مرضیه فرشاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همیاران سلامت روان اجتماعی با نگاه تخصصی در حوزه سلامت روانی، کارایی و اثر بخشی فعالیت های بهزیستی را دوچندان کرده اند.

وی اظهار داشت: این جمعیت با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می کنند.

مدیرکل بهزیستی اصفهان خاطرنشان کرد : بر این اساس و بنا بر فعالیت این جمعیت با افزایش مشارکت جویی، احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توان در ارتقای سطح کیف زندگی اقشار جامع تاثیرگذار بود.

 وی یادآور شد: متخصصان روان شناسی و مشاوره در این مرکزها به گروه های هدف و داوطلبانی که برای دریافت مشاوره مراجعه می کنند، خدمات ارائه می دهند و خانواده هایی با بضاعت اندک مالی و خانوارهایی که توان تامین تعرفه های درمانی را ندارند از حمایت مالی سازمان بهزیستی برای دریافت خدمات روان شناختی برخوردار هستند.

وی از جمله اهداف مهم این گروه را سعی در ایجاد تغییر رویه زندگی معمولی مردم، تلاش برای ایجاد فضایی برای مشارکت مردم و احساس مسوولیت جمعی، افزایش مهارت های فردی و اجتماعی، تقویت برنامه ریزی مشارکتی برای رفع یا کاهش آسیب های اجتماعی، تقویت، ترویج و تعمیق مشارکت در بین مردم
و ساماندهی اوقات فراغت افراد محله از طریق شرکت در فعالیت های همیاری، کمک به تقویت فعالیت های خود جوش و ترویج فعالیت های همیاری به عنوان بخشی از جامعه در کنار دولت برشمرد.

فرشاد از جمله راهبردهای این جمعیت را  جمع آوری اطلاعات محلی، آموزش، آگاه سازی و اطلاع رسانی، ایجاد هماهنگی های بین بخشی (بین سازمانهای دولتی و غیردولتی محلی(، حمایت گیری برای ترویج گروه های همیار، شناسایی منابع مالی و غیرمالی محلی، دستیابی به نیازها و اولویت های مردم محلی و افزایش جذب نیروهای داوطلب مردمی و محلی برشمرد.

وی پایگاه های مددکاری، جمعیت همیاران و پایگاه های سلامت های اجتماعی را به عنوان راهبران اصلی سازمان بهزیستی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه در خانواده ها دانست.

مدیرکل بهزیستی اصفهان با اشاره به انجام فعالیت های چند منظوره پایگاه های سلامت اجتماعی گفت: در این پایگاه ها سعی می شود مقوله های مرتبط با آسیب های اجتماعی را در نقاط آسیب پذیر شهرها به ویژه محله های حاشیه نشین، بیشتر مورد توجه قرار دهند و سهم خود را برای بهبودی مشکلات آن مناطق بر اساس اقتضای زمان و با اجرای برنامه های اجتماع محور و انواع و اقسام طرح ها و برنامه ها ایفا کنند.

جمعیت همیاران استان اصفهان در سال 1379 تشکیل و در سال 1382 به ٍثبت رسید و در زمان حاضر بالع بر 50 پایگاه سلامت و بالغ بر 2 هزار همیار فعال در این گروه فعالیت دارند.

اکنون ۱۲۰ هزار معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی استان ثبت شده که این تعداد یک پنجم آمار معلولان در استان است و پیش بینی می شود که دست کم ۵۰۰ هزار فرد معلول در این منطقه وجود داشته باشند.

از مجموع معلولان زیر پوشش بهزیستی اصفهان ۲۸ هزار نفر معلول جسمی حرکتی و ۲۳ هزار نفر معلول ذهنی هستند.

 براساس آخرین بررسی های صورت گرفته دست کم سه هزار و ۷۰۰ خانوار دارای ۲ تا پنج فرزند معلول در استان اصفهان سکونت دارند.

در زمان حاضر ۶٧ مرکز توانبخشی معلولان ذهنی، ١١ مرکز توانبخشی سالمندان، ١٠ مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن، ١٠ مرکز توانبخشی معلولان جسمی حرکتی، ۸۰ واحد خدمات مددکاری، ۴۶ واحد پیراپزشکی، ۳۲ پایگاه سی بی آر و ۳۸ تشکل معلولان به این اقشار خدمت رسانی می کنند.

/6026/6994

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.