حسن ساسانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حجم آب ذخیره شده در این سد در مدت متوسط بلند مدت(دوره ۴۴ ساله) ۷۵۹ میلیون متر ثبت شده و نشان می‌دهد که در مقایسه‌های بلند مدت، وضعیت منابع آبی در این منطقه مطلوب نیست.

وی ادامه داد: میزان فعلی ذخیره سد زاینده رود ۶۷ درصد از میزان متوسط بلند مدت است و امیدواریم بارش‌های موثر پاییز  و زمستان بتواند حجم قابل قبولی را به مخزن بیافزاید.

وی اضافه کرد: هم اکنون مقدار ورودی به سد زاینده رود ۱۸ و خروجی از آن ۸۵ متر مکعب بر ثانیه است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به بارش های مطلوب در سال آبی قبلی( مهر ۹۷ تا مهر ۹۸) تصریح کرد: پارسال در چنین روزهایی ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد وجود داشت و بارش‌های زمستان پارسال و بهار امسال کمک کرد که حجم ذخیره شده از حالت بحرانی خارج شود.

ساسانی خاطرنشان کرد: در سال آبی گذشته ۲ هزار و ۱۴۴ میلی متر در سرشاخه‌های زاینده رود بارش ثبت شد، این مقدار در مقایسه با دوره زمانی بلند مدت (۴۴ ساله) افزایش داشت، اما بر خلاف تصور عمومی نتوانست خشکسالی بیش از ۲ دهه در استان اصفهان را جبران کند.

وی ادامه داد: تداوم جریان زاینده رود روزهای آینده منوط به تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز این رودخانه خواهد بود.

معاون شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه اتمام تابستان و آغاز فصل پاییز را نباید پایانی برای مصرف بهینه آب تصور کرد، گفت: مصرف درست و بهینه مایه حیات در بخَش‌های آشامیدنی و بهداشت، صنعت و کشاورزی یک نیاز ضروری و جدی در منطقه مرکزی ایران و این استان محسوب می شود و حتی در ماه‌های سرد پاییز و زمستان نیز اهمیت دارد.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان را تشکیل می‌دهد که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار گرفته است.

در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع زمین‌های کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود سه میلیون و ۲۵۰ هزار تُن برآورد شد و این در حالی است که بیش از ۱۸۰ هزار نفر در این بخش در استان مشغول به کار هستند.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط زیست،، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. 

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.