عصر مفرغ یا برنز، دوره‌ای در تاریخ پیشرفت بشری مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است که در روند آن انسان‌ها بیشتر به فلزکاری دست زدند و از شیوه‌هایی برای گداختن مس و قلع و فرایند آلیاژسازی آن و قالب‌ریزی برنز بهره بردند. کهن‌ترین جایی که در آن برنز یافت شده‌ ایران و کشور کنونی عراق است.

علی شجاعی اصفهانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گروه باستان‌ شناسی دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان با همکاری پژوهشکده باستان شناسی و اداره کل میراث فرهنگی از ۲ سال گذشته مطالعات خود در پایین دست رودخانه زاینده رود در دشت 'کفرود ورزنه' در شرق اصفهان را آغاز کرد و به شواهد و آثار فرهنگی از عصر مفرغ دست یافت.

روستای کفرود در ۱۱ کیلومتری جنوب غرب شهر ورزنه و حدود ۱۰۰ کیلومتری شرق شهرستان اصفهان واقع شده است.

وی با بیان اینکه گروه باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهان در این منطقه موفق به شناسایی بیش از ۷۰ محوطه باستانی مربوط به دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی شد، اظهارداشت: در کاوش اخیر آثار شاخصی از قبیل سفال، فلز، آثار مُهر، پِیکرَک، مهره های سنگی و بقایای معماری کشف شد که گویای شکوفایی و رونق منطقه و ارتباطات فرامنطقه ای در پنج هزار سال گذشته با مناطق اطراف مانند فارس و جنوب شرق کشور است.

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان خاطرنشان کرد: دستاوردهای کاوش باستان شناسی در منطقه کفرود ورزنه، شرایط مساعد زیستی این بخش در فلات مرکزی در عصر مفرغ را به ما نشان می‌دهد که به واسطه جریان دائمی رودخانه زاینده رود، به عنوان تنها رودخانه های جاری در فلات مرکزی ایران شکل گرفته است.

شجاعی با تاکید بر اینکه برای حفاظت از محوطه های باستانی در مناطق مختلف از جمله شرق اصفهان نیاز به فرهنگ سازی و آموزش مردم است گفت: در این پیوند ۲ کارگاه میدانی آشنایی با باستان شناسی برای کودکان و نوجوانان دبستانی در روستای کفرود برگزار شد.

وی با بیان اینکه موضوع باستان شناسی در استان تا حدی مغفول مانده است، اضافه کرد: در این خطه به واسطه کثرت بناها کمتر به محوطه های باستانی توجه شده است در حالی که حوضه زاینده رود قابلیت وجود محوطه های متعددی را در خود دارد.

شجاعی با بیان اینکه گروه باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهان در برنامه ای بلند مدت قصد دارد محوطه های باستانی در حوضۀ‌آبریز رودخانه زاینده‌رود از سرچشمه تا تالاب گاوخونی را بررسی کند، اظهار داشت: در بالادست رودخانه محوطه‌های ناشناخته زیادی وجود دارد.

به گفته وی نتایج و اطلاعات حاصل از این کاوش‌ها با هماهنگی با میراث استان اصفهان در مرکز داده‌های باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهان برای کارهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و گروه های مرمت، باستان شناسی و باستان سنجی به صورت موقت و دائم جمع آوری و نگهداری می‌شود.

فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان چندی پیش با بیان اینکه پایگاه پژوهشی باستان شناسی در شرق شهرستان اصفهان تاسیس می‌شود، گفت: شرق شهرستان اصفهان در امتداد زاینده‌رود تا تالاب بین المللی گاوخونی از نظر تاریخی دارای اهمیت بسیاری است که شناسایی و کشف محوطه‌های جدید باستانی و انجام کارهای تحقیقاتی بر روی آن ضروری است.

محور شرق اصفهان در امتداد مسیر رودخانه زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی واقع شده است، این منطقه تاریخی به واسطه عبور مسیرهای فرعی جاده ابریشم از قدمت تاریخی ارزشمندی به ویژه در دوران پیش از اسلام و سپس در دوران اسلامی بویژه سده‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم هجری قمری برخوردار است.
دست کم ۲۰۰ هزار تن از مجموع بیش از ۲ میلیون تن جمعیت شهرستان اصفهان در مناطق شرقی آن زندگی می کنند.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.