به گزارش ایرنا، مسوولان و پزشکان حاضر در میزگرد ایرنا سمنان تاکید کردند که این بیماری قابل درمان است مشروط بر آنکه به موقع صحیح تشخیص داده شود.
پیشروی سرطان در ناکارآمدی آموزش بهداشتی سالانه دهها میلیارد ریال سرمایه ملی را بر اقتصاد ایران تحمیل می کند که با صرف بخش اندکی از آن در امور پیشگیری می توان جلوی خسارتهای مالی و جانی را گرفت و جامعه را از گزند بیماریها مصون نگهداشت.
برآیندها مبین این است که در جامعه بحث خود مراقبتی و خود آگاهی برای مراقبت از سلامت به خوبی تبیین نشده است، مردم به این مساله اهمیت کافی نمی دهند و تنها در صورتی که دچار مشکل شوند به پزشک مراجعه می کنند.
سرطان یکی از بیماری های شایع در جهان است که می تواند منجر به مرگ شود، کشورهایی که درآمد کم یا متوسط دارند به طور قطع تلفات بیشتری در این زمینه خواهند داد، چرا که هزینه های درمان و نگهداری از بیمار سرطانی بسیار سرسام آور است.
اکنون 145 مرکز درمانی سرطان نوع یک و 30 مرکز نوع 2 در کشور فعالیت دارد که خدمات جامعی مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی جراحی تومور و تشخیص زودرس سرطان به بیماران نیازمند ارایه می دهند.
کارشناسان معتقدند، آموزش، مهمترین عامل پیشگیری و کنترل بیماری سرطان است و اگر فرهنگ سازی لازم در کنار غربالگری اصولی صورت گیرد، مشکل شیوع آن در جامعه بر طرف خواهد شد.
به اعتقاد پزشکان بروز سرطان تا 40 درصد قابل پیشگیری بوده و آنان تغییر در روش زندگی، نوع تغذیه، مصرف دخانیات و ورزش نکردن را مهمترین عوامل ایجاد این بیماری برشمردند.
هر سال حدود 50 هزار نفر بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در کشور جان خود را از دست می‌دهند و این افراد به جز 90 هزار نفری هستند که سالیانه به سرطان مبتلا می شوند.
شایعترین سرطان در بین مردان ایرانی سرطان معده و در بین زنان سرطان پستان است و شایعترین سرطان کودکان نیز سرطان خون و سرطان مغز است.
سرطان هم در ایران و هم در جهان رو به افزایش است، سال 2014 حدود 14 میلیون فرد مبتلا به سرطان در دنیا شناسایی شده است که این آمار در سال 2030به 25 میلیون نفر می‌رسد.
بر اساس آمار ، در 15 سال آینده 70 تا 80 درصد به تعداد افراد مبتلا به سرطان در دنیا اضافه می‌شود که در ایران همین روند پیش بینی می‌شود،مهمترین علت آن نیز افزایش سن امید به زندگی و افزایش سالمندی است.
بیماری سرطان سومین علت مرگ در کشور و دومین عامل مرگ و میر در سمنان است. این استان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
این بیماری به گفته کارشناسان به طور مستقیم و غیر مستقیم سالانه 90 هزار میلیارد ریال خسارت بر اقتصاد کشور تحمیل می کند.
خبرگزاری ایرنا سمنان در همین ارتباط میزگردی با عنوان ' راهکارهای مقابله با پیشروی سرطان در جامعه' با حضور رضا ممتحن مدیرکل بیمه سلامت سمنان، حمیدرضا حافظی مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان، محمد ناصر رهبر مدیر بیماری های دانشگاه علوم پزشکی سمنان و احمد صدیقی مدیرعامل موسسه پزشکی خیریه راه آسمان برگزار کرد.

** اصلاح باورهای غلط راهکار مبارزه با سرطان
مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به این که سرطان سومین علت مرگ در کشور و دومین عامل مرگ و میر در این استان است، گفت : آمار و اطلاعات نشان از روند افزایش سرطان با شیب ملایم در ایران دارد.
ناصر رهبر در میزگرد ایرنا افزود : سامانه ثبت اطلاعات بیماران سرطانی در استان و کشور در سنوات گذشته راه اندازی و در راستای آن فعالیت های متنوع از قبیل غربالگری و آموزش ارایه می شود.
