حیدر قاسمی روز سه‌شنبه در دوازدهمین نشست تخصصی بانوان عضو شوراهای اسلامی شهرهای استان اصفهان که با موضوع "بررسی راهکارهای افزایش مشارکت سیاسی زنان در انتخابات" در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، افزود: میزان مشارکت مردم این استان در حدود ۴۰ انتخابات پس از انقلاب بین ۵۱ تا ۷۱.۵ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: میزان مشارکت مردم کلانشهر اصفهان در انتخابات با توجه به مسائل مختلف از جمله نقش اندک عوامل قومیتی در آن، نسبت به سایر شهرهای استان، کمتر است.

قاسمی به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال جاری اشاره و اضافه کرد: ۲ اصل اساسی برای مشارکت فعال مردم در انتخابات، فراهم بودن بستر مناسب برای حضور اقشار مختلف و تمایل و جدیت آنها به‌منظور شرکت در این رویداد است.

وی شعار این انتخابات را «انتخابات ۹۸، گام دوم انقلاب، قانونمداری و بی‌طرفی، انسجام ملی» عنوان و تصریح کرد: امسال فضای متفاوتی در کشور داریم و حضور زنان بطور قطع می تواند کمک‌کننده باشد و وزن مشارکت آنها در این عرصه بزرگ تصمیم‌گیری را افزایش دهد.

معاون سیاسی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه تنور انتخاباتی مجلس هنوز آنطور که باید گرم نیست، اظهار داشت: شاید یکی از دلایل آن فضای اقتصادی یک سال گذشته تاکنون است اما باید توجه کنیم که تنوع مطالبه‌ها و نیازهای امروز جامعه با ۳۰ سال گذشته تفاوت دارد و باید خود را با آن تطبیق دهیم.

قاسمی با اشاره به تاثیر تحولات پس از انقلاب در مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف تاکید کرد: ممکن است هنوز برخی تنگ نظری‌ها در جامعه نسبت به زنان وجود داشته باشد که باید با حضور و مطالبه‌گری منصفانه و دقیق، آن را اصلاح کرد.

وی با بیان‌اینکه اصفهان در زمینه حضور زنان در نهادهای مدنی و انتخاباتی در کشور پیشروست، گفت: حدود ۶ درصد از کرسی‌های مجلس شورای اسلامی در اختیار بانوان است در حالی که این سهم در میان نمایندگان اصفهان با وجود مسائلی که که در انتخابات گذشته این استان رقم خورد و برخی معادله‌ها را کم و زیاد کرد، ۱۶ درصد است.

معاون استاندار اصفهان اضافه کرد: اما وضعیت استان از لحاظ حضور زنان در شوراهای اسلامی که انتظارات بیشتری در باره آن وجود دارد، ضعیف‌تر است و ۹ درصد از اعضای شوراهای اسلامی شهرها را بانوان تشکیل می‌دهند که باید ارتقا یابد.

قاسمی با تاکید براینکه باید رای و دیدگاه نیمی از جمعیت جامعه در حوزه‌های تصمیم‌گیری مانند مجلس و شوراها به‌خوبی دیده شود، اظهار داشت: حضور فعالانه زنان بخوبی می‌تواند این موضوع را محقق کند.

ثقل جنبه سیاسی و ملی انتخابات امسال

 مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اصفهان نیز در این نشست گفت: انتخابات امسال ترجمه‌ای دارد که می‌تواند به نفع امنیت ملی باشد یا دردسرهای مردم را بیشتر کند.

 علی اصغر رفیعی‌نژاد با بیان‌اینکه از سال ۹۶ برخی از جریان‌های داخلی در اثر کج‌سلیقگی و بی‌تدبیری باعث ایجاد طمع در دشمن و به انحراف کشیده شدن مطالبات مردم شدند، تصریح کرد: با اعمال تحریم‌های جدید نیز فضا به سمتی رفت که نتیجه انتخابات امسال می‌تواند علامت‌دهنده به برخی از تحرک‌های بعد از انتخابات باشد.

وی اضافه کرد: آمریکا و بخشی از اروپا و دشمنان منطقه دست از حرکت علیه ایران برنداشتند و فقط روش‌های خود را تغییر دادند.

رفیع نژاد تاکید کرد: انتخابات امسال علاوه براینکه یک حق و تکلیف است از نظر سیاسی و ملی نیز وزنه سنگین‌تری پیدا کرده است و برنامه‌ریزان خارجی منتظر نتایج آن هستند تا سناریوهای بعدی خود را تعریف و اجرا کنند.

به گفته وی، امسال بحث پیروزی یا شکست احزاب یا گروه‌ها مطرح نیست بلکه پیروزی، اقتدار و امنیت ملی کشورمان در برابر زیان دیدن آن اهمیت دارد.

وی حضور آگاهانه و هوشمندانه مردم در انتخابات را باعث انتقال پیام‌های خوب از ایران برای خارج از کشور دانست و گفت: زنان باید مشارکت خوبی در این رویداد داشته باشند و هر کس که این توانمندی را در خود می‌بیند حضور پیدا کند.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اصفهان اضافه کرد: حرف‌ها و مطالبه‌های مردم را نمی‌توان کف خیابان پیگیری کرد زیرا نتیجه آن سبب سختگیری و رادیکال شدن فضا می‌شود لذا این مطالبه‌ها باید از طریق صندوق‌های رای پیگیری شود.

وی با طرح این سئوال که اگر ما در انتخابات حضور پیدا نکنیم آیا می‌توانیم مطالبات خود را از زبان اقلیت بخواهیم، تصریح کرد: مردم می‌توانند از طریق انتخابات هوشمند و به کارگیری نیروهای آگاه، مطالبات خود را پیگیری کنند.

رفیع نژاد افزود: اگر زنان می‌خواهند خواسته‌های آنها پیگیری شود باید به‌جای سهم 5 درصدی در بین نمایندگان مجلس، سهمی دست‌کم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد داشته باشند.

وی با تاکید براینکه انتخابات مجلس تنها عرصه‌ای است که سقف حضور زنان در آن بلند است، ادامه داد: اگر دنبال این هستید که تفکر متعصب از فضای حاکم بر سیاست‌های کلان برداشته شود باید در انتخابات حضور فعال داشته باشید.

در این نشست، جمعی از بانوان که در فرمانداری‌ها مسئولیت دارند یا عضو شورای اسلامی یا تشکل‌های زنان هستند به ارائه راهکارهایی برای افزایش مشارکت زنان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداختند که از مهمترین آنها می‌توان به اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی زنان از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها و ایجاد اطمینان و اعتماد در بین مردم اشاره کرد.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اسفند امسال برگزار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.