبلیغاتی برای نامزد مورد نظرشان نخوابیدند از ساعت هشت صبح امروز پنجشنبه فعالیتشان را متوقف کردند.

اگرچه چهره شهر اصفهان صبح امروز به حالت عادی برگشته است اما در بین نامزدها و هوادارانشان غوغا بپاست و آنها بی صبرانه منتظر فرا رسیدن روز موعود هستند ؛ همچنان که مهلت قانونی انتخابات پایان یافته، فعالیت در ستادها و خیابان‌ها متوقف شده است اما بسیاری از هواداران برای جلب آرا و قطع نشدن تبلیغاتشان از شیوه های مختلف در حال تبلیغ هستند.

مهمترین این شیوه‌ها استفاده از ظرفیت فضای مجازی است و هواداران با ارسال پیام‌های تبلیغاتی در گروه ها، همچنان تلاش خود را برای جلب آرا بکار می‌گیرند ؛ کانال‌های تلگرامی پر بازدید استان که در طول یک هفته گذشته برای نامزدهای مختلف آگهی های تبلیغاتی منتشر می‌کردند تا آخرین دقایق پیش از ساعت ۸ صبح امروز فعالیت خود را ادامه دادند اما با پایان مهلت قانونی دیگر هیچ مطلب تبلیغی منتشر نمی‌کنند اما در گروه‌ها شرایط متفاوت است و هواداران برای خود محدودیتی قایل نیستند و همچنان تبلیغات و مباحثه‌های انتخاباتی را ادامه می‌دهند.

طبق قانون انتخابات، نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی تا ساعت هشت پنجشنبه - اول اسفند یعنی ۲۴ ساعت مانده به آغاز انتخابات فرصت تبلیغ دارند.

در استان اصفهان، زمزمه‌های انتخابات در محافل، مجالس، رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و در میان خانواده‌ها از مدت ها قبل آغاز شده بود و در روزهای گذشته به اوج خود رسید.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان اصفهان را از چند زاویه می‌توان تحلیل و بررسی کرد، از وضعیت تبلیغات در مرکز استان و شهرستان‌ها، گرایش احزاب و مردم به نامزدها، خبرهای غافلگیر کننده و بدون سند مثل تایید صلاحیت برخی نامزدها و تاثیر آن بر افکار عمومی استان، تخلف برخی از نامزدها و هواداران آنها، شکل و شمایل تبلیغات در فضای مجازی و حقیقی.  

 اغلب نامزدها تصاویر بزرگی از خود در شهر نصب و ستادهایی هم دایر کردند و در مکان‌هایی که شهرداری پیش بینی کرده به تبلیغ پرداختند و این همه تبلیغات میدانی در شهر اصفهان بود.

اما نامزدها و هواداران آنها در این شهر در فضای مجازی، برعکس تبلیغات میدانی، کولاک کردند و هر چه توانستند از نامزدهای خود در این فضا گفتند و نوشتند و تعریف کردند و بسیاری از کانال‌های خبری با درج عکس نامزدهای مورد علاقه خود نسبت به معرفی آنها اقدام کردند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین ۲۰ کرسی(به همراه نماینده ارامنه) روز جمعه دوم اسفند امسال همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان برگزار می‌شود.
نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۵ حوزه انتخابیه از جمله حوزه اقلیت های مذهبی با یکدیگر رقابت می کنند. نزدیک به ۶۰ هزار نفر  در امر برگزاری انتخابات همکاری دارند.
تعداد ۲ هزار و ۸۳۶ شعبه اخذ رای به صورت قطعی و با تایید هیات‌های اجرایی در استان آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات را اخذ می‌کنند. حوزه انتخابیه اصفهان به مرکزیت اصفهان دارای پنج کرسی است و مردم این شهرستان باید از بین نامزدها پنج تن را به نمایندگی خود برای حضور در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند بعلاوه نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران.

انتخابات پیش رو نخستین انتخابات گام دوم انقلاب است که با شعار «انتخابات ۹۸، گام دوم انقلاب، قانونمداری و بی‌طرفی، انسجام ملی» دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.
در این دوره از انتخابات، یکهزار و ۲۴۲ داوطلب در استان اصفهان ثبت نام کردند که سرانجام دست‌کم ۳۰۸ نامزد با هم رقابت می‌کنند.
همچنین دست کم سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در استان افزون بر پنج میلیون نفری اصفهان واجد شرایط رای دادن هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.