غربالگری یعنی تشخیص ضایعات سرطانی که بیشتر آن ها فاقد علائم کلینیکی هستند و به طور معمول در افراد سالم تشخیص داده می شوند، اما در تشخیص زودرس بیماری رخ داده و به موقع شناسایی می شود.
رهبر بیان کرد : برای غربالگری و تشخیص زود هنگام باید ساز و کارهای گوناگونی در نظر گرفت در این میان برگزاری برنامه های آموزشی با هدف پیشگیری از سرطان به افراد جامعه یکی از این راهکارهاست.
وی با بیان این که برنامه های جانبی همسو با ثبت اطلاعات بیماران در استان اجرا می شود، اضافه کرد : برنامه های مبارزه با شیوع سرطان در طول سال انجام می شود اما اوج اقدامات با هدف پیشگیری و ارایه آموزش های لازم در مناسبت هایی نظیر هفته ملی مبارزه با سرطان است.
این مدیر دانشگاه علوم پزشکی سمنان به لزوم آگهی بخشی در آحاد جامعه تاکید و اضافه کرد : استفاده از تراکت، نصب بنر و پوسترهایی با پیام مبارزه با سرطان در مراکز عمومی، دانش و آگاهی گروه های مختلف معرض خطر را ارتقا می دهد.
به گفته وی این نهاد سعی بر این دارد تمامی اقشار در نقاط مختلف استان را زیر پوشش این فعالیت های اثر بخش قرار گیرند.
رهبر به بررسی هزینه اثر بخشی در حوزه بهداشت پرداخت و گفت : سرطان های سینه، روده یزرگ و سرویکس از جمله بیماری های سرطان است که غربالگری برای تشخیص زودرس و کنترل آن ها در جامعه موثر و مفید است.
وی به رویکرد سال های اخیر دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت اشاره و تصریح کرد : با توجه به خدمات طرح تحول سلامت تاکید بر این است که هزینه اثربخشی غربالگری سه سرطان مذکور در گروه های سنی و جنسی مختلف ثبت و مورد بررسی قرار گیرد.
این پزشک بیان داشت : خدمات طب تسکینی در سطوح مراقبت به بیماران ارایه می شود و از جنبه های مهم این مراقبت حمایتی، مشارکت افراد خانواده است.
رهبر با اشاره به این که بیماران سرطانی می تواند مراقبت های حمایتی و تسکینی را دریافت کند، افزود : خدمات طب تسکینی برای مبتلایان به سرطان با هدف ارتقای کیفیت زندگی بیمار و ارایه خدمات مناسب به این افراد در استان سمنان ایجاد شد.
وی شیوه زندگی نامناسب، فعالیت بدنی ناکافی و شرایط محیطی نامطلوب را از عوامل بروز سرطان در جامعه ذکر و افزود : افزایش مصرف سیگار، الکل و غذاهایی دارای چربی از دیگر علل بروز سرطان هاست.
این مسوول دانشگاه علوم پزشکی سمنان به بحث اطلاع رسانی در زمینه عوامل خطر سرطان در جامعه اشاره کرد و گفت : عدم آگهی و رسوخ باورهای نادرست در جامعه یکی از مشکلات تشخیص به هنگام بیماری سرطان است، این در حالی است که بسیاری از سرطان ها، علایم خطر و هشدار دهنده ای دارند که در شناسایی زود هنگام این بیماری حائز اهمیت است.
رهبر ادامه داد : برخی بر این باورند در برابر سرطان کاری نمی شود انجام داد، این دیدگاه منفی در خصوص سرطان یک چرخه بین ترس و اطلاعات اشتباه است که نشات گرفته از ضعف اطلاعات جامعه درباره سرطان دارد و یکی از موانع کنترل و مراقبت از این بیماری به شمار می آید.
مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی سمنان به ضرورت مراجعه در زمان مناسب افراد به پزشک متخصص تاکید و بیان کرد: در برخی از موارد مشاهده شده بیمار ماه ها توده را لمس اما به علت ترس، مشغله کاری، مشکلات اقتصادی و فرهنگی به پزشک مراجعه نکند و در نتیجه تشخیص و درمان آن ها با تاخیر می افتد.
