این در حالی است که از مدت‌ها پیش جریان‌سازی بسیاری از سوی رسانه‌های فارسی زبان بیرون از کشور از جمله شبکه من و تو، صدای آمریکا، ایران اینترنشنال، شبکه‌های سلطنت‌خواه و مخالفان انقلاب اسلامی علیه انتخابات پیش رو بصورت سازماندهی شده صورت گرفته است. 
تاکید وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا و دیگر شخصیت‌های سیاسی متعلق به دولت‌های آمریکا، انگلیس، آلمان و دیگر کشورها حکایت از آن دارد که می‌خواهند  انتخابات را از حالت سیاسی به اجتماعی تبدیل کرده و با تجزیه اجتماعی در زمان‌های آینده از ان بهره برداری سیاسی داشته باشند.

از سویی عوامل دیگری شامل، شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، بین المللی، ملی، منطقه ای، استانی و شهرستان  بر نوع و  میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار است.

همچنین ارزیابی عملکرد نمایندگان فعلی مجلس، مطالبات و انتظارات حال حاضر مردم  از آنها و همچنین نوع ساماندهی فضای سیاسی برای مشارکت عمومی نیز در این باره بسیار تاثیرگزار است.

با این حال با توجه به اهمیت مجلس به عنوان یک نهاد بنیانی در نظام سیاسی کشور که  تعیین کننده حال و آینده کشور است، حضوری پرشور و انتخابی آگاهانه در صحنه انتخابات ضرورت دارد.

لازم به ذکر است که تشکیل یک مجلس قوی و کارآمد نیازمند انتخاب نمایندگانی آگاه و توانمند و برخوردار از صلاحیت‌های حرفه ای و اخلاقی است که این نیز باید از سوی رای دهندگان لحاظ سود.

در همین ارتباط خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اصفهان میزگردی با عنوان" ضرورت مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس" با حضور مرتضی پدریان استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان، محمد علی بصیری استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان و علیرضا مرادی استاد برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان برگزار کرد.

مشارکت مردم در انتخابات، موضوعی مرتبط با امنیت ملی 

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان اظهارداشت: مردم ایران نشان دادند وقتی که موضوع امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور مطرح باشد به صحنه می‌آیند و در این زمینه‌ها از خود واکنش نشان می‌دهند.

محمدعلی بصیری با بیان اینکه مردم در عصر کنونی در ایران از لحاظ آگاهی رسانه‌ای به حد بالاتری رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: برای همین موضوع است که بطور مداوم اخبار و بخصوص شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کنند و شعارهای انتخاباتی و وعده‌هایی که نامزدها می دهند را بیشتر مورد توجه و نقادی قرار می‌دهند

وی با بیان اینکه عدالت و اعتدال خواسته مردم است، تصریح کرد: در همین ارتباط باید مسوولان سعی کنند این شاخص را در کارها و اقدامات خود داشته و در رفتار خود به خوبی نشان دهند و در غیر این صورت بی اعتمادی به آنها که در مدت اخیر بیشتر شده افزایش خواهد یافت و این روند برای کشور نامطلوب خواهد بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، با بیان اینکه برخی از مسوولان پس از اینکه سوار بر کرسی قدرت شدند بواسطه عملکرد خود از ذهن مردم دور می شوند، گفت: این امر به دلیل عملکرد خود مسوولان است زیرا در ابتدا با وعده و شعار ظاهری مناسب از خود نشان می‌دهند اما سپس اقدامات مغایر با گفته خواهند داشت و همین زمینه ای برای سلب اعتماد عمومی می‌شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: از مشروطه تاکنون چهار انقلاب در کشور رخ داده و در ابعاد مختلف با اهمیت بوده است، با این حال برخی از مردم هنوز توجیه نیستند زیرا به فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی شناخت چندانی ندارند.
وی با مقایسه نظام حاکمیت در ایران با دیگر مناطق جهان خاطرنشان کرد: وضعیت سیاسی کشور تنها مانند طالبان در افغانستان و یا داعش حکومت اسلامی با محوریت خلیفه نیست و ترکیبی از اسلام و جمهوریت را در خود دارد.

