حسن ذبیحی روز چهارشنبه در نشست ساماندهی صدور جواز دفن در شبکه بهداشت و درمان اردستان افزود: تلاش داریم با انجام کار فرهنگی، آموزش و توجیه مردم از دفن بدون مجوز فوت‌شدگان جلوگیری شود و آرامستان‌ها با کمک شهرداری و سایر واحدها سر و سامان یابد.

وی با اشاره به دستورالعمل صدور گواهی فوت تاکید کرد: پزشکان در ۱۹ مورد مانند قتل، تصادف‌ها، درگیری‌ها، مصرف مواد مخدر و سایر موارد غیرعادی حق صدور جواز دفن ندارند و پزشکی قانونی باید در این زمینه اقدام کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان اضافه کرد: سال ۱۳۹۷ تعداد ۲۵۷ نفر در این شهرستان فوت کردند و افزون‌بر ۹۰ درصد فوت‌شدگان از خدمات اورژانس ۱۱۵ استفاده کرده بودند که این موضوع می‌تواند در جهت صدور جواز دفن موثر باشد.

مسوول واحد آمار مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز تصریح کرد: میزان مرگ‌ومیر پنج در هزار نفر است که بر اساس آمار چهار ساله، از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ در مجموع یک‌هزار و ۴۰ نفر در اردستان فوت کردند که نزدیک به ۵۰ درصد آن در خانه رخ داده و افراد بدون جواز فوت دفن شدند که زیبنده نیست.

به گفته محمد آقابابایی، شهرستان اردستان در این زمینه بدترین رتبه را در استان اصفهان دارد و باید برای برطرف کردن آن تلاش شود.

وی بیان کرد: برای برطرف کردن این مشکل نیاز به آموزش و کار فرهنگی است که در آینده کلاس‌های آموزشی در شهرستان اردستان برگزار می‌شود.

مسوول واحد آمار مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اردستان در بین دیگر شهرستان‌های این استان در بحث امید به زندگی با در نظر گرفتن جمعیت، رتبه نخست را دارد.

وی یادآور شد: این شهرستان در منطقه‌ای واقع است که از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تغذیه، آب‌وهوا و کم بودن استرس شرایط مناسبی دارد و همین موارد موجب بالا رفتن میزان امید به زندگی از بدو تولد در بین مردان و زنان اردستانی شده است.

آقابابایی افزود: این عدد در مردان نزدیک به ۸۳ درصد و بین زنان به نزدیک ۸۸ درصد می‌رسد.

وی میزان مرگ و میر سال ۱۳۹۷ در استان اصفهان را ۲۱ هزار و ۱۷۰ نفر عنوان کرد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.