دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه جامعه پزشکی هیچ مشکلی با نصب کارتخوان در محل کسب ندارد، گفت: مسلما طرح نظام سلامت و پزشک خانواده باید استقرار می یافت، اما هیچ اتفاقی خاصی رخ نداد و بعد از پنج سال هیچ برنامه قابل ارائه ای در حوزه بهداشت نداریم.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، محسن مصلحی عصر امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه به دلیل سیاستگذاری های غلطی که در حوزه سلامت اتفاق افتاده ما دارای چندین درد هستیم و علیرغم اینکه گام ششم توسعه را طی کردیم در این حوزه هنوز اتفاقی نیفتاده است، اظهار کرد: طرح دو فوریتی پذیرش دانشجویان پزشکی چالشی بود که همچنان با آن روبرو هستیم و تعرفه جامعه پزشکی، مطالبات آن، افزایش هزینه داروها و تجهیزات پزشکی و همچنین بحث مالیات جامعه پزشکی و نصب صندوق جامع مکانیزه فروشگاهی از جمله مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از تصمیماتی که آنی گرفته می شود به ظاهر به نفع مردم است، اما این طور نیست، بلکه نخستین ضرر آن به مردم می رسد، افزود: طرح تحول سلامت از سال 93 استارت زده شد، این در حالی بود که به اقدامات و مطالبات کارشناسی توجهی نشد و این تصمیم یکی از عوامل مشکلات شد، زیرا توقعاتی در سطح جامعه پزشکی ایجاد کرد که اجرایی نشد.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه تا پایان سال گذشته طرح تحول سلامت 170 میلیارد تومان هزینه در برداشته است، اظهار کرد: ساختار طرح تحول سلامت در ادامه مشکلاتی مانند مالیات جامعه پزشکی، طرح دو فوریتی پذیرش دانشجویان پزشکی، افزایش هزینه داروها و... را در برداشت.

وی افزود: بسیاری از تصمیماتی که در طرح تحول نظام سلامت گرفته شد به نفع مردم نبود در حالیکه دغدغه اصلی برای مردم تامین سلامت آنها باید از طریق همین طرح باشد.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که اکنون در نظام سلامت با آن روبرو هستیم به دلیل برنامه ریزی های نادرست این طرح است، گفت: حوزه بهداشت و درمان طی سال های گذشته جز حوزه های مثال زدنی بود که از جمله برنامه های آن سیستم موفق آمیز PHD بود.

مصلحی خاطرنشان کرد: مسلما طرح نظام سلامت و پزشک خانواده باید استقرار می یافت، اما متاسفانه هیچ اتفاقی خاصی رخ نداد و بعد از پنج سال هیچ برنامه قابل ارائه ای در حوزه بهداشت نداریم. نظام تحول سلامت چیزی برعکس نظام ارجاع و اهداف آن بود.

وی ادامه داد: اگر برنامه ها و اهداف نظام سلامت و طرح تحول طی این پنج سال گام به گام پیش می رفت مسلما بحث بهداشت و سلامت به خوبی استقرار می یافت، اما به دلیل تداخلات بین رشته ای پزشکی و افزایش ظرفیت این طرح نتوانست در این حوزه  چندان موفق باشد. البته این مشکلات از چند دهه پیش ایجاد شده و مسیر خودمان را طولانی تر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: درست است که هر چند وقت یکبار یکسری برنامه ها مُسکن برای مردم ایجاد می کنیم، اما این برنامه ها در درازمدت بی نتیجه خواهند ماند.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه در تمام دنیا در حوزه بهداشت و درمان سیاست گذاری ها پیچیده است و به راحتی تصمیمات گرفته نمی شود، ادامه داد: یکی از چالش های اصلی جامعه پزشکی است موضوع زیرمیزی است که به سطح جامعه کشیده شده است و نوع برخورد رسانه و هجمه آنها در انعکاس آن مهم بود که این پدیده چه طور حل و رفع می شد؛ زیرا اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی را کمرنگ می کرد.

مصلحی با اشاره به اینکه تمام مشاغل نسبت به نصب سامانه مکانیزه فروش اقدام کنند، گفت: مقرر شد اقشار مختلف در سال 92 که طی فرجه زمانی نسبت به سامانه فروش و کلیه درآمدها و هزینه ها در جایی اقدام کنند و این اقدام تا سال 94  اجرایی شد.

وی با بیان اینکه ما جز مشاغلی هستیم که از یک سازمان خاص مجوز دریافت می کنیم، افزود: همین امر منجر به ایجاد 30 گروه شد که البته اتفاقاتی موجب ایجاد طرحی در کمیسیون تلفیق برای جامعه پزشکی و دامپزشکی شد که باید صندوق فروشگاهی نصب کنند.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: برای نمونه  مقرر  شد در نظام پزشکی و جامعه پزشکی با نصب کارتخوان ها در محل کسب، درآمد خود را اطلاع دهند که این امر برای ما که وظایف‌مان در قانون پزشکی مشخص است بهتر نمود پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی هیچ مشکلی با نصب کارتخوان در محل کسب ندارد زیرا وظایف در نظام پزشکی تعریف شده است، انتقاد کرد که چرا فقط برای جامعه پزشکی در مجلس شورای اسلامی یک قانون مصوب می کنیم که با کسی که کارتخوان نصب نکرده برخورد شود.

وی با بیان اینکه در اصفهان سه هزار و 782 پزشک عمومی و دو هزار و 769 پزشک متخصص فعال هستند، افزود: البته این آمار مربوط به سال گذشته است و جمع کل تعداد اعضا نظام پزشکی استان براساس آمار سال گذشته 11 هزار و 792 نفر است.

دبیر ادامه داد: 86 هزار و 200 پزشک عمومی، 48 هزار متخصص و فوق تخصص، 31 هزار و 200 دندانپزشک، 24 هزار و 400 داروساز و 60 هزار ماما در نظام پزشکی کشور خدمت می کنند و این آمار مربوط به سال گذشته است.

کدخبرنگار:13025



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.