آلودگی هوا یکی از چالش های اساسی کلانشهر اصفهان است به طوریکه آن را در زمره آلوده ترین شهرهای کشور قرار داد و با وجود برنامه ریزی ها و اقدام های گوناگون، همچنان دامنگیر این خطه است.

عباس رضایی روز یکشنبه در همایش تجلیل از نمونه های ترافیکی استان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان افزود: بخش صنعت استان ، اقدام های خوبی را برای کاهش آلودگی هوا انجام داد اما هنوز شاهد تردد خودروهای دودزا و تک سرنشین به ویژه در روزهای پر ترافیک هستیم.

وی با اشاره به اینکه به روزهای سرد سال و پدیده اینورژن ( وارونگی دما) نزدیک می شویم، اظهارداشت: بسیاری از سالمندان و بیماران در اصفهان از آلودگی هوا رنج می برند و  مطلوب نیست که روزهای ناسالم آن بیشتر باشد.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه پلیس به تنهایی از عهده کنترل خودروهای دودزا و تک سرنشین بر نمی آید، تصریح کرد: همه مردم باید این موضوع را رعایت کنند و فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله قطار شهری گسترش یابد.

رضایی با بیان اینکه خط یک قطار شهری برای کلانشهری مانند اصفهان، کم است، اضافه کرد: اما همین امکان که در زمان حاضر فراهم شده، خوب است و باید شهروندان تا جای ممکن از آن استفاده کنند.

وی ایجاد زیرساخت های ترافیکی، ناوگان عمومی مناسب حمل و نقل و همکاری و مشارکت مردم را برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر اصفهان ضروری خواند و خاطرنشان کرد: اگر این موارد نباشد، وضعیت خوبی نخواهیم داشت.

استاندار اصفهان همچنین گفت: لازم است نیروی انتظامی در کنار کارهای آموزشی و فرهنگی با متخلفانی که به انجام تخلف اصرار دارند، برخورد صریح و مقتدرانه داشته باشد.

وی با بیان اینکه فرهنگسازی برای اقشار مختلف از جمله موتورسواران ضروری و کاری ارزنده و اثربخش است، اضافه کرد: اما در قبال موتورسواری که همچنان اصرار به انجام تخلف و عبور از خط عابر پیاده دارد و امنیت مردم را به خطر می اندازد باید صلابت و قدرت حاکمیتی اعمال شود.

وی، نیروهای مسلح را زینت جامعه خواند و تاکید کرد: سرمایه گذاری بر روی دانش آموزان برای داشتن جامعه ای مطلوب و قانونمند، هزینه اثربخش است.

در این همایش از خانواده شهدا، همیاران پلیس، فرماندهان و ماموران برتر پلیس راهور و انتظامی، شهروندان نمونه ترافیک و رانندگان قانونمند استان تجلیل شدند.

اصفهان در میان پنج کلانشهر نخست آلوده کشور است که هر سال در آستانه پاییز و زمستان این آلایندگی به صورت وارنگی دما خود را نشان می دهد که باعث به خطر افتادن سلامت شهروندان به ویژه کودکان، بیماران قلبی و عروقی وریوی، زنان باردار و برخی دیگر از بیمارهای خاص و تنفسی می شود.

کارشناسان، دلایل مختلفی را برای آلودگی هوای کلانشهر اصفهان عنوان کردند که از جمله آنها می توان به استقرار و فعالیت صنایع آلاینده در محدوده این شهر، تردد زیاد خودروهای شخصی، استفاده زیاد از وسایل گرمایشی گازسوز، فعال شدن کانون های گرد وغبار و خشکی تالاب بین المللی گاوخونی و بستر رودخانه زاینده رود در تعدادی از ماه های سال اشاره کرد.

اصفهان بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی در خود دارد و صنعتی ترین استان کشور بشمار می آید.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.