آرش نجیمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: داروی " تامی‌فلو"  فقط از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیار مرکز بهداشت استان‌ها قرار می‌گیرد و آنها این دارو را در بیمارستان‌ها توزیع می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در آخرین مورد، حدود یکهزار جعبه داروی تامی‌فلو در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان اصفهان قرار گرفت و توزیع شد، اظهار داشت: این دارو به هیچ عنوان در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود و در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد.

نجیمی با بیان اینکه میزان شیوع و شدت بیماری آنفلوآنزا در پاییز امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است، تصریح کرد: اما شدت آن به حدی نیست که شرایط بسیار بحرانی برایش تعریف شود بلکه ضرورت دارد مردم با رعایت بهداشت فردی از ابتلا به آن جلوگیری کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا نامه‌ای که منسوب به رییس مرکز بهداشت اصفهان بوده و خطاب به نظام پزشکی نوشته و تصویر آن در فضای مجازی منتشر شده است، صحت دارد، گفت: این نامه صحت دارد اما نباید به‌صورت عمومی منتشر می‌شد زیرا مخاطب آن نظام پزشکی و جامعه پزشکان بود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مطالب این نامه مربوط به حدود ۲ هفته قبل است، اضافه کرد: در زمان حاضر بسیاری از شرایط فرق کرده است.

نجیمی با بیان اینکه این نامه هشداری به جامعه پزشکان درباره شدت بیماری و برخی مسائل مرتبط با آن بود، تاکید کرد: نباید همه در طبابت از داروهای کورتون برای درمان آنفلوآنزا استفاده کنند.

وی اصلی‌ترین راه انتقال ویروس آنفلوآنزا را از طریق دست دانست و خاطرنشان کرد: مردم باید به‌طور مداوم دستان خود را با مواد ضد عفونی بشویند و مدیران مدارس نیز برای استراحت دانش‌آموزانی که سرما خوردند، سخت‌گیری نکنند.

نجیمی درباره اینکه عده‌ای از نحوه اطلاع‌رسانی درباره شیوع و شدت بیماری آنفلوآنزا انتقاد کردند، توضیح داد: جلسه‌های کمیته ویژه آنفلوآنزا از یک ماه پیش در اصفهان تشکیل و هشدارها و اطلاع‌رسانی لازم برای رعایت بهداشت فردی انجام شد.

وی با بیان اینکه ارائه آمار، دردی از جامعه دوا نمی‌کند، افزود: آمار قطعی نیاز به انجام آزمایش‌های پزشکی دارد که امری زمان بر است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین به مردم توصیه کرد که در صورت مشاهده علائم اولیه آنفلوآنزا ابتدا به پزشکان در مطب‌ها و کلینیک‌ها مراجعه کنند و اگر ضروری بود به بیمارستان معرفی می‌شوند.

در نامه‌ای که رییس مرکز بهداشت اصفهان مورخ ۲۹ آبان امسال خطاب به رییس نظام پزشکی نوشته با اشاره به افزایش محسوس تعداد بیماران سرپایی و بستری با منشاء آنفلوآنزا از این سازمان خواسته شده است که برای برگزاری جلسه آموزشی مدیریت و مراقبت این بیماری برای اعضای نظام پزشکی اقدام عاجل شود.

همچنین در این نامه آمده که تجویز داروهای حاوی کورتیکواستروئید از جمله دگزامتازون به بیماران دارای علائم تنفسی شبه آنفلوآنزا موجب افزایش طول دوره بیماری و ایجاد عوارض شدید ریوی در این بیماران می‌شود و ضروری است این موضوع به جامعه پزشکی اطلاع‌رسانی شود.

از ابتدای پاییز تا دهم آذر امسال حدود ۸۴۷ نفر مشکوک به بیماری آنفلوآنزا در مراکز درمانی اصفهان بستری شدند که از بین آنها ابتلای ۶۸ نفر به این بیماری پس از انجام آزمایش پزشکی، مُسجل شد و تاکنون حدود ۱۰ نفر از آنها فوت کردند.

تاکنون آمارهای متفاوتی در رسانه‌ها در باره تعداد افراد فوت شده بر اثر بیماری آنفلوآنزا در کشور منتشر شد اما به گفته علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت از ابتدای مهر تاکنون حدود ۵۶ نفر در استان های مختلف فوت کرده‌اند.

آنفلوآنزا، یک بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است.

 ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد انسانی از طریق ترشحات آلوده فرد مبتلا منتقل می‌شود بنابراین باید از تماس دست با چشم و بینی خودداری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.