کوروش صابری روز شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی سمیرم در سالن فرمانداری این شهرستان، اظهارداشت: سه سال از تشکیل آخرین جلسه کمیته نامگذاری معابر شهری گذشته و درخواست هایی مبنی بر تغییر نام برخی کوچه ها و خیابان ها به شهرداری رسیده است.

به گفته وی بزودی این جلسه را با حضور 2 نفر از دبیران صاحب نظر در حوزه های دینی و فرهنگی، مدیر و کارشناسان بنیاد شهید و امور ایثارگران و سایر مسوولان دولتی و شورای شهرستان برگزار می کنیم.

شهردار سمیرم با بیان اینکه چهار خیابان و 23 کوچه شهر نامگذاری نشدند، خاطرنشان کرد: برای اولین بار اِلمان «سیب» که نماد معروف و شناخته شده شهر سمیرم است در ورودی شمال شهر(بلوار دفاع مقدس) نصب شد.

وی تصریح کرد: اولویت نامگذاری‌ها بر اساس ریشه‌ها و اعتقادات دینی، ملی و میهنی، شهدای والامقام و بزرگان و عالمان شهرستان سمیرم خواهد بود.

مسوول کتابخانه عمومی شیخ حبیب الله فضایلی سمیرمی در ادامه با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی که از 24 آبان ماه آغاز می‌شود، گفت: همه اقشار و گروه‌های مردمی و مسوولان باید  برای نشر و ترویج فرهنگ مطالعه تلاش کنیم.

فرامرز جهانشاهی سمیرم را در جمع 10 شهرستان برتر در حوزه مطالعه و کتابخوانی استان اصفهان دانست و ادامه داد: برنامه های مختلفی با مشارکت 20 سازمان و نهاد، در ابعاد ملی و شهرستانی در هفته کتاب برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: سه طرح نیمه تمام کتابخانه‌ای در سمیرم داریم که 2.5 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری نیاز دارند.

مسوول کتابخانه‌های عمومی سمیرم مساحت کل این سه طرح را با ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت اعلام کرد و افزود: از این تعداد طرح، ۹۰۰ متر آن ۶۰ درصد و یکهزار و ۶۰۰ متر آن، ۳۰ درصد پیشرفت کار دارند.

وی  با یادآوری گزارش هفته گذشته خبرنگار ایرنا درباره کتابخانه نیمه کاره کوی نور هم گفت: تنها در سال ۱۳۹۶، ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار برای این کتابخانه اختصاص داده شد که ۱۶۳ میلیون تومان آن جذب و توسط شهرداری سمیرم هزینه شد اما همچنان نیاز به اعتبار دارد تا دست کم یک طبقه آن ساخته شود.

جهانشاهی در ادامه از مسوولان قضایی هم خواست مجازات مجرمان را به سمت و سوی کتاب و نوشتن سوق دهد تا هم فرهنگ مطالعه ترویج شود و هم مجرم یا متهم، آگاهی و سواد بیشتری کسب کند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سمیرم در همین پیوند اظهارداشت: نامگذاری خیابان‌ها و معابر باید طبق آیین‌نامه نامگذاری انجام شود و اسم و مُسما نیز سنخیت داشته باشد.

به گفته مرتضی نادری، گاهی نام یک بن‌بست را به نام بزرگ و عالم یا اتفاق و رویدادی بزرگ و تاریخی انتخاب کرده اند که این کنار هم قرار گرفتن کلمه بن بست با آن نام و عنوان، نماد  و منظور دستی را در ذهن مخاطب تداعی نمی کند و درست نیست.

وی بر مفهوم شناسی نام‌ها بر اساس تاریخ، جغرافیا و تمدن تاکید کرد و ادامه داد: بهره گرفتن از نخبگان ادب و هنر و همچنین اهالی ساکن در خیابان یا محله ها در نامگذاری‌ها باید لحاظ شود.

۵۴ هزار و ۳۰۰ جلد کتاب در چهار کتابخانه وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی سمیرم موجود است و هفت هزار جلد کتاب دیگر در یک کتابخانه تعطیل شده خاک می‌خورد.

بر همین اساس، علیرضا فخری زاده  معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری سمیرم تیرماه امسال در جلسه انجمن کتابخانه‌ها از شهرداری و کتابخانه عمومی سمیرم خواسته بود، با برپایی جلسه‌ای مشترک تکلیف طرح ۲۷ ساله و کهنه شده کتابخانه کوی نور سمیرم را ظرف یک هفته مشخص کنند.

شهرستان سمیرم با افزون بر ۱۰۰ هزار جمعیت و ۲ و هزار و ۶۰۰ نفر عضو کتابخانه های عمومی، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.