رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ۳۶ اکیپ ثابت و ۳۵ اکیپ سیار، نظارت بهداشتی دامپزشکی ویژه ایام تاسوعا و عاشورا با حضور ۳۸ دامپزشک، ۷۲ بازرس بهداشتی گوشت و ۲۳ ناظر ذبح شرعی ‌در راستای ارتقای سطح بهداشت عمومی و حفظ سلامت عزاداران، به رسم هر سال، ساماندهی شده است.

وحیدرضا خامسی پور افزود: برغم اینکه توصیه می شود به منظور رعایت شرایط بهداشتی و اجتماعی، از کشتار دام در مکان های عمومی و جلوی دسته های عزادارای، خودداری و کشتار فقط در کشتارگاه های دام انجام شود، اما امسال اکیپ های سیار دامپزشکی اصفهان با حضور در مکان هایی مختلف مانند حسینیه ها، تکایا و مساجد وظیفه نظارت بهداشتی بر ذبح دام های نذری را با هدف پیشگیری از بروز بیماری های خطرناک بین انسان و دام همچون بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را بر عهده دارند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی اصفهان تاکید کرد: شهروندان باید دام خود را از میادین و مکان‌های مجاز عرضه دام زنده تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

وی افزود: کشتارگاه های دام استان در این ایام فعال است و خدمات خود را ارائه می دهند.
وی گفت: ناظران بهداشتی و شرعی در ایام ماه محرم سال گذشته، چهار هزار و ۸۴۸ راس دام سبک و سنگین را پیش از ذبح بازرسی کردند که در مجموع یکهزار و ۲۱۸ کیلوگرم لاشه دام همراه با ۲ هزار و ۳۰۳ قطعه کبد، ریه و کلیه ضبطی از چرخه مصرف خارج شد.
 خامسی پور با اشاره به اهمیت توجه به بیماری تب کریمه کنگو تصریح کرد: همه شهروندان و مسوولان هیات های مذهبی باید گوشت قربانی را پس از نگهداری به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال(دمای صفر تا چهار درجه)  برای طبخ غذا استفاده کنند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان  از شهروندان خواست فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، مراتب را با سامانه پاسخگویی سراسری دامپزشکی به شماره ۱۵۱۲ در میان گذارند.  

اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم‌مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.
این استان دارای بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار رأس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور بدل کرده است.
استان اصفهان با ۲۳ شهرستان و یکهزار و ۸۳۱ روستا، دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته‌بندی و فرآوردی فرآورده‌های خام دامی است.

۷۱۵۰/۶۰۲۷ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.