کامبیز عباسی روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا در اصفهان افزود: صنعت ماشین‌های کشاورزی به مراتب اثرگذاری آن در قوت مردم کشور و امنیت غذایی مردم انکارناپذیر است و باید این بخش توجه ویژه‌ای بشود.

وی بیان کرد: با خطوط اعتباری مکانیزاسیون مزیت خوبی را برای کارخانه‌ها ایجاد کردیم از این رو درخواست ما از حوزه صنعت کشور این است که به صنعت ماشین‌های کشاورزی توجه ویژه‌ای کند.

وی خاطرنشان کرد: بخش صنعت ماشین‌های کشاورزی مورد حمایت بخش کشاورزی به دلیل ایجاد تقاضای موثر است حتی بسیاری از کارخانه‌های این بخش قبل از تولید کالا در بخش کشاورزی کالای آن‌ها به فروش می‌رود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: از سال ۹۲ تاکنون نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور صورت گرفت  که اتفاقی نادر در بخش کشاورزی است.

عباسی یادآور شد: در سال جاری با وجود تحریم و محدودیتهایی که داشتیم توانستیم نیاز به ماشین‎های کشاورزی را تا حدود ۹۵ درصد از صنعت داخلی تامین کنیم.

وی اضافه کرد : بیش از ۱۱ هزار دستگاه تراکتور از ابتدای سال جاری تاکنون به کشاورزان تحویل داده شد و پیش بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به بیش از ۲۰ هزار دستگاه افزایش یابد.

وی اظهارداشت: برغم نوسانات قیمتی در حوزه ماشین‌های کشاورزی کم نوسان‌ترین حوزه قیمتی در بخش نهاده‌های کشاورزی این حوزه بوده است، توقع ما از دولت این است که به حوزه ماشین‌های کشاورزی و ثبات قیمتی در این حوزه تاکید بیشتری صورت بگیرد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در حوزه ماشین آلات کشاورزی طی ۶ سال گذشته سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در بخش مکانیزاسیون کشاورزی صورت گرفته است.

ضایعات برداشت غلات کشور به کمتر از ۴ درصد رسید

عباسی با بیان اینکه ضایعات برداشت غلات کشور به کمتر از چهار درصد رسید، گفت: با تکیه بیش از ۹۵ درصدی به صنعت داخل کارخانه‌های تولیدکننده ماشین‌های برداشت غلات کشور به نحو مطلوب تولید کردند و امسال هم نزدیک به ۴۰۰ دستگاه کمباین غلات در اختیار کشاورزان قرار داده شد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۷۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی جذب شده و پیش بینی می‌شود برای سال آینده بتوانیم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری شماره هشت مکانیزاسیون را راه اندازی کنیم، که این نویدی برای کشاورزان است که هیچ محدودیت اعتباری و تسهیلاتی برای خرید ماشین‌های کشاورزی در این سال نخواهد بود.

وی با اشاره به ماشین‌آلات فرسوده کشاورزی بیان کرد: خوشخبتانه به دلیل تزریق مناسب ماشین در بخش کشاورزی سهم ماشین‌های فرسوده در فرآیند تولید کشور کاهش چشمگیری داشت.

به گفته عباسی طرح جایگزینی ماشین‌های فرسوده طی سال‌های اخیر آماده شد و امسال با پیگیری‌های وزارتخانه این طرح به هیات دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور راه پیدا کرده و مقرر شده تا از محل صرفه جویی سوخت و بهینه سازی مصرف سوخت اعتباری تامین شود و کشاورزان برای از رده خارج کردن ماشین‌های فرسوده و خرید ماشین‌های جدید تشویق شوند.

وی بیان کرد: پیش بینی ما این است که سال اول حدود پنج هزار تراکتور و ۳۰۰ دستگاه کمباین در فرآیند جایگزینی قرار دهیم.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال برای اولین بار در کشور کارت سوخت برای ماشین‌های کشاورزی در قالب کارت بانکی فعال شد و کشاورزانی که تراکتور و کمباین آن‌ها صاحب پلاک راهنمایی و رانندگی است می‌توانند صاحب کارت سوخت شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه تراکتور در کشور در ۶ سال اخیر پلاک‌گذاری شد، تصریح کرد: یعنی یک رشد ۱۰ برابری نسبت به گذشته در این بخش صورت گرفت و این در حالی است که در یک دهه کمتر از ۲۰ هزار دستگاه تراکتور و کمباین در کشور پلاک‌گذاری شده بود.

۲۶۰ هزار دستگاه تراکتور پلاک شده در کشور وجود دارد

عباسی گفت: خوشبختانه از سال ۹۲ تاکنون ۲۴۰ هزار دستگاه به فرآیند پلاک گذاری‌ها افزوده شده این در حالی است که نزدیک به ۲۶۰ هزار دستگاه تراکتور پلاک شده داریم که تمامی تراکتورها و کمباین‌های پلاک شده صاحب کارت سوخت شدند و گازوییل مورد نیاز در این کارت ذخیره سازی می‌شود.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که تراکتورها و کمباین‌هایی که عمر آن‌ها بالای ۱۳ تا ۲۵ سال است با  اولویت تراکتورهایی که عمر آن‌ها بالای ۲۰ سال است اولویت یک و تراکتورهایی که عمر آن‌ها بالای ۱۳ تا ۲۰ سال است را در یک بازه زمانی جایگزین کنیم.

عباسی گفت: برنامه ریزی کردیم تا اگر منابع اعتباری از محل بهینه سازی مصرف سوخت تامین کنیم ابتدا پنج هزار تراکتور و ۳۰۰ دستگاه کمباین را جایگزین ماشین‌های کشاورزی فرسوده کنیم.

به گفته وی اگر هیات دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مشوق‌های لازم را محیا کند این اتفاق به سادگی در کشور قابل اجرا خواهد بود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ماشین‌های کشاورزی برای پلاک‌گذاری نیازمند بیمه هستند، گفت: از این رو اگر این ماشین‌ها ‌بیمه نداشتند مشمول جریمه می‌شدند از این رو با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بخشودگی بیمه‌ها را طی پنج دوره تمدید کردیم و به تازگی مقرر شد یک دوره دیگر بخشودگی تمدید شود یعنی کشاورزان بدون پرداخت جریمه عدم بیمه کردن در سنوات گذشته می‌توانند تراکتور و کمباین خود را بیمه کنند و در نهایت پلاک راهنمایی و رانندگی را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: از این رو در هفته گذشته یک دوره دیگر بخشودگی با شرکت بیمه مرکزی ایران مورد توافق قرار گرفت و امیدواریم که این اتفاق به ما کمک کند تا سال ۱۴۰۰ تمام تراکتور و کمباین‌های کشور صاحب پلاک راهنمایی و رانندگی شوند و هیچ تراکتور بدون شناسنامه و هویت و سند رسمی در کشور وجود نداشته باشد.

وام‎‌های خشکسالی کشاورزان مشمول استمهال می‌شود

عباسی با اشاره به پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای وام خشکسالی، افزود: در شرایط خشکسالی و سیل کشاورزان وام‌هایی که دریافت کردند مشمول استمهال می‌شود که این مهم کمکی به جامعه کشاورزی کشور است.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌هایی که توسط مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور و حوزه‌های مرتبط صورت گرفته خوشبختانه بند(خ) ماده ۲۲ استمهال وام‌های کشاورزی مشمول بهره‌برداران مکانیزاسیون و خریداران ماشین‌های کشاورزی قرار گرفت و کشاورزان ماشین‌دار و آن‌ها که ماشین دریافت کرده بودند و تسهیلات اخذ کردند مشمول استمهال شدند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت به فکر کشاورزان است، خاطرنشان کرد: تمامی هم و غم دولت بر این است که شرایط تولید داخل در بخش کشاورزی رونق بگیرد، امیدواریم مجلس شورای اسلامی در قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی توجه ویژه‌ای به قیمت نهاده‌های کشاورزی، قیمت ماشین و روند تغییرات قیمت داشته باشد.

وی اظهارداشت: باید به نوعی اقتصادی بودن تولید برای کشاورزان فرهم شود تا با اشتیاق بیشتر تولید محصولات کشاورزی را انجام دهند این در حالی است که ما راهی جز تکیه بر تولید داخل نداریم.

از مساحت ۱۶۵میلیون هکتاری زمین در کشور نزدیک به ۱۸ تا ۱۹ میلیون هکتار معادل ۱۴ درصد از این مساحت امکان بهره‌برداری و قابلیت کشاورزی دارد.

اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می‌گیرد، در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.