حسن ساسانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: آزادسازی حریم رودخانه از اصلی ترین برنامه های این شرکت است و با جدیت دنبال خواهد شد.

وی با بیان این که این شرکت هیچگونه تبعیضی چه بین دستگاه ها و سازمان ها و چه اشخاص حقیقی برای آزادسازی حریم زاینده رود قائل نمی شود، اضافه کرد: در سه سال اخیر افزون بر ۱۴۰ هکتار تصرف و ساخت و ساز غیر مجاز در حریم رودخانه در استان متوقف و تخریب شده است.

معاون شرکت آب منطقه ای با اشاره به این که رفع تصرف ها کار آسانی نیست، تصریح کرد: بسیاری از صاحبان ویلاها طی سال های گذشته از شهرداری و بخشداری ها مجوز ساخت گرفتند، اما هیچ مجوزی برای احداث از سوی آب منطقه ای دریافت نکردند به همین دلیل هم اکنون به مشکل برخورده اند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ منابع آبی به نفع همه مردم خواهد بود، اضافه کرد: آزادسازی حریم رودخانه یک اقدام جمعی و نیازمند مشارکت همه دستگاه ها به ویژه نهادهای قضایی و نظارتی است.

ساسانی، مقدار بارش ها از آغاز سال آبی جاری (مهر ۹۷) تاکنون در سرشاخه های زاینده رود را ۲ هزار و ۱۴۴ میلی متر اعلام و خاطرنشان کرد: این مقدار بر عکس مدت مشابه سال قبل از آن، نسبت به دوره زمانی بلند مدت افزایش داشته است. 

وی میزان آب ورودی به سد زاینده رود از زمان یاد شده تاکنون را یک هزار و ۸۴۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در این مدت یک هزار و ۲۶۲ میلیون متر مکعب آب از این مخزن خارج شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه بارش های ماه های گذشته سبب شد آب پست سد افزایش پیدا کند، افزود: حجم آب فعلی در سد ۷۵۱ میلیون متر مکعب و خروجی فعلی از آن ۹۳ متر مکعب بر ثانیه است در حالی که این رقم سال قبل در چنین روزهایی ۲۹۷ میلیون گزارش شد.

ساسانی درباره بازگشایی زاینده رود در ماه های گذشته برای کشت کشاورزان استان اظهارداشت:  در سال قبل پس از چند نوبت درخواست گروهی کشاورزان افزایش دریچه‌های سد زاینده‌رود از روز دوشنبه هشتم بهمن ۹۷ آغاز شد تا حدود  ۲۰ روز آب در بستر این رود جریان داشته باشد.

معاون آب منطقه ای اضافه کرد: پس از آن و با اتمام کشت پاییزه و چند نوبت دیگر افزایش خروجی سد به منظور آبیاری، با جلسه های مرتبط مقرر شد آب برای کشت بهاره(تابستانه) نیز رهاسازی شود که بر همین مبنا رهاسازی سه نوبت ۲۰ روزه برای کشاورزان شرق و سه نوبت ۱۵ روزه برای کشاورزان و باغداران غرب اصفهان در دستور کار قرار گرفت و تا روزهای آینده این برنامه ادامه خواهد یافت.

وی درباره سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ که مجری آن شرکت آب منطقه ای است، گفت: تصفیه خانه و خط انتقال این طرح در حال اجراست و تکمیل آن بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریال هزینه دارد.

اکنون حداکثر ظرفیت آب انتقالی از طریق سامانه کنونی آبرسانی اصفهان (بابا شیخعلی) حدود ۱۰.۵ متر مکعب بر ثانیه است که البته به علت کاهش منابع آبی این میزان سال قبل تا هفت مترمکعب بر ثانیه هم کاهش یافته بود، اما در صورت تکمیل و بهره برداری از پروژه تصفیه خانه سامانه دوم یا همان ' گلاب ۲ '، زمینه انتقال ۱۶ مترمکعب بر ثانیه آب شرب برای شرب شهرها و روستاهای اصفهان فراهم خواهد شد.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. 

زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان می‌باشد که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار گرفته است.

در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع زمین‌های کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود سه میلیون و ۲۵۰ هزار تُن برآورد شد و این در حالی است که بیش از ۱۸۰ هزار نفر در این بخش در استان مشغول به کار هستند.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. 
زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان میریزد. 
این رودخانه در سال های به دلیل سو مدیریت، تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.