رضا رحمانی روز شنبه در آیین نکوداشت واحدهای نمونه صنعتی استان اصفهان افزود : تفویض اختیار به استانداران برای پیگیری امور و همچنین مدیرکل سازمان در استان‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل و فصل کند.

وی اضافه کرد: همچنین انجمن‌ها در هر جایی که می‌توانند مسئولیت اجرای کارها را بپذیرند ما امور را به آنها را واگذار می‌کنیم، برای مثال انجمن‌ها در صنعت سنگ، تولید زعفران و فرش ماشینی ظرفیت زیادی دارند و بی‌شک فعالیت آنها کارساز خواهد بود و به افزایش تولید منجر می‌شود.

وزیر صنعت، معدن تجارت با بیان اینکه ایران از ۱۶ ماه گذشته تاکنون درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی و بسیاری از صادرات کشور تحریم و ممنوع شده است ،گفت: همین امر باعث بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان شده است.

رحمانی با اشاره به نگاه واقع گرایانه افزود: البته نگاه سفید و سیاه بر وضعیت اقتصادی و صنعتی نباید حاکم باشد زیرا این امر باعث نتیجه گیری‌های نادرست می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های بیگانگان به صورت ضد و نقیض بر کشور ما حاکم می شود، تصریح کرد: برای مثال واردات خودرو آزاد است اما در خصوص قطعات خودرو در تحریم قرار داریم همچنین صادرات سنگ‌آهن از کشور آزاد است اما واردات آن به داخل را ممنوع کردند تا به این ترتیب بتوانند ضربه‌های بیشتری به پیکره صنعت و اقتصاد کشور وارد کنند.

رحمانی در عین حال  با تصریح بر اینکه موانع جدی سر راه صادرات کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: رشد صنعت در سه ماهه چهارم سال گذشته  منفی ۹ بود اما در سه ماهه نخست امسال به صفر رسید و در سه ماهه دوم امسال مثبت خواهد شد.
وی با اشاره به گزارش‌های بانک جهانی گفت: در سال گذشته رشد اقتصادی منفی بود و هم اکنون به حدود یک رسیده و در سال آینده به مثبت ۳  افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت عدم اجازه ورود به کالاهایی که در داخل کشور توانایی تولید داریم، خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید واردات یک هزار و ۵۰۰ قلم جنس کالا را ممنوع کرده تا بتواند از ظرفیت‌های داخلی برای تولید آن استفاده کند، زیرا می‌توانیم در ایران آنها را تولید و عرضه کنیم.

وزیر صمت با بیان اینکه بر مبنای یک برنامه ریزی، محصولات وارداتی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ در داخل کشور تولید خواهد شد، تصریح کرد: این امر آغاز یک نهضت ساخت داخل را در کشور ما نشان می‌دهد.
رحمانی افزود: صنایع نساجی، پوشاک، چرم، سلولزی، صنایع معدنی، لوازم خانگی و قطعات خودرو از جمله بخش‌هایی است که در این طرح قرار دارد و برای این منظور نیاز است که حدود چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

وزیر صنعت با اشاره به اینکه می‌توان از پتانسیل‌های داخلی برای تولید استفاده کرد، ادامه داد: هم اکنون ۷۰ درصد از لاستیک‌های کشور وارداتی است و بالغ بر ۷۰ درصد از چادر مشکی مورد استفاده در کشور نیز از کشورهای دیگر تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه به اینکه واحدهایی که ظرفیت خالی دارند باید احیا شوند، گفت: صادرات محصولات مورد نیاز مردم نباید در دستور کار قرار گیرد و در جایی که مازاد تولید داریم می‌توان آنها را به دیگر کشورها صادر کنیم.

وزیر صمت توجه به کیفیت محصولات صادراتی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نباید صادرات سبب آبروریزی برای ایران شود بنابراین باید نهایت افزایش کیفیت را در دستور کار سازندگان قرار گیرد.

رحمانی تاکید کرد: این وزارتخانه به شدت به دنبال حذف دلالی در بازار و صنعت کشور است و در این راستا تلاش خواهد کرد، همچنین رابطه خودروسازان و قطعه‌سازان باید اصلاح شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  پیوستن به بازار اورآسیا را مثبت دانست و گفت: می‌توان از این منطقه منحصربه‌فرد برای صادرات محصولات به خوبی استفاده کرد.
در آیین نکوداشت واحدهای نمونه صنعتی استان اصفهان ۴۰ واحد صنعتی و تولیدی مورد تجلیل قرار گرفتند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه وزیر راه و شهرسازی روز شنبه به منظور بازدید و افتتاح شماری از طرح‌های صنعتی و عمرانی به اصفهان سفر کرد.

 ۶۰۲۲/  ۶۰۲۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.