عباس ارغوانی شامگاه شنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و پاسخ به حوادث شهرستان کاشان افزود: استان اصفهان در مجموع با ۳۱ درصد کاهش بارندگی به نسبت سال پیش و ۴.۳ درصد به نسبت بلند مدت روبه‌رو شده و این شرایط ترسالی تنها ویژه شمال و غرب استان شامل اردستان، کاشان و میمه است.

وی بیان کرد: کاشان از نظر بارش‌ها نسبت به سال گذشته رتبه دوم و در بلند مدت رتبه چهارم را دارد که جای خرسندی است و امید می‌رود سایر نقاط استان هم در ادامه سال شرایط خوبی داشته باشند.

رییس اداره هواشناسی شهرستان کاشان اضافه کرد: مهرماه بارش خوبی نداشتیم اما در آبان‌ماه با ۳۶.۹ میلی‌متر بارندگی، رکورد ۴۰ ساله شکست و آذر و دی نیز بارش‌ها عادی بود.

وی ادامه داد: با وجود این شرایط پیش‌بینی می‌شود از هفته دوم تا آخر بهمن‌ماه بارندگی از حد معمول پایین‌تر بیاید که باید منتظر بارش‌های رگباری بهاری باشیم و امید می‌رود تمهید مناسب از بروز خسارت‌های جانی و مالی پیشگیری شود.

ارغوانی همچنین گفت: پیش‌بینی شده است دمای هوا روزهای پایانی بهمن‌ماه بین چهار تا هشت درجه کاهش پیدا کند که برای بخش کشاورزی به ویژه از نظر کنترل آفت‌ها شرایط مناسبی به وجود خواهد آورد اما از سوی دیگر باید به بحث مدیریت مصرف انرژی نیز توجه شود.

وی تشریح کرد: کاشان در حال گذر از تغییرات اقلیمی به شرایط حالت تعادل اقلیم است و از آنجایی که تغییرات اقلیمی شرایط شناوری را موجب می‌شود، در یک سال شاهد کم‌آبی هستیم و سال دیگر با بارش‌های رگباری روبه‌رو می‌شویم.

رییس اداره هواشناسی شهرستان کاشان با تاکید بر اینکه بهار سال آینده احتمال بارش و دمای حدی وجود دارد، تصریح کرد: ممکن است با تداوم این شرایط در آینده دچار شرایطی بشویم که قابل پیش‌بینی نیست و از این رو باید دستگاه‌ها آمادگی لازم برای پیشامدهای گوناگون و مخاطرات جوی را داشته باشند.

وی با اشاره به راه‌اندازی پنج ایستگاه غیررسمی برای پیش‌بینی و مدیریت بارش‌ها در نقاط مختلف این شهرستان از جمله نیاسر و قمصر اظهار داشت: پیگیری ایستگاه هواشناسی فرودگاه کاشان صورت گرفت، همه تجهیزات لازم خریداری شد و منتظریم فرودگاه زیرساخت را برای استقرار دستگاه‌ها فراهم کند تا معضلی چندساله برطرف شود.

فرماندار ویژه کاشان نیز با اشاره بارش‌های رگباری باران و جاری شدن سیلاب در ۲ سال گذشته افزود: به خاطر موانعی که در مسیر برخی رودخانه‌ها بود، استاندار اصفهان دستوری مبنی بر رفع آنها صادر کرد که البته کارشناسان امور منابع آب، دادستانی، نیروی انتظامی هم در این زمینه وارد عمل شده‌اند.

علی‌اکبر مرتضایی‌قهرودی، با تاکید بر لزوم توجه کامل به گزارش‌های هواشناسی بیان کرد: در پی بارش برف در نقاط کوهستانی این شهرستان در هفته گذشته دستگاه‌های خدمات‌رسان در آماده‌باش کامل بودند و با توجه به پیش‌بینی بارشی دوباره در ارتفاعات از امشب، باید نیروهای امدادی و ماشین‌آلات راهداری در نقاط حساس حضور داشته باشند تا زمان برای حضور در محل از دست نرود.

وی همچنین به موضوع سیل سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: برخی از هم‌وطنان دچار حادثه شدند که نیاز به کمک‌های فوری دارند و البته تا کنون اقدام‌های خوبی در نقاط مختلف کشور صورت گرفته اما انتظار می‌رود مردم و دستگاه‌های شهرستان کاشان نیز در این زمینه کمک لازم را داشته باشند.

شهرستان کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.