قاسم تقی‌زاده خامسی، در نشست خبری همایش ملی «سیلاب ۹۸-۹۷: اگر تکرار شود!»، با بیان اینکه خوزستان با دارا بودن ۱۰ سد بر صنعت آب کشور تاثیر بسزایی دارد، گفت: ۵۰ میلیارد مترمکعب مجموع ذخایر کل سدهای کشور است که ۲۳.۵ میلیارد مترمکعب آن معادل نیمی از ذخایر آب کشور در خوزستان است.

وی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای سیل احتمالی آینده انجام شده، تصریح کرد: هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند ادعای پیش‌بینی دقیق زمان وقوع سیلاب را کند، اما بنا بر پیش‌بینی‌ها آبان‌ماه پر بارش و آذر و دی نرمال داریم، ولی با توجه به خسارات سال گذشته محتاطانه‌تر برخورد می کنیم، بنابراین حوضه‌های آبریز سدها تخلیه شده و آمادگی برای کنترل و مهار سیل احتمالی را داریم.

تقی‌زاده خامسی اظهار کرد: خوشبختانه سدهای خوزستان در وضعیت‌های مختلف کارکرد خوبی داشته و برعکس پنج دهه قبل که بیش از ۳ هزار نفر بر اثر این پدیده جان خود را از دست دادند، این سدها با پایداری و مدیریت طوری عمل کردند که در سیل اخیر تلفات جانی نداشتیم و حتی قبل از ورود سیلاب به روستاها با هماهنگی و مدیریت استاندار، اعضای شورای تامین و شورای مدیریت بحران خوزستان، بحران پیش آمده مهار شد.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: سد بختیاری به بهترین نحو مطالعه شده و مراحل مناقصه آن نیز طی شده، اما به علت نبود اعتبار فعلا متوقف مانده است؛ در صورت راه‌اندازی آن و سد معشوره می‌توانیم برای‌ مهار سیلاب نیز موفق‌تر عمل کنیم.  آب شرب پس از مطالعه از محورهای مختلفی همچون رودخانه‌ها، آب‌های زیرزمینی و آب دریا تهیه و وزارت نیرو مسئول تامین آن است و اگر مطالعاتی برای انتقال آب انجام شود، صرفا برای تامین آب شرب است. دولت برای انتقال آب فقط در جهت تامین آب شرب، البته با مجوز زیست محیطی و در حوزه آب کشاورزی می‌تواند مطالعه و هزینه کند.

این مقام مسوول با بیان اینکه شهرستان اهواز ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که بیش از ۷۰ کیلومتر آن فرسوده یا از رده خارج است، گفت: علاوه بر اینکه ۵۰ درصد شبکه ترمیم شده، طرح جامع فاضلاب اهواز نیز به اتمام رسیده و به‌زودی در اختیار رئیس جمهوری قرار خواهد گرفت. فاضلاب شهری اهواز با نرخ ۹۸ به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. بخشی از لایروبی در مقاطع مختلف در حال انجام است اما اعتبارات کنونی لایروبی این رودخانه کافی نیست، بنابراین می‌بایست نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تلاش و همت خود را به‌کار گیرند تا در این حوزه شاهد تحول باشیم. رودخانه کارون دائماً نیاز به لایروبی دارد و این روند باید همیشگی باشد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1293338
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.