یازدهمین دوره ثبت نام نامزدهای مجلس شورای اسلامی همچون دوره‌های پیشین با حضور داوطلبانی از اقشار و احزاب مختلف استان اصفهان برگزار شد و در نهایت از مجموع یکهزار و ۴۶ داوطلب ثبت‌نام شده ۹۰۴ داوطلب تایید صلاحیت شدند.

در دوره انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی مشارکت مردم در این استان ۵۸ درصد بود و مجموع مشارکت مردم این استان در ۴۰ انتخاباتی که پس از انقلاب برگزار شد، بطور میانگین ۵۸ درصد بود که به گفته مسوولان امر نسبت به متوسط کشوری، مناسب است.

 میزان مشارکت مردم این استان در حدود ۴۰ انتخابات پس از انقلاب بین ۵۱ تا ۷۱.۵ درصد بوده است.

انتخابات به اعتقاد صاحبنظران امر به مثابه امر دو سویه بین مردم و حکومت است بنابراین مشارکت گسترده در این رویداد سیاسی، به تقویت همبستگی میان مردم و حکومت می انجامد به عبارتی دیگر انتخابات پرشور، فضایی مبتنی بر پویایی و حس همبستگی ملی را به همراه می‌آورد.

با توجه به اینکه هدف از حضور برخی از نامزدها در این رویداد مهم سیاسی خدمت به شهروندان یا کسب شهرت و دستیابی به مناصب بالاتر و اهدافی دیگر است می‌طلبد که مردم با مطالعه برنامه‌ها و  شعارهای آنها به افرادی رای بدهند که دغدغه مشکلاتشان را در زمینه های مختلف از جمله آب، محیط زیست و اشتغال داشته باشد.

بسیاری از شهروندان اصفهانی معتقدند که باید کسانی بر صندلی‌های سبز بهارستان تکیه بزنند که صلاحیت و توان وضع قوانین کارآمد و قوی در حوزه رفع نیازهای مردم استان را داشته باشند و نه اینکه چهار سال که زمان کمی نیست در مجلس بمانند  و دم بر نیاورند و یا اینکه فرصت خود را با مسائلی سپری کنند که ربطی به حال و روز مردم حوزه انتخابیه آنها و کشور ندارد.

آب، مشکلات زیست محیطی و منابع طبیعی، فرونشست زمین، مسائل و آسیب‌های اجتماعی، مشکلات صنایع و معادن و حمل و نقل و میراث فرهنگی، نداشتن راه گردشگری، آلودگی هوا، ترافیک، حاشیه نشینی و نبود، توسعه نامتوازن سرمایه‌گذاری از جمله چالشها و نیازهای اساسی اصفهان است که به تاکید شهروندان این استان باید در برنامه‌های دواطلبان انتخابات مجلس با ارایه راهکارهای علمی و عملی به مردم معرفی شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان به خبرنگار ایرنا در این پیوند گفت: خواسته بحق کشاورزان از نامزدهای مجلس شورای اسلامی آن است که دغدغه جدی خود را در اهداف و برنامه هایشان، رفع مشکلات حیاتی استان در کوتاهترین زمان اعلام و معرفی کنند.

اسفندیار امینی افزود: در زمان حاضر آب یک مساله حیاتی در استان و نیازمند پیگیری جدی مسوولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است و خواسته آنها اجرای مصوبات و قانون در خصوص رفع معضل خشکی زاینده‌رود است.

وی اظهارداشت: نامزدهای انتخاباتی اگر محور برنامه‌های خود را نه براساس شعار بلکه به عنوان یک باور برای رفع مشکلات ملموس استان قرار دهند به حق اعتماد عمومی را جلب خواهند کرد.

نماینده کشاورزان شرق و غرب اصفهان یادآور شد: کشاورزان باید در این دوره هوشیارانه به نامزدهای انتخاباتی رای بدهند و کسانی را برگزینند که از متن آنها برآمده است و توانمند و متخصص باشد.

حسین بابامیری یکی از کشاورزان اصفهان حضور همه در انتخابات را وظیفه شرعی و ملی هر شهروند ایرانی دانست و گفت: نامزدهای انتخابات باید از جنس مردم باشند تا بتوانند برای آنها کاری کنند تجربه ثابت کرد هر چه مردم آگاهانه نامزد انتخاباتی منطقه خودشان را انتخاب کردند موفق بوده‌اند.

وی افزود: قشرهای مردم و به ویژه کشاورزان باید به نامزدهای انتخاباتی رای بدهند که توسعه استان به ویژه در حوزه اقتصادی و کشاورزی را رویکرد برنامه ها و شعارهای انتخاباتی خود قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: نامزدهای انتخاباتی این دوره باید از شعارهای زیبا و بدون عمل پرهیز کنند زیرا واقعیت‌های جامعه  در سال‌های اخیر موجب شده بسیاری از مردم نسبت به مشکلات امور واقف هستند بنابراین با اندیشه و عمل وارد انتخابات شوند.

زهرا جانقربان دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی با اشاره به آلودگی هوای کلانشهر اصفهان گفت: نامزدهای انتخاباتی در صورتی می‌توانند اعتماد و نظر عموم را به سوی خود جلب کنند که براساس عملکرد گذشته و فعل خود نشان دهند که دغدغه مشکلات استان به ویژه در بحث آلاینده‌ها را در سر دارند.

جانقربان در گفت و گو با ایرنا افزود: بر این اساس نامزدهای انتخاباتی باید با اعلام برنامه‌ها و رویکردهای خود این فرصت را در اختیار مردم قرار دهند تا با آگاهی و اطلاعات دقیق افراد کارآمد و متخصص را به عنوان نماینده خود در مجلس شورای اسلامی معرفی کنند.

به تاکید وی اشتغال و بیکاری کارگران در کنار کمبودهای مالی واحدهای صنعتی و دهها نیازها و مشکلات از دیگر دغدغه‌های استان است که باید در اهداف و برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی گنجانده شود.

کارگر یک شرکت‌ مواد شیمیایی در اصفهان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: نامزدهای انتخابات مجلس به عنوان نمایندگان آینده مردم باید اهداف و برنامه‌های خود را متناسب با اوضاع منطقه خود واقع‌بینانه و علمی اعلام کنند.

امین یوسفی افزود: آنها به جای آنکه به شعارها و برنامه‌های غیرعملی و یا در سطح کلان کشور بپردازند باید دغدغه خود را رفع مشکلات پیش پای توسعه استان خود قرار بدهند.

وی اظهارداشت: آنها باید بدانند مشارکت حداکثری در سایه آگاهی رسانی در خصوص اهداف و برنامه های قابل قبول آنها برای مردم ایجاد خواهد شد و امروز جامعه با یکسری واقعیت‌هایی روبروست که باید این چالشها دیده و گفته شود. 

یوسفی تصریح کرد:  برایند عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گذشته نشان داده که آنان نتوانستند فقط در بحث شکوفایی ذخایر موجود معدنی در استان تدابیری بیندیشند چرا که این استان اگر در این ارتباط برنامه‌ریزی داشته باشند بسیاری از نیازهای اقتصادی آن برطرف می‌شود.

وی یکی از راه های آشنایی مردم با شعارها و اهداف نامزدهای انتخاباتی را از طریق رسانه ها برشمرد و گفت:  رسانه ها می توانند مردم را با طرز تفکر افرادی که برای کسب کرسی مجلس وارد میدان شده اند آشنا کنند.

 مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اصفهان گفت: ۸۶ درصد از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان تایید صلاحیت شدند که شامل ۹۰۴ داوطلب است.

علی اصغر رفیعی‌نژاد در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: مجموع تعداد داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان یکهزار و ۲۴۲ نفر بود اما ۱۹۶ نفر از آنها قبل از شروع رسیدگی به صلاحیت‌ها، انصراف دادند.

وی اظهار داشت: به این ترتیب صلاحیت یکهزار و ۴۶ داوطلب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان بررسی شد که از میان آنها ۹۰۴ نفر تایید و ۱۴۲ نفر رد صلاحیت شدند.

" اردستان "به مرکزیت " اردستان، شاهین شهر، میمه و برخوار " به مرکزیت "شاهین شهر"، " خمینی شهر " به مرکزیت "خمینی شهر"، "سمیرم " به مرکزیت "سمیرم" ، "شهرضا و دهاقان " به مرکزیت "شهرضا"، "فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت " به مرکزیت "داران"، "فلاورجان " به مرکزیت " فلاورجان "، " کاشان و آران و بیدگل "به مرکزیت " کاشان"، " گلپایگان و خوانسار "به مرکزیت " گلپایگان"، " لنجان "به مرکزیت "زرین شهر"، "مبارکه "به مرکزیت "مبارکه" ، "نایین و خور و بیابانک"به مرکزیت "نایین" ، " نجف آباد و تیران و کرون "به مرکزیت " نجف آباد " و " نطنز و بخش قمصر " به مرکزیت " نطنز " از حوزه‌های دیگر استان اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.

بر اساس اعلام رییس انتخابات استان اصفهان، انتخابات مجلس در این استان با حضور ۶۰ هزار نفر دست‌اندرکار در سه هزار شعبه اخذ رای برگزار می‌شود.

حیدر قاسمی در گفت و گو با ایرنا افزود : همه شرایط برای برگزاری انتخابات باشکوه در این استان فراهم شده است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.

استان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اصفهان با احتساب نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران دارای ۲۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.