مصطفی میرزایی روز جمعه به مناسبت پنجم مهر سالروز شکست حصر آبادان در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: رژیم بعث عراق به دلیل عقده‌ای که در مورد پذیرش معاهده ۱۹۷۵ الجزایر داشت و این که درصدد بود تا به عنوان ژاندارم منطقه جایگزین ایران شود با چراغ سبز آمریکایی‌ها در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه بعداز ظهر ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به کشور ما حمله نظامی کرد.

وی با بیان این که صدام چند روز قبل از حمله نظامی به ایران در کنگره عراق اعلام کرد که معاهده الجزایر را قبول ندارد و ۲۶ شهریور این معاهده را مقابل دوربین تلویزیون عراق پاره کرد، اظهارداشت: رژیم بعث عراق به ریاست صدام حسین و مشاوران نظامی آن با این اعتقاد که انقلاب تازه پیروز شد در ایران ارتش منظم و قوی ندارد و نمی‌تواند مقابل نیروهای نظامی عراق ایستادگی کند به مرزهای کشور  حمله و بخشی از خاک ما اشغال کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با حمله نیروهای نظامی عراق، خرمشهر پس از چند روز مقاومت سقوط کرد و آبادان در محاصره این نیروها قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در این دوران امام خمینی فرماندهی کل قوا را به بنی صدر تفویض کرد و بنی صدر به شدت اعتقاد داشت که به جز نیروهای نظامی ارتش نباید از دیگران در جنگ استفاده شود، گفت: از سوی دیگر به دلیل اینکه در ایران تازه انقلاب شکل گرفته بودو ارتش ایران سازماندهی و نیروهای کافی در اختیار نداشت موجب شد تا پس از خرمشهر، ُبستان هم سقوط کند و دزفول و سوسنگر مورد حملات جنگنده‌های عراقی قرار گیرد.

این پژوهشگر مسائل نظامی با اشاره به اهمیت آبادان و خرمشهر از لحاظ استراتژیک و جغرافیایی اظهارداشت: رژیم بعث عراق همه توان خود را برای حفظ خرمشهر و فتح آبادان به کار گرفته بود زیرا با سقوط آبادان  زمینه فتح شهرهای دیگر ایران از جمله اهواز برای نظامیان عراقی هموار می شد.

وی با اشاره به این که آبادان ۳۴۹ روز در حصر نیروهای متجاوز عراقی قرارداشت، افزود: پس از عزل بنی صدر، حضرت امام (ره) با در نظرگرفتن اهمیت آبادان برای باز پس گیری سایر مناطق اشغال شده از جمله خرمشهر، فرمان شکست حصر آبادان را صادر کرد و در پنجم مهر ۱۳۶۰ در اولین عملیات که توسط سازمان تازه تاسیس شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرح ریزی و برنامه ریزی شده بود با کمک سایر یگان های ارتش از جمله توپخانه حصر آبادان شکسته شد.

 آزاد سازی خرمشهر جنگ بین گوشت، استخوان و آهن بود

این رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه پس از آن  رژیم بعث عراق همه توان خود را برای حفظ خرمشهر معطوف کرده بود گفت: عراقی ها  در فرصتی که داشتند اقدام به کاشت میله‌های آهنی در تمام بیابان‌ها و جاده‌های خرمشهر کرده بود تا از انجام هلی برد نیروهای ما جلوگیری کنند و آنچنان برنامه ریزی کرده بودند که حتی صدام در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود اگر نیروهای ایرانی‌ها بتوانند خرمشهر را فتح کنند، کلید بصره را به آنها خواهم داد.

وی که خود فرماندهی یکی از گرون‌های عملیات‌های طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس را برعهده داشت، افزود: یادم هست یک روز قبل از عملیات آزادسازی خرمشهر آقای شمخانی(دبیر فعلی شورای امنیت ملی) که فرماندهی یکی از گردان‌ها برعهده داشت به ما گفت که در این عملیات جنگ بین گوشت، استخوان و میله‌های آهنی است که عراقی ها برای مقابله با ما در خرمشهر کاشته‌اند.

 این استاد دانشگاه ادامه داد: نیروهای ما در فاصله ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری اهواز - خرمشهر مسقر بودند و بقیه مناطق در تصرف عراقی ها بود و قرار بود که در سه مرحله خرمشهر را آزاد کنیم اما به دلیل بارش زیاد باران و گرفتار شدن نیروها در باتلاق و زمین گیر شدن تانک ها ، عملیات ها کند شد و ما در چهار مرحله توانستیم وارد خرمشهر شویم .

میرزایی با اشاره به اینکه فتح خرمشهر بسیار با اهمیت بود اضافه کرد: همانگونه که گفتم عراقی ها بیشترین قدرت نظامی خود را در این منطقه مستقر کرده بودند و با توجه به اینکه ۲۰ ماه در این شهر ماندگار شده بودند ، تمام راههای اصلی و ورودی شهر را با انواع و اقسام تجهیزات مسدود کرده بودند زیرا به دلیل بندری بودن شهر و همجواری با آبادان برایشان بسیار اهمیت داشت.

وی با بیان اینکه در اوایل تجاوز نظامی عراق به ایران دو شهر خرمشهر و بستان سقوط کرد، اظهارداشت: به دنبال سقوط این شهرها، ۲۴ شهر دیگر از جمله شوش دانیال، آبادان، سوسنگرد و دزفول در محاصره قرار داشتند که اگر حصر آبادان شکسته نمی شد، همه شهرهای ایران یکی پس از دیگری سقوط می‌کرد.

این پژوهشگر مسائل نظامی بیان کرد: ما قبل از  شکست حصر آبادان چهار عملیات نظامی در زمانی که بنی صدر فرماندهی نظامی را برعهده داشت انجام دادیم از جمله پل نادری ، ماهشهر و نصر انجام دادیم که در هیچ یک از این ها پیروز نشدیم اما شکست حصر آبادان که با فرماندهی امام (ره) و با همکاری سپاه و ارتش و پیوستن نیروهای مردمی به نیروهای نظامی انجام شد، زمینه موفقیت عملیات های بعدی را فراهم کرد.

استان اصفهان در دفاع مقدس ۲۳ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

۲۰۹۳ /۶۰۲۶/  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.