به تاکید وی رویارویی صریح با این موضوع می تواند به پیشرفت و بهبود فعالیت های مرتبط با درمان این بیماری و پیشگیری از آن منجر شود.
وی با بیان این که پیشرفت های خوبی در شناسایی عوامل خطر و پیشگیری سرطان و درمان آن به دست آمده، تاکید کرد : پیشگیری از سرطان مستلزم افزایش آگاهی عمومی درباره وجود راه حل های قابل اجرا برای اقشار مختلف است.
وی با اشاره به این که افراد سالم در طول سال به طور منظم فشار و قند خون خود را بررسی می کنند، گفت : در صورتی که برای افراد سالم این کار لزوم چندانی ندارد اما اگر مردم اهمیت انجام غربالگری در سنین مختلف را بداند و به خصوص در افرادی که سابقه سرطان در خانواده آنان وجود دارد، در معرض خطر هستند و باید با مراجعه به پزشک متخصص آزمایش را انجام دهند تا بتوان از بروز این بیماری ها پیشگیری کرد.
رهبر حمایت بخش های بیمه ای در بحث غربالگری را خواستار شد و افزود : غربالگری هزینه بالایی دارد اما تشخیص زودرس همراه با آزمایش هزینه کمتری برای جامعه نسبت به زمان بیماری فرد، دارد.
وی حفظ و ارتقای سلامت جامعه را هدف اصلی نظام سلامت برشمرد و تصریح کرد : در همین راستا ماده 37 برنامه پنجم توسعه به بررسی وضعیت تبلیغات کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت پرداخته است.
این پزشک ادامه داد : باتوجه به این که حجم بالایی از کالاهای آسیب رسان به سلامت به وفور از طرق مختلف تبلیغ می شود و تقاضا مصرف و خرید متاثر از این تبلیغات است، کلیات بند ج این ماده اشاره به ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به ویژه اقلامی نظیر سوسیس و کالباس تاکید دارد.

** ضرورت ترویج فرهنگ پیشگیری و اصلاح سبک زندگی
مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان با اشاره به اقلام دارویی بیماران سرطانی زیر پوشش این بیمه، گفت : یک هزار و 47 نسخه در سال 96 از مجموع 472 هزار نسخه مربوط به 15 قلم داروی بیماران سرطانی است.
رضا ممتحن هزینه های داروهای بیماران سرطانی را 10 و هفت دهم درصد از کل هزینه دارویی بیماران سمنان اعلام و بیان کرد : 15 میلیارد ریال از مجموع 140 میلیارد ریال هزینه تامین داروهای کل بیماران استان سمنان، هزینه نسخه های بیماران سرطانی در سال 96 بوده که دولت در قالب طرح تحول سلامت آن را متقبل شده است.
وی ادامه داد : در سال های اخیر داروهای گران قیمت بیماران سرطانی به ازای میانگین هر نسخه 31 میلیون ریال بوده که دولت برای کاهش فشارهای اقتصادی بر خانواده بیماران 90 درصد هزینه را برعهده بیمه سلامت گذاشته است.
به گفته وی بیماران سرطانی زیر پوشش بیمه سلامت با مراجعه به داروخانه های شهر برخی از اقلام دارویی مورد نیاز خود را با فرانشیز 30 درصد دریافت کنند.
ممتحن با بیان این که خدمات شیمی درمانی و رادیوتراپی بیماران سرطانی در مراکز دانشگاهی و دولتی رایگان است، افزود : در گذشته درصدی از هزینه های درمانی بیماران شیمی درمانی و بیماران نیازمند رادیوتراپی توسط بیمه گذار پرداخت می شد، اکنون در راستای اجرای برنامه تحول نظام سلامت بیماران در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی این خدمات و لوازم مصرفی شیمی درمانی مانند آنژوکت و پورت که به طور متداول استفاده می شود، به طور کامل رایگان است.
وی کاهش بار اقتصادی بر بیماران سرطانی و به طبع آن جلوگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه را گامی موثر در طرح نظام سلامت برشمرد و اظهارداشت : کاهش پرداختی توسط مردم و برقراری عدالت و رفاه اجتماعی در عرصه سلامت از مهمترین دستاوردهای طرح نظام سلامت به ویژه برای بیماران سرطانی بوده است.
این مسوول استان سمنان به درصد هزینه پرداختی بیماران سرطانی در روند بیماری که غیر از بار مالی، آن ها را از لحاظ روحی- روانی تحت فشار قرار می دهد، اشاره و تصریح کرد : در حوزه سلامت نباید دید خود را محدود به درمان کرد چرا که این بخش بسیار فراتر از این بوده و امروز برای هدفمندسازی هزینه ها، باید به مقوله پیشگیری و رعایت بهداشت بیش از پیش توجه شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان یادآور شد : صرف نظر از هزینه های گزاف درمان سرطان برای مبتلایان و نظام سلامت، امروز خانواده های بسیاری از آلام جسمی و روحی ناشی از ابتلا و مسیر دشوار و طولانی درمان احتمالی آن رنج می برند.
به گفته وی توجه ویژه به افزایش آگاهی های عمومی در زمینه شناسایی عوامل خطر و چگونگی اصلاح آن ها، ایجاد تغییرات مناسب در عادت ها و سبک زندگی افراد جامعه از اقدام های مداخله ای مطلوب در زمینه کاهش شیوع عوامل خطر در کل جامعه است.
وی با اشاره به این که بسیاری از سرطان ها با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است، گفت : ارایه آموزش های لازم برای پیشگیری سرطان نقش بسزایی در درمان بیماری ها دارد، بنابراین فراگیری راه های پیشگیری از ابتلا به ویژه از سنین پایین اهمیت مضاعف داشته که این مهم مستلزم تغییر سبک آموزشی در خصوص بیماری ها در نظام آموزش و پرورش دارد.
ممتحن مدارس ابتدایی را دارای بهترین شرایط برای آموزش پذیری ذکر و خاطرنشان کرد : دانش آموزان در سنین پایین راه های موثر از جمله طریق سبک زندگی، تغدیه، حرکت و پویایی و خودآزمایی را فراگیرند، در آینده به دلیل نقش آن ها در خانواده، گسترش دامنه ابتلا به سرطان تا حد زیادی تغییر خواهد کرد.
وی ادامه داد : برای داشتن زندگی سالم و مطلوب نیاز به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است که با تعامل و هم افزایی نهادها آگهی بخشی عمومی محقق می شود.
مدیرکل بیمه سلامت سمنان تاکید کرد : تغییر سبک زندگی در کنار برنامه آموزش پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان از بهترین راه ها برای مبارزه با سرطان در استان و کشور است.

** سمنان نیازمند بخش رادیوتراپی
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در این میزگرد ایرنا گفت : بیمارستان امیرالمومنین با 2 تخت و بیمارستان کوثر سمنان با 10 تخت ، 2 بخش فعال شیمی درمانی پذیرای بیماران سرطانی در مرکز استان است.
حمیدرضا حافظی با بیان این که برنامه توسعه فضای فیزیکی بخش های مربوط به درمان بیماران سرطانی استان در دستور کار معاونت درمان علوم پزشکی است، افزود : در ماه های آینده 18 تخت در بیمارستان کوثر و چهار تخت در بیمارستان امیرالمومنین برای ارایه خدمات موردنیاز بیماران سرطانی به بهره برداری می رسد.
وی جدی ترین مشکل درمان بیماران سرطانی سمنان را نبود بخش رادیوتراپی ذکر و تصریح کرد : ساخت فضای فیزیکی بخش رادیوتراپی در بیمارستان کوثر در حال اجراست.
وی تصریح کرد : این مرکز پس از تجهیز به امکانات مورد نیاز سال آینده راه اندازی و بیماران سرطانی استان از خدمات آن بهره مند می شود.
وی یادآور شد : اکنون برخی از بیماران سرطانی برای دریافت خدمات درمانی به استان های همجوار مراجعه می کنند.
حافظی بهره برداری از بخش رادیوتراپی و گسترش بخش های شیمی درمانی را تحولی در حوزه بهداشت و درمان استان ذکر و اضافه کرