رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت: طرح واکسیناسیون طیور بومی روستایی با هدف افزایش سطح ایمنی طیور بومی و کاهش خطرات انتقال بیماری به واحدهای صنعتی، بومی و پرندگان آزاد پرواز این استان اجرا می ‌شود.

مصطفی کردآبادی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مرحله اول این طرح در شهرستان های آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، شاهین شهر و میمه، شهرضا، دهاقان، خمینی شهر، خوانسار، کاشان، فلاورجان، نجف آباد، نایین، مبارکه و نطنز با کمک شوراهای روستاها، بسیج و کارکنان شبکه های دامپزشکی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه سه مرحله واکسیناسیون نیوکاسل طیور روستایی تا پایان سالجاری در استان اجرا می شود اظهار داشت: عملیات اجرایی مرحله اول از امروز آغاز شده و تا پایان مردادماه ادامه دارد.
وی با بیان اینکه نیوکاسل یکی از بیماری‌هایی مسری و واگیر بوده که چندین سال است در کشور با آن درگیر هستیم، تصریح کرد: یکی از ابزارها با هدف کنترل این بیماری، استفاده از واکسن است.

کردآبادی بیان کرد: این واکسیناسیون به صورت آشامیدنی برای طیور است و تولید این واکسن در داخل کشور انجام می شود که در برابر حرارت مقاوم است.  

وی ادامه داد: بیماری نیوکاسل از سال ۱۳۲۸ بطور متناوب در کشور وجود داشته و تلفات بالایی در طیور روستایی و خسارت هایی در واحدهای صنعتی بدنبال داشته است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی اصفهان تصریح کرد: میانگین تلفات این بیماری در طیور صنعتی حدود ۱۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: بازدیدهای  دامپزشکی از طیور صنعتی، صدور مجوزهای جوجه ریزی، پایش و مراقبت و کنترل بیماری ها در طیور روستایی و واحدهای صنعتی از دیگر راههای کنترل بیماری ها محسوب می شود.  
عامل بیماری نیوکاسل در طیور، ویروس پارامیکزو است که به خوبی در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر دارد، لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال ویروس هستند.  
بیماری نیوکاسل دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.

اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم‌مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.
استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار رأس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور بدل کرده است.
استان اصفهان با ۲۳ شهرستان و یک هزار و ۸۳۱ روستا، دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده‌های خام دامی است.

۶۰۲۲/ ۷۱۵۰ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.