به گزارش خبرنگار ایرنا، از روز 11 تا 13 فروردین به طور میانگین 77 میلمیتر بارندگی در استان کرمانشاه رخ داد که بخش قابل توجهی از آن بر سر اهالی شرق استان فرود آمد.
بیشترین بارش‌ها در شهرستان‌های کنگاور، صحنه و هرسین با 150، 122 و 103 میلمتر ثبت شد که بیشتر آن هم به رودخانه «گاماسیاب» ریخت و سبب طغیان آن شد.
رود گاماسیاب از طولانی‌ترین رودخانه‌های ایران است که از 21 کیلومتری جنوب شرقی نهاوند در استان همدان سرچشمه می‌گیرد و پس از در آغوش کشیدن روان آب‌های ملایر، تویسرکان، اسدآباد، کنگاور و صحنه وارد چمچمال در شهرستان هرسین می‌شود.
به گفته فرماندار هرسین، در اوج سیل، ورودی آب در منطقه بیستون و چمچمال هرسین به هزار و 500 متر مکعب در ثانیه رسید در حالی که خروجی آن تنها 700 متر مکعب بود.
این وضعیت سبب زیر آب رفتن منطقه و تشکیل یک دریاچه چندین کیلومتری شد که روستاهای زیادی را زیر آب برد.

**تشکر سیل‌زدگان از سپاه، ارتش و مسئولان استان و درخواست از دولت
خبرنگاران ایرنا پنج روز پس از طغیان گاماسیاب، وضعیت روستاهای سیل‌زده هرسین را از نزدیک بررسی کردند؛ گزارش آنان حاکیست که اهالی روستاهای «چم‌بطان سفلی و علیا» همچنان مشغول خارج کردن سیلاب از روستا و انبوه گل و لای از خانه‌هایشان هستند.
در روستاهای قره‌ولی، گُرگَوند، فراش، قوزی‌وند و چند روستای سیل‌زده دیگر هم گرچه آب از روستا خارج شده اما خسارت‌های وارده شده به روستاها کم نیست.
بیشتر زمین‌های کشاورزی مناطق سیل‌زده نیز همچنان زیرآب است و خسارت‌های جدی دیده‌اند.
مشهدی حسین، یکی از اهالی چم‌بطان سفلی که به همراه اهالی روستا مشغول ایجاد جوی برای تخلیه آب بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تلاش‌های مسئولان استان و خدمات ارتش و سپاه تشکر کرد و گفت: روستای ما و اهالی آن را تیپ نبی اکرم (ص) سپاه پاسداران کرمانشاه نجات داد و اجازه چند برابر شدن خسارت‌ها را نداد.
به گفته او، زمین های کشاورزی روستا به طور کامل از بین رفته و طبقه همکف خانه‌ها هم خسارت زیادی دیده است.
او با بیان اینکه تعدادی از دام‌های اهالی در جریان سیل از بین رفته، گفت: ما برای تغذیه بقیه دام‌هایمان به شدت نیازمند علوفه هستیم.
عزیز 60 ساله، دیگر ساکن چم‌بطان سفلی به خبرنگار ایرنا گفت: سیل خسارت زیادی به خانه و کشاورزی ما زده است و اکنون به شدت در مضیقه هستیم.
او افزود: از دولت انتظار داریم که به شیوه مناسبی خسارت‌ها را جبران کند زیرا حاصل زحمات یکساله ما هدر رفته است.
یک جوان ساکن روستای قره‌ولی هم که خواست نامش در گزارش آورده نشود، گفت: وقوع سیل و این همه خسارت در حالی است که طلب سال گذشته ما از کارخانه چغندر قند بیستون هنوز تسویه نشده است.
برخی دیگر از سیل‌زدگان منطقه تمایلی به انجام مصاحبه نداشتند اما ابراز امیدواری می‌کردند که دولت خسارت‌های آنان را در کمترین زمان ممکن و با گشاده دستی جبران کند.

**بیشترین خسارت سیل
«بیشتر مزارع منطقه از ابتدای گروس در شهرستان صحنه تا آخر پل چهر در شهرستان هرسین خسارت جدی دیده‌اند»؛ این را حسن سلیمانی، نماینده مردم شهرستان‌های هرسین، صحنه و کنگاور در مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت.
او افزود: در هرسین روستاهای چم‌بطان سفلی و علیا به طور صد درصد در محاصره سیل قرار گرفتند و چند روستای دیگر شهرستان هم خسارت‌های زیادی دیدند.
به گفته سلیمانی «بیشترین آسیب سیل اخیر در شرق استان در زمینه کشاورزی است.»

**خسارت به هشت هزار هکتار مزرعه
فرماندار شهرستان هرسین نیز در باره آخرین وضعیت جبران خسارت‌های وارد شده به روستاهای سیل‌زده شهرستان گفت: با توجه به هشدارهای مکرری که به اهالی روستاهای در معرض سیل شهرستان داده بودیم، بسیاری از آنان پیش از سیل دام‌های خود را از روستا خارج کرده بودند و برای مقابله با حادثه آمادگی خوبی داشتند و همین موضوع سبب کاهش خسارت‌ها شد.
امیر شاه‌آبادی در گفت و گو با ایرنا، مهمترین دغدغه روستائیان سیل‌زده هرسین را از بین رفتن کشت و کارشان بیان کرد و افزود: حدود هشت هزار هکتار از مزارع کشاورزی منطقه چمچمال خسارت دیده که چهار هزار هکتار آن به صورت 100درصدی و حدود چهار هزار هکتار هم 20 تا 50 درصدی خسارت دیده است.
به گفته او، میزان زیان وارده به کشاورزی و دام‌های سیل‌زدگان به صورت جمع بندی شده در اختیار استانداری کرمانشاه قرار گرفته تا از طریق دولت پیگیری و جبران شود.
شاه‌آبادی در باره ضرر سیل به واحدهای مسکونی روستایی نیز گفت: باید منتظر ماند که سطح آب به صورت کامل فروکش کند تا خسارت وارد شده مشخص شود، هر چند کارشناسان بنیاد مسکن هم اکنون در روستاهای سیل‌زده در حال برآورد خسارت‌ها هستند.
شهرستان هرسین با 85 هزار نفر جمعیت در 44 کیلومتری جنوب شرق کرمانشاه واقع شده است.
آنچنان که مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اعلام کرده، «خسارت ناشی از سیل هفته گذشته در استان هزار و 560 میلیارد تومان برآورد شده است.»
جلیل بالایی به ایرنا گفت: بالاترین خسارت وارده به راه‌های اصلی و روستایی و پل‌ها با 460 میلیارد تومان، آب، برق، گاز و رودخانه‌ها 389 میلیارد تومان و کشاورزی با 386 میلیارد تومان بوده است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.