منوچهر جعفری روز دوشنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های بیست و هفتمین دوره هفته کتاب در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: با اجرای طرح عضویت رایگان در این روز برای همه اقشار جامعه، امیدواریم هم کتابخانه‌ها رونق بیشتری پیدا کند و هم سطح مطالعه مردم استان نیز ارتقا یابد. 

وی برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی برای هفته کتاب را نشست کتاب‌خوان تخصصی ویژه فرهیختگان، برگزاری جلسات رونمایی و نقد کتاب، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی، برگزاری جلسات شامل مثنوی‌خوانی، حافظ‌خوانی و شهریارخوانی، برگزاری جلسات جمع‌خوانی، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، کارگاه‌های قصه‌گویی و اجرای تورهای کتابخانه‌گردی عنوان کرد.

برگزاری جلسه سخنرانی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب و معرفی کتابهای مناسب در این زمینه از مهمترین برنامه‌های هفته کتاب استوی برگزاری جلسه سخنرانی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب و معرفی کتابهای مناسب در این زمینه را از مهمترین برنامه‌های هفته کتاب دانست و ابراز امیدواری کرد با برگزاری برنامه‌های مختلف در این زمینه بتوان در ترویج این مهم کوشید.

 وی افزود: علاوه بر این مسابقات کتابخوانی بصورت آنلاین (برخط) نیز در استان برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پورتال کتابخانه‌های عمومی اقدام به شرکت در آن کنند.

«جعفری»، از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی را ارتباط بیشتر با مدارس ذکر کرد و افزود: این برنامه نیز به صورت دعوت از دانش‌آموزان و معلمان مدارس برای بازدید از کتابخانه‌ها و همچنین حضور همکاران ما در مدارس و معرفی کتاب برای ترغیب کتابخوانی در بین این قشر انجام خواهد شد.

وی افزود: در دنیای کنونی مراجعه به کتابخانه‌ها و دریافت خدمات تقریبا دیگر منسوخ شده و روش نوین بدین صورت است که متولیان کتابخانه‌ها به میان مردم رفته و آنان را دعوت به مطالعه و استفاده از خدمات و تمامی فعالیت‌ها در خصوص کتاب ارائه می‌کنند به همین دلیل یکی از برنامه‌های هفته کتاب رجوع همکارانمان به شعاع ۳۰۰ متری کتابخانه‌ها و دعوت از اهالی برای استفاده از خدمات کتابخانه‌ها خواهد بود.

به مناسبت هفته کتاب برنامه‌های ویژه‌ای برای ترویج فرهنگ مطالعه در خانواده از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی اجرا خواهد شد سرپرست اداره‌ کل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی بیان کرد: به مناسبت هفته کتاب برنامه‌هایی برای ترویج فرهنگ مطالعه در خانواده از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز اجرا خواهد شد، زیرا نقش والدین کتابخوان در رغبت و علاقه کودکان به مطالعه و کتاب مهم و اساسی است.

وی گفت: در همین راستا برنامه مشارکتی جمع‌خوانی کتاب در خانواده و طرح پرسش و پاسخ برای ترغیب کودکان به کتابخوانی در دستور کار قرار دارد.   

«جعفری»، با دعوت از خانواده‌ها برای حضور در محیط کتابخانه‌ها ادامه داد: حضور فیزیکی والدین به همراه کودکان در کتابخانه‌ها باعث تربیت نسلی آشنا با کتاب می‌شود از اینرو برای کودکانی که به همراه والدین خود به کتابخانه‌ها مراجعه کنند در بخش کودک و نوجوان برنامه‌های مختلفی از جمله روانشناسی کودکان و نوجوانان و خدمات متنوع با استفاده از اسباب‌بازی و بازی‌های فکری ارائه می‌شود.

یک میلیون و ۴۲۳ هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان موجود است

وی آمار کتاب های موجود در کتابخانه‌های استان را یک میلیون و ۴۲۳ هزار جلد برشمرد و و تعداد کتاب‌های امانت برده شده را ۴۰۳ هزار و ۲۸۷ نسخه در هشت ماهه اول سال جاری توسط ۶۷ هزار و ۳۷۱ نفر اعضای کتابخانه‌های استان عنوان کرد و افزود: تعداد مراجعان به کتابخانه‌های عمومی نیز در سال جاری یک میلیون و ۲۶۳ هزار و ۸۷۱ مورد است.  

وی اظهار داشت: تعداد ۳۲۸ دستگاه  رایانه در کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی آماده ارائه خدمات به علاقه‌مندان به کتاب است و تعداد صندلی‌های کتابخانه‌های استان نیز چهار هزار و ۴۱۹ عدد است که در مساحت کلی ۴۵ هزار و ۸۳۹ متر مربع در اختیار مراجعان قرار دارد.

جعفری یکی دیگر از راهکارهای جبران کمبود کتابخانه‌ها و هزینه‌های نگهداری به خصوص در مناطق محروم آذربایجان‌غربی را استفاده از کتابخانه‌های سیار دانست و افزود: اجرای این طرح در استان‌های دیگر با موفقیت همراه بوده است و امیدواریم با مساعدت مسوولان و خیران به زودی شاهد راه‌اندازی این طرح در آذربایجان‌غربی نیز بود.

هفته کتاب امسال از ۲۳ آبان  شروع خواهد شد و تا آخر همین ماه با برگزاری ۱۸ هزار و ۴۵۰ برنامه و فعالیت در گستره ۳۱ استان کشور توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.