حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی روز پنجشنبه در نشست آشنایی با اندیشه و سیره حضرت امام خمینی (ره) با موضوع حقوق شهروندی از دیدگاه امام راحل در سالن اجتماعات فرمانداری کاشان بیان کرد: امام راحل با انتقال حق مردم و حقوق شهروندی به الزامات شرعی، تلاش کردند به این حقوق جایگاه ویژه و برتری ببخشند.

وی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی در اندیشه امام راحل را از جایگاه ویژه و برجسته‌ای برخودار است، افزود: بسیاری از مولفه‌هایی که از آنها به عنوان حقوق شهروندی یاد می‌شود در اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی به حکم و احکام شهروندی تعبیر شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم اضافه کرد: اگر امروز گفته می شود عدالت حق شهروندی است در اندیشه امام راحل عدالت یک تکلیف و واجب است و کسی اجازه ندارد از نظر شرعی به دیگران ظلم کند و کسی هم به لحاظ شرعی نباید ظلمی را بپذیرد.

وی تصریح کرد: استقلال و آزادی در لفظ زبان از حقوق شهروندی است اما در دیدگاه امام راحل جزو احکام و تکلیف الزام‌آور است چون کسی نمی‌تواند از آزادی خود دست بردارد و خودش را در شرایط بندگی، استبداد، استعمار و دیکتاتوری قرار دهد.

این نویسنده و پژوهشگر،  ایمان، توحید افعالی، رهبری الهی، معاد باوری، توکل، تقدم ارزش‌های معنوی بر ارزش‌های مادی را از راهبردهای اعتقادی و عرفانی امام راحل در خصوص حقوق شهروندی برشمرد و گفت: ولایت فقیه، فعل فردی و اجتماعی بر مبنای قانون‌محوری، حق‌الناس، حقوق بشر و تکلیف‌گرایی  از جمله راهبردهای فقهی و حقوقی بنیانگذار جمهوری اسلامی است.

لک‌زایی عزت‌مداری، ساده‌زیستی، تواضع، اخلاق حکومتی، حفظ نظام و صدور انقلاب با اخلاق را از مهمترین راهبردهای اخلاقی معمار کبیر انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: امام راحل معتقد بودکه اگر اخلاق در کنار قدرت حکومتی نباشد، بسیار خطرناک است.

مسوول موسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل در استان اصفهان در این نشست، تبیین اندیشه‌های امام راحل را تنها راه خروج از مشکلات کشور دانست و گفت: اگر امروز بتوانیم تمام اندیشه‌های امام راحل را بدون سانسور به نسل جوانی که امام را ندیده و درک نکردند معرفی کنیم، با کمک آنها می‌توان مشکلات کشور برطرف می‌شود.

حجت‌الاسلام عباس کمساری افزود: همانگونه که جوانان در زمان انقلاب اندیشه امام راحل را دیدند، لبیک گفتند و یار و همراه آن بزرگوار شدند، امروز هم اگر اندیشه‌ها و گفتمان‌های امام راحل سانسور نشود، این مهم رخ خواهد داد و همه رهرو او خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره  بر ترویج اندیشه‌های امام راحل تاکید فرمودند، تصریح کرد: در شرایطی که شاید مورد قبول خیلی‌ها نباشد، تنها راه درمان کشور از مشکلات رجوع به اندیشه‌ها، گفتمان‌ها و سیره‌های امام راحل است.

مسوول موسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل در استان اصفهان بیان کرد: یکی از آفت‌هایی که اندیشه معمار کبیر انقلاب اسلامی را تهدید می کند این است که برخی عامدانه و یا از روی غفلت، باتوجه یا بی‌توجه به گونه‌ای با اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی برخورد می‌کنند و آن را محصور به مناسبت‌های دهه فجر و  14 و 15 خرداد می‌کنند که این مهم خطر و آفت است.

وی تاکید کرد: اندیشه‌های معمار کبیر انقلاب اسلامی باید محل رجوع در همه زمان‌ها و ایام باشد و به خرداد و بهمن محدود نشود چون اگر این گونه باشد، انحراف از مسیر انقلاب است.

کمساری با بیان اینکه به طور یقین سوال نسل جوان در آستانه چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی، از چرایی و چیستی انقلاب است، تصریح کرد: در صورتی می‌توانیم پاسخگوی این پرسش باشیم که با اندیشه‌ و گفتمان معمار کبیر انقلاب اسلامی آشنا و جامعه را هم با آن آشنا کنیم چون نظام جمهوری اسلامی بر اساس اندیشه و گفتمان امام راحل بنیانگذاری شده است.

این نشست از سوی ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی شهرستان کاشان و با همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی این شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری کاشان برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.