مهدی رمضانی روز چهارشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی اردستان تصریح کرد: امروز در کشور با بحران مطالعه کتاب روبه‌رو هستیم زیرا مطالعه دغدغه مردم نیست.

وی اضافه کرد: باید با همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله آموزش و پرورش این کمبود را جبران کنیم و بدانیم کتابخانه‌ها پایگاه مهم فرهنگی و اجتماعی هستند و نقش توسعه‌ای در فرهنگ هر جامعه‌ای دارند.

معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به نقش نیکوکاران برای افزایش تعداد کتابخانه‌ها در کنار بخش دولتی تاکید کرد: هیچ اتفاقی در حوزه کتاب بدون نهاد کتابخانه‌ها رخ نمی‌دهد و ۹۵ درصد جام باشگاه‌ها در این نهاد انجام می‌شود.

وی یکی از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌ها را بخش کودک و نوجوان عنوان کرد و افزود: ۹۹.۷ درصد کتابخانه‌ها نیاز به بخش کودکان دارند و باید با استقرار وسایل بازی پای آنها را هم به این سو باز کنیم و البته بحث دسترسی به کتابخانه‌ها هم شایسته توجه است، بدین معنی که باید محل مناسب باشد و خدمات پایدار ارایه کند.

رمضانی ادامه داد: برای راه‌اندازی کتابخانه الکترونیکی خلاء قانونی وجود دارد و باید بیشتر به سمت راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار پیش برویم که در زمان حاضر ۳۰ کتابخانه سیار فعال در کشور داریم.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۹ کتابخانه سیار در سال‌جاری یادآور شد: هزینه ایجاد هر کتابخانه سیار بستگی به نوع خودرو از یک تا پنج میلیارد ریال متفاوت است.

معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مورد تعداد اعضای فعال کتابخانه‌ها گفت: آمارها متفاوت است و تا ۱۶ میلیون نفر اعلام شده که در اردستان باید به ازای هر ۲۵ هزار نفر جمعیت یک باب کتابخانه باشد، در حالی که در این شهرستان ۶ کتابخانه نهادی با مساحتی مناسب فعالیت می‌کنند اما در جذب عضو فعال مشکل دارد.

وی تشریح کرد: این کتابخانه‌ها از نظر مالی وابسته به نیم درصد درآمد شهرداری‌ها هستند که با توجه به وضعیت درآمدی که بیشتر با کمبود روبه‌رو شدند، برخی کارها به مشکل خورده است.

رمضانی یادآور شد: ۲ هزار و ۵۰۰ باب کتابخانه نهادی، یک‌هزار باب کتابخانه مشارکتی و ۱۲۰ سالن کتابخانه در کشور زیر نظر این نهاد مشغول خدمات‌دهی به علاقه‌مندان است، ۳۶ کتابخانه در حوزه‌های علمیه با این نهاد همکاری دارند و تنها هفت کتابخانه مانند امام رضا (ع) و آیت الله مرعشی به طور مستقل فعالیت می‌کنند.

مدیرکل انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان نیز گفت: این اداره‌کل در راستای ترویج و ایجاد انگیزه کتابخوانی بین مردم، سال‌جاری در سه حوزه فعالیت خود را آغاز کرد که نخست تلاش برای ایجاد انگیزه و پی بردن مردم به ارزش کتاب و نگاه نکردن به آن به عنوان کالایی تشریفاتی بود که تا کنون ۱۳ هزار برنامه اجرا شده است.

امیر هلاکویی افزود: برگزاری جشنواره کتاب رضوی با ۷۵ هزار نفر شرکت‌ کننده و رشد ۱۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته از اقدام‌های موثر بوده و اردستان از شهرستان‌های برتر در این بحث است.

وی بیان کرد: موضوع دوم دسترسی است که با ایجاد ۴۰ ایستگاه مطالعه از جمله یک مورد در اردستان پیگیری شد.

مدیرکل انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان اضافه کرد: افزون بر یک میلیون جلد کتاب با ۹۰ عنوان در این ایستگاه ها وجود دارد که یک ایستگاه دیگر نیز در آینده در اردستان راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه سوم ایجاد کتابخانه در مناطق آسیب‌پذیر بود که در ۶ ماهه امسال هشت باب راه‌اندازی شد و ۲۰ کتابخانه جدید با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد نیز در حال ساخت است که امیدواریم تا پایان سال‌جاری ۱۰ باب آن به بهره‌برداری برسد.

هلاکویی با اشاره اهدای کتاب به کتابخانه‌ها تصریح کرد: افزون بر ۱۵۰ هزار جلد کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌های استان اصفهان در سال‌جاری اهدا شد.

وی یادآور شد: ۳۰۵ باب کتابخانه شامل ۱۸۹ کتابخانه نهادی، ۱۱۲ باب مشارکتی و چهار باب مستقل با مجموع سه میلیون و ۷۰۰ هزار جلد کتاب و ۲۰۰ هزار نفر عضو فعال در استان اصفهان داریم و تا کنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار جلد کتاب به علاقه‌مندان امانت داده شده است.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان با ۶ باب کتابخانه عمومی دارای ۱۰۰ هزار و ۲۰۰  جلد کتاب و پنج هزار عضو فعال، در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.