محمد کشتکار روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: عملیات مایه‌کوبی دام‌های سنگین(گاو وگوساله) علیه بیماری تب برفکی از ابتدای مهر امسال آغاز شده و در صورت همکاری دامداران تا پایان این طرح نزدیک به ۷۵ درصد از جمعیت دام سنگین استان علیه این بیماری ایمن سازی می‌شوند.  

وی گفت:این طرح با تلاش ۳۰ گروه مایه‌کوبی دولتی و همکاری ۱۰ گروه بخش خصوصی در حال برگزاری است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: اولویت اجرای این طرح در کانون‌های قبلی بیماری، مناطق و نواحی حساس، دامداری‌های صنعتی و روستایی استان با جمعیت دامی بالاست.  
وی بیان کرد: یکی از راه‌های کنترل این بیماری واگیردار، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای، واکسیناسیون مرتب و دوره‌ای جمعیت حساس گاو و گوساله است.

کشتکار تصریح کرد: دامداران در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و با رعایت موارد بهداشتی، واکسیناسیون به موقع و ضد عفونی دامداری‌های خود می توانند از بروز و یا شیوع این بیماری‌ مهلک جلوگیری کنند.  
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به تمامی به گاوداران توصیه کرد در راستای اطمینان بیشتر از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دام ها در مدت زمان اجرای طرح به جد خودداری کنند.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

 اصفهان یکی از قطب‌های تولید محصولات دامی در کشور به شمار می‌رود، بطوریکه دارای ۲.۹ میلیون رأس گوسفند و بُز(جز دام عشایر) و ۴۳۰ هزار رأس گاو و گوساله و بالغ بر ۱۰ هزار نفر شتر است که ۶.۸ میلیون واحد دامی(دام سبک و سنگین) را شامل می‌شود.  
استان اصفهان با یکهزار و ۶۲۳ واحدصنعتی و ۹ هزار و ۶۰ واحد نیمه صنعتی و سنتی دامداری، از نظر تولید شیر خام، رتبه اول کشور را با تولید سالیانه بالغ بر یک میلیون و ۱۹۳ هزار تُن در اختیار دارد.  
این استان با تولید ۶۷ هزار و ۵۰۰ تُن گوشت قرمز در سال، رتبه پنجم و از نظر تعداد گاوداری شیری و ارزش اصلاحی گاو شیری اصیل و همچنین از نظر افزایش بهره‌وری در گاوداری‌های صنعتی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.  
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.