محمد امید روز چهارشنبه در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری اصفهان در استانداری اصفهان  افزود: این نوع مهاجرت معکوس در روستاهای مناطقی روی داده که بیشتر مورد دقت، توجه و سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: این در حالی است که تا ۲ سال گذشته روند مهاجرت ادامه داشت و بسیاری از مهاجران از روستاها در حاشیه شهرها سکونت کرده بودند که آسیب‌ها و تهدیدات خاص خود را به همراه داشت.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: نظام جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون تلاش ها و کارهای خوبی انجام داده است که از جمله آن می‌توان به اقدامات گسترده در حوزه زیرساختی در روستاهای کشور اشاره کرد.

وی احداث مدرسه، راه و  خدمات مختلف در روستاها را موجب سازندگی، تحصیل و اشتغال در آن مناطق عنوان کرد که این اقدامات همچنان در حال گسترش است.

امید تنها روند کند در دهه‌های اخیر را کاهش جمعیت روستایی در کشور ذکر کرد و گفت: آمار جمعیت روستایی در دهه ۶۰  حدود ۶۵ درصد با ۲۱ میلیون نفر جمعیت بود که این آمار هم اکنون به ۲۶ درصد رسیده است.

وی یکی از علت های کاهش جمعیت روستایی را پرداختن صرف به کشاورزی برشمرد و گفت: اگر روستاییان علاوه بر کشاورزی به کارهای خدماتی ترغیب شده بودند علاوه بر توسعه روستاها، جمعیت آنها هم بیشتر می‌شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تاکید کرد: اکنون تمام تلاش ها برای نگهداشتن جمعیت در روستاهاست و پرداختن به طرح‌های اشتغال روستایی یکی از این اقدامات است.

وی تقویت بوم گردی را یکی از اقدامات خوب در زمینه اشتغال و توسعه روستاها برشمرد.

امید با اشاره به مشکلات و چالش های مطرح شده در زمینه دریافت تسهیلات اشتغالزایی در روستاها گفت: تمامی موارد با برپایی جلساتی در دولت و کمیسیون‌های مجلس مطرح، پیگیری و اصلاح خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: اصفهان رتبه ۱۵ کشور را به لحاظ جمعیت روستایی که براساس آخرین آمار دارد ۶۱۳ نفر است دارد.

کاوه معراجی اضافه کرد: در شاخص‌های زیربنایی وضعیت روستاهای استان بسیار خوب ارزیابی شده است و تنها در بخش‌هایی مشکل آب آشامیدنی وجود دارد.

وی، متوسط درآمد روستائیان استان اصفهان را ۲۱ میلیون تومان در سال و هزینه آنان در طول یک سال ۲۰ میلیون تومان است که از این نظر این استان رتبه هشتم را در کشور دارد.

معراجی، نرخ اشتغال و مشارکت اقتصادی را نیز در استان اصفهان مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در سال ۹۵نرخ بیکاری روستایی در استان اصفهان ۷.۷ درصد بوده که این رقم در سال ۹۷ به ۷،۲ درصد کاهش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: اگر برای هر شغل ۴۰ میلیون تومان سرانه در نظر بگیریم به ۷۴۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که نرخ بیکاری روستایی در استان اصفهان، صفر شود.

معاون برنامه ریزی معهاونت توسعه روستایی کشور افزود: حدود ۳۸ درصد مشاغل استان در بخش کشاورزی است که باید به مشاغل تکمیلی در روستاها توجه بیشتری شود.

در این جلسه که با حضور مدیران و مسوولان دستگاه های مختلف استان برگزار شد طرح توسعه اشتغال روستایی استان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان ارائه و رونمایی شد.

۶۹۹۴/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.