بصیری ادامه داد: جمهوری اسلامی برای موضوعات مشروعیت و اسلام دارای ولی فقیه است و هم برای مقبولیت، انتخابات برگزار می کند و پیوند این ۲ مقوله تا حدی برخی طرفداران را خشنود کرده است.

 انتخابات پرشور افتخاری بزرگ برای کشور 

وی با بیان اینکه کشوری که در آن انتخابات پرشور برگزار می شود در صحنه جهانی به آن می‌بالد، گفت: حضور گسترده افراد در پای صندوق های رای برای آن جامعه افتخار خواهد بود و در صورت مشارکت کمتر، مورد هجمه های داخلی و بین المللی قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت بیشتر در انتخابات برخی مخالفان کشور را ناامید می کند، تصریح کرد: بر همین اساس بودجه بندی برای مقابله با نظام، توطئه و فشارها کاهش می یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت برخورداری برنامه برای نامزدهای انتخاباتی بعنوان معیاری برای گزینش گفت: نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی باید برنامه داشته باشند تا مردم بر اساس این برنامه‌ها به آنان رای بدهند.

بصیری افزود: توجه نکردن به شعارهایی که جنبه عملی ندارد باید از سوی مردم به عنوان یک اصل پذیرفته شود و بر اساس برنامه درست و مشخص به فرد مورد نظر رای بدهند.

وی اضافه کرد: بیان وعده و وعیدها پیش از انتخابات کار چندان سختی نیست اما اجرای گفته‌ها و قول‌ها پس از آن مهم و ضروری است.

این استاد دانشگاه، قوه مقننه را نهادی موثر در صحنه سیاسی کشور نام برد و خاطرنشان کرد: نمایندگان شایسته و با برنامه می‌توانند در پیشرفت ایران سهیم باشند، در غیر این صورت و بدون برخورداری از برنامه‌هایی که جنبه عملیاتی دارد نمی‌توان تاثیراتی را در حوزه‌های مختلف مشاهده کرد.

بصیری حضور در انتخابات برای کسب جایگاه‌های اقتصادی و اجتماعی بالاتر را مضر دانست و اظهارداشت: لازم است که مردم در گزینش خود، برنامه‌های با قابلیت اجرا را مد نظر قرار دهند تا آینده کشور با تصمیمات درست، منطقی و عقلانی بهتر شود و در جنبه‌های مختلف بهبود پیدا کند.

گزینش کاندیداها با دقت بیشتر صورت گیرد

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: حتی یک نماینده خوب می‌تواند با سمت و سوی درست به این نهاد برای پیشبرد اهداف کشور تاثیرگذار باشد، بنابراین رای دهندگان با دقت بیشتری افراد را برگزینند.

وی با تاکید بر عمل به وعده ها، اظهارداشت:  بسیاری از برنامه‌های نامزدها جنبه عملیاتی ندارد و اقدامی پوپولیستی بوده است، از سوی دیگر برنامه باید بگونه‌ای باشد که نماینده ذکر کند در چه مدت زمانی چه کارهایی محقق خواهد شد و شهروندان نتیجه آن را مشاهده خواهند کرد.

بصیری تاکید کرد: در دید مردم باید این موضوع وجود داشته باشد که خروجی و نتیجه رای که داده اند و مجلس چه بوده است و آیا نتیجه و خروجی قابل دفاعی وجود دارد یا خیر.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به وجود ۲ هزار و ۷۰۰ حزب و تشکل ثبت شده در ایران، گفت: ناکارآمدی گروه‌های سیاسی، باند و باندبازی، رفیق بازی و مقدم قرار دادن قومیت و خویشاوندان نسبت به عموم مردم، سبب نارضایتی شده است.

وی به اهمیت تحقق وعده و قول ها اشاره کرد و افزود: وقتی نتیجه و خروجی مشخص و قابل دفاعی وجود نداشته باشد، مردم از مسوولان فاصله می‌گیرند و نسبت به آنها بدبین می شوند و این دستاورد مناسب و مطلوبی نخواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سیاست داخلی و سیاست خارجی به یکدیگر وصل و مرتبط است، لذا تاثیرات انتخابات بر خارج را نمی‌توان نادیده گرفت.

بصیری، فاصله نگرفتن حرف و عمل را ضروری خواند و گفت: در سال های اول پس از انقلاب شاهد این موضوع بودیم، اما رفته رفته شرایط تغییر کرد و مسوولانی که باید عصاره فضائل اخلاقی را در خود داشته باشند خالی از سجایای اخلاقی شدند.

گردش نخبگان در سیستم انتخابات ضعیف است

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: متاسفانه در سیستم انتخابات در مسیر گردش نخبگان ضعیف عمل شد و این گردش به خوبی صورت نمی‌گیرد.

مرتضی پدریان افزود: با نگاهی به شعارهای تبلیغاتی و تحلیل محتوایی آن متوجه می‌شویم در هیچ کدام از آنها قانونمداری در ساختارشان دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به ناآگاهی برخی از نامزدهای انتخابات از قوانین حیطه فعالیت مجلس گفت: اگر از برخی کاندیداهای نمایندگی مجلس، یک آزمون درخصوص قانون اساسی و وظایف نمایندگی گرفته شود می‌توان مطمئن بود که نمره خوبی کسب نخواهند کرد.

ناامیدی و احساس نارضایتی چالش مهم انتخابات

این استاد جامعه‌شناسی با اشاره به دلایل تردید مردم برای شرکت در انتخابات گفت: یکی از این دلایل مهم و تاثیرگزار ناامیدی و احساس نارضایتی از وضعیت موجود به ویژه در عرصه اقتصادی است.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از دلایل ناامیدی در  سیستم انتخابات، تخریب افراد پس از انتخاب و رد کردن عملکرد آنها در جامعه است که این خود باعث ناامیدی برای حضور در عرصه‌های سیاسی به ویژه انتخابات خواهد شد.

پدریان افزود: براساس نظرسنجی که وزارت کشور در سال ۹۴ انجام داد،  ۴۹ درصد مردم قادر به تشخیص انسان های خوب از بد نیستند.

وی همچنین با بیان اینکه مردم دچار یک نوع سردرگمی اجتماعی در انتخاب افراد در صحنه انتخابات هستند گفت: مردم احساس می‌کنند که پنج سال آینده بدتر از امسال خواهد بود.

تبدیل اجتماعات انتخاباتی به شوهای تبلیغاتی

استاد جامعه‌شناسی افزود: در  یازدهمین انتخابات مجلس بسیاری از میتینگ‌های انتخاباتی به شوهای تبلیغاتی تبدیل شده است.

وی یادآور شد: در فیلم‌هاییی که در فضای مجازی از کاندیداها منتشر می‌شود بیانگر آن است که آنها میتینگ را به عنوان فرصتی برای بیان نظر و ایده تبدیل به شو کرده‌اند که این نشانه ابتذال ساختاری این عرصه است.

پدریان با بیان علت آنکه افراد پس از انتخاب با مشکل مواجه می‌شوند گفت: این مهم  نشانه مشکل در ساختار اجتماعی و قانون اساسی است.

وی ادامه داد: بخشی از این ساختار نیز فرهنگی است و بر این اساس اگر ساختار غلط باشد نماینده و رییس جمهوری عملکردش با مشکل مواجه می‌شود.

ضرورت تقویت احزاب برای هدایت مسیر انتخابات

این استاد دانشگاه فعالیت احزاب را نیز در آگاهی سیاسی و انتخاب درست مردم در عرصه رویدادهای مهمی مانند انتخابات بسیار مهم برشمرد و گفت: باید به احزاب اجازه فعالیت داده شود.

وی تصریح کرد: در غیر این صورت به جای انتخاب نخبگان، افراد فاقد از اطلاعات و آگاهی‌های لازم را انتخاب می‌کنیم.

این جامعه‌شناس با بیان دلیل تردید تعدادی از افراد برای مشارکت در انتخابات گفتک این به ۲ دلیل بیگانگی سیاسی و بیگانگی اجتماعی است.

وی ادامه داد: بیگانگی سیاسی منجر به کاهش مشروعیت نظام  اجتماعی و بیگانگی اجتماعی هم کاهش احساس تعلق نظام اجتماعی را موجب می‌شود.

پدریان تاکید کرد: نمایندگان مجلس و کسانی که دارای مسند و جایگاهی در نظام هستند باید به جای منافع فردی به منافع حزبی و مردمی خود نگاه کنند.

ناظران اجرای قانون نباید قانون را نقض کنند

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: نمایندگان باید بدانند قرار است آنها ناظر بر اجرای قانون باشند و نباید خود نقض قانون کنند.

وی تصریح کرد: در این راستا تا مشکلات ساختاری حل نشود نمی توانیم به سمت انتخابات پرشور حرکت کنیم.

این جامعه شناس افزود: مطالبه خواهی مردم تحت تاثیر چند عامل قرار دارد زیرا وقتی در مقطعی به رفاه نسبی رسیدیم بعد مطالبات سیاسی و اقتصادی مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی جامعه ما شاهد شکل گیری پدیده زیر طبقه ها هستیم و  مطالبات مردم  خودبخود اقتصادی و برای بقاست.

انتخابات باید بر اساس برنامه و منطق انجام شود 

 استاد اقتصاد و فرهنگ دانشگاه آزاد واحد شاهین‌شهر اصفهان گفت:مردم باید نمایندگان مجلس و رییس جمهور را بر اساس برنامه و منطق انتخاب کنند و انتخاب احساسی نتیجه مطلوبی بدنبال نخواهد داشت.  

علیرضا مرادی با بیان اینکه انتخاب خوب در کشورهای توسعه یافته بر اساس منطق و برنامه انجام می‌شود اظهارداشت: امروز ایران در مسیر توسعه قرار دارد و مردم می‌توانند با انتخاب افراد اصلح در سرنوشت خود تاثیر گذار باشند.

وی بیان کرد: ایران اسلامی بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ رتبه اول منطقه را خواهد داشت و امروز هم بسیاری  از  کشورهای منطقه  از جنبه‌های مختلف  اوضاع نامساعدی دارند و کشور ما از  شرایط خوبی برخوردار است و رتبه برتر را در اختیار دارد.

استاد اقتصاد و فرهنگ دانشگاه آزاد واحد شاهین‌شهر اصفهان ادامه داد: بر اساس این  چشم انداز، ایران تا سال ۱۴۰۴ کشوری توسعه یافته در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی  خواهد بود و حرف اول را در منطقه خواهد زد.

وی افزود: توجه به دموکراسی، قانون اساسی، مجلس، احزاب و مطبوعات آزاد در کشورهای توسعه یافته سیاسی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته وی احزاب و مطبوعات از صفت‌های مستقل و آزاد برخوردارند و این ویژگی در کشور ما خیلی پر رنگ است.

مرادی خاطرنشان کرد: مردم از طریق انتخاب نمایندگان مجلس، بصورت مستقیم می‌توانند در سرنوشت خود تاثیرگذار باشند.

وی تصریح کرد: انتخابات مجلس در کشور ما بویژه از نظر کارآمدی مجلس در سال‌های اخیر سیر نزولی داشته است و نقش مجلس در دوره‌های ششم و هفتم کمرنگ شده است.

استاد اقتصاد و فرهنگ دانشگاه آزاد واحد شاهین‌شهر اصفهان اضافه کرد: برخی جلسه‌های مجلس شورای اسلامی هیچ شباهتی به مجلس توسعه یافته اسلامی و ایرانی ندارد و نمایندگان بجای مذاکره با یکدیگر، داد و فریاد می‌زنند.

وی با بیان اینکه امروز همه حرف از مشارکت و حضور در انتخابات می‌زنند اما رغبت چندانی برای انتخابات ندارند اظهار داشت: ناکارآمدی مجلس، نا امیدی مردم را بدنبال دارد و یکی از دلایل اصلی این نا امیدی مردم، نا کارآمدی مجلس شورای اسلامی است.

مرادی با اشاره به افزایش قیمت زمین، خودرو و تاثیر افزایش قیمت‌ها بر روی معیشت مردم بیان کرد: نظارت در عرصه های اقتصادی و فرهنگی جایگاهی ندارد و هر کس کار خودش را انجام می‌دهد.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی در این شرایط کار نظارتی خود را بدرستی انجام نداده و همین مساله، مهمترین عامل در احتمال کاهش مشارکت مردم محسوب می‌شود.

استاد اقتصاد و فرهنگ دانشگاه آزاد واحد شاهین‌شهر اصفهان تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین بعنوان یکی از موارد تاثیر گذار در زندگی مردم محسوب می‌شود که نهادها و افراد تصمیم گیر، اقدام به افزایش قیمت آن گرفتند اما مجلس، تنها نهادی بود که هیچ نقشی در این زمینه نداشت و بعنوان نمایندگان مردم هیچ جلسه و نشستی در زمینه این دغدغه مردمی برگزار نکردند.

وی ادامه داد: عملکرد این مجلس و تجربه‌های گذشته مردم را به از خود بیگانگی رسانده و امروز به صراحت اعلام می کنند که سرخورده و نا امید شدند.

مرادی با بیان اینکه افراد مخترع، مبتکر و روان شناس نمی‌توانند قانونگذار خوبی برای کشور باشند افزود: امروز درشوراهای اسلامی شهر هم با این معضل و مساله مواجهیم و افرادی انتخاب می‌شوند که آموزش‌های لازم در مورد وظایف خود را باید تا چند سال توسط کارکنان شهرداری‌ها فرا بگیرند.  

کاندیداهای کاردان باید توسط احزاب معرفی شوند 

استاد اقتصاد و فرهنگ دانشگاه آزاد واحد شاهین‌شهر اصفهان با بیان اینکه معرفی افراد کاردان و اصلح باید توسط احزاب انجام شود خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی جای انسانهای کارآزموده و با تجربه است و باید بتوانند بلافاصله پس از انتخاب، برای کشور تصمیم گیری و برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: امروز ساختار احزاب در کشور ما تعریف شده نیست و مردم چیزی بنام احزاب نمی‌شناسند اما در کشورهای پیشرفته هر کسی به نوعی به یک حزب وابسته است.

مرادی با بیان اینکه تا زمانیکه ساختار احزاب در کشور ما ایجاد نشود نمی‌توان به انتخابات کارآمد امیدی داشت گفت: مردمی که وابسته به احزاب هستند اطمینان دارند که مطالباتشان توسط احزاب پیگیری می‌شود و خواسته‌های آنها به گوش بالاترین مقام‌های سیاسی کشور می‌رسد.

وی تاکید کرد: هر چه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد افراد بهتری وارد مجلس می‌شوند اما مسوولان نباید حضور پرشور و گسترده آنرا بحساب عملکرد خوب خودشان بگذارند و روند اقدامات خود را ادامه دهند.

استاد اقتصاد و فرهنگ دانشگاه آزاد واحد شاهین‌شهر اصفهان بیان کرد: دولت، مجلس، شوراهای اسلامی شهر باید در راستای عدالت اجتماعی، اقتصادی و اشتغال طبقه متوسط و زیر متوسط جامعه گامی رو به جلو بردارند تا مردم نسبت به اینده امیدوارتر شوند.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی در سالهای ۸۸ و ۹۶ بیشترین تاثیر را در اعتراض‌ها داشتند گفت: این شبکه‌ها بدون اینکه منبع مشخصی داشته باشند به مردم جهت دادند.

مرادی با بیان اینکه ساختار فرهنگی و آموزشی کشور روی سواد رسانه ای و سواد سیاسی مردم کار نکرده است تصریح کرد: بسیاری از مردم نمی دانند که نماینده مجلس چه اختیاراتی دارد.

استاد اقتصاد و فرهنگ دانشگاه آزاد واحد شاهین‌شهر اصفهان اضافه کرد: اگر مردم کشور با هم انسجام نداشته باشند دشمنان بیرونی در عمل خیلی راحت می‌توانند روی ما تاثیر بگذارند.

استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی ۲۰ نماینده دارد. از مجموع ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت اصفهان سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.