سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج احمد کاظمی در سال ۱۳۳۷ در شهرستان نجف آباد از توابع استان اصفهان در خانواده ای مومن و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دیده به جهان گشود.
شهید کاظمی با شروع حرکت های توفنده انقلاب اسلامی، هم صدا با مردم متعهد و انقلابی نجف آباد در همه صحنه های مبارزه با رژیم ستمشاهی و طاغوت زمان حضوری فعال و تاثیرگذار داشت.
این شهید سرافراز سپاه در آغازین روزهای تجاوز دشمن به سوی جبهه های دفاع از حریم کشور و دین شتافت و همانند سایر فرماندهان دفاع مقدس، اسوه و الگوی جهاد در خطوط مقدم بود و در این راه چند بار تا مرز شهادت پیش رفت.

جراحت های فراوان از ناحیه پا و دست که منجر به قطع انگشت دست وی شده بود گویای ایثار و جانفشانی وی در راه حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.
این فرمانده دلاور از سال ۱۳۵۹ با حضور در برابر ضد انقلاب در کردستان حرکت جهادی خود را آغاز کرد و تا دفع فتنه و شرارت دشمنان نظام و انقلاب اسلامی در کردستان ماند.
سردار شهید کاظمی از تاریخ یک آذر ۱۳۵۹ تا ۱۰ مهر ۱۳۶۰ فرمانده جبهه «فیاضیه» آبادان بود و به پاس رشادت در دفاع از اسلام و انقلاب و دفع تجاوز دشمن به فرماندهی لشکر نجف اشرف اصفهان منصوب شد.
به دنبال آن فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین(ع) و معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه از جمله مسئولیت هایی بود که این سردار دلاور به عهده گرفت.
از سال ۱۳۷۹ فرماندهی نیروی هوایی سپاه به این فرمانده سپرده شد که مدت بیش از پنج سال ادامه داشت تا در مرداد ۱۳۸۴ به پیشنهاد سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی فرمانده وقت کل سپاه، سردار حاج احمد کاظمی به فرماندهی نیروی زمینی سپاه منصوب شد.

۱۹ دی سال ۱۳۸۴ حاج احمد کاظمی و تعدادی دیگر از همقطارانش بر اثر سقوط یک فروند هواپیمای نظامی (جت فالکون) در حوالی ارومیه به دیدار حق شتافتند.

شهید کاظمی در بهار سال ۱۳۵۹ پس از فرمان بسیج عمومی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) برای مقابله با مزدوران شرق و غرب، همراه با سردار شهید غلامرضا صالحی در قالب یک گروه ۶۰ نفری از نجف‌آباد عازم کرمانشاه و سپس سنندج شد. وی حدود هفت ماه با جدیت در عملیات‌های پاکسازی به مقابله با فتنه‌انگیزان پرداخت و در یکی از این عملیات‌ها از ناحیه‌ پا مجروح و به شهر خود منتقل شد.

هنوز زخم‌هایش التیام نیافته بود که در اواسط آذر همان سال همراه با یک گروه ۵۰ نفری در جبهه‌های آبادان حضور یافت و فرماندهی یکی از مناطق عملیاتی به عهده‌اش سپرده شد که نقش مؤثری در این منطقه و سپس عملیات شکست حصر آبادان ایفا داشت.

از جمله فعالیت‌های برجسته شهید کاظمی در دوران دفاع مقدس می‌توان به تثبیت تیپ ۸ نجف اشرف اشاره کرد به طوریکه وی با جمع‌کردن انسان‌های بزرگی این تیپ را سازمان‌دهی کرد و در اثنای جنگ، استعداد آن را تا سطح لشکر ارتقا داد و آن را به یکی از مانوری‌ترین یگان‌های دفاع مقدس تبدیل کرد.

شهید کاظمی بخش عمده‌ای از تجهیزات و جنگ‌افزارهای مورد نیاز این لشکر خط‌ شکن را از غنایم به دست‌آمده از دشمن تأمین کرد و طبق گفته‌ سردار سرلشکر رحیم صفوی فرمانده پیشین کل سپاه، «بالندگی و حماسه‌آفرینی لشکر ۸ نجف اشرف را در عرصه‌ نبرد با صدامیان، باید مرهون هوش، تدبیر، شجاعت و قدرت فرماندهی وی دانست».

این فرمانده سپاه، یار و همرزمان سرداران شهید باکری، زین‌الدین، خرازی، همت و بقایی بود و یکی از برجسته‌ترین و مقتدرترین فرماندهان دفاع مقدس بود و در بیشتر عملیات‌ها و نبردهای مهم برای بیرون ‌راندن دشمن،  حضوری فعال و تأثیرگذار داشت و کمتر عملیاتی بود که نام احمد کاظمی در حماسه‌ آن ثبت نشده باشد.

نقش مؤثر و فرماندهی وی و همرزمان شهیدش در عملیات‌های بیت‌المقدس ۱، فتح‌المبین ۲، رمضان ۳، والفجر ۸ و کربلای ۵ بارها طعم تلخ شکست را بر کام صدام و لشکریانش فرو ریخت. احمد کاظمی در طول جنگ بارها تا مرز شهادت پیش رفت و ۴۵ درصد جانبازی وی ره‌آورد دوران خون و حماسه است.

سردار احمد کاظمی پس از پایان جنگ تحمیلی در سال ۱۳۷۲ برای حفظ دستاوردهای انقلاب به فرماندهی «قرارگاه حمزه» در شمال‌غرب کشور منصوب شد و پس از خدمت در این قرارگاه در سال ۱۳۷۹ به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه منصوب شد و در پنج سال خدمت خود در این نیرو، آن را از نظر سازمان، ساختار، سازمان‌دهی و سازمان موشکی تا حد بسیار زیادی ارتقا داد.

آخرین حکم مسئولیت احمد کاظمی، فرماندهی نیروی زمینی سپاه بود که بیست‌ونهم مرداد ۱۳۸۴ از سوی مقام معظم رهبری، فرماندهی کل قوا به ایشان تنفیض شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی و دانشجوی دکترای دفاع ملی بود و به پاس سوابق با ارزش،فرماندهی عالی و قدمت مدیریت بالا از دست رهبر معظم انقلاب، سه مدال فتح دریافت کرد.

یکی از همرزمان شهید کاظمی و فرمانده اسبق لشکر زرهی ۸ نجف در گفت و گو با ایرنا به ویژگی های این سردار پاسدار اشاره و تاکید کرد: به مدت ۱۷ سال و از ابتدای دفاع مقدس تا سال ۷۵ با شهید کاظمی همرزم بودم و یکی از مهمترین ویژگی هایی که در او مشاهده کردم، خلاقیت و ابتکار بود.

سردار پاسدار محمد تقی امینی با بیان اینکه احمد کاظمی، جوانی بسیار پرتحرک و پر شور بود، افزود: وی اعتماد به نفس بالایی داشت و در جبهه فیاضه آبادان، جوهره فرماندهی بسیار خوبی داشت.

وی، کنترل نیرو به ویژه در بدنه خاکریز و استقامت در برابر دشمن را از ویژگی های برتر شهید کاظمی خواند و تصریح کرد: وی یکی از بهترین لشکرهای سپاه را که همان لشکر نجف بود تربیت و در آن در حدود ۲۲ عملیات بزرگ شرکت کرد که همه آنها با موفقیت انجام شد.

سردار امینی با تاکید بر اینکه لشکر ۸ نجف، خط شکن بود، خاطرنشان کرد: شهید کاظمی به پشتیبانی و تدارکات در جبهه که مورد نیاز خط مقدم بود توجه ویژه ای داشت و برای نماز خواندن، تهیه غذای نیروها و آموزش آنها اهمیت خاصی قائل بود.

وی با بیان اینکه دستورها و تصمیم های شهید کاظمی، حساب شده و قاطع بود، گفت: وی بسیار شجاع و با جرات و بدون شک می توان گفت در بین نظامیان رده بالای کشور، کم نظیر بود.

سردار امینی با اشاره به اینکه ایران در دوران دفاع مقدس در تامین بسیاری از امکانات و تجهیزات مانند سلاح تحریم بود، اضافه کرد: سپاه پاسداران در ابتدای دوران جنگ امکانات بسیار کمی داشت و بنی صدر نیز اجازه نمی داد که به سپاه چیزی برسد اما شهید کاظمی با درایت از غنائم جنگی به بهترین شکل استفاده کرد و تجهیزاتی مانند تانک را در لشکر زرهی به کار گرفت.

وی توجه به معنویت در کنار خلاقیت و ریسک پذیری را از ویژگی های بارز شهید کاظمی در فرماندهی عملیات ها خواند و ادامه داد: وی فردی ولایتمدار و دوستدار امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب بود و قدرد تصمیم گیری بالایی برای پیشبرد عملیات ها داشت.

۳۰۱۱/۶۰۲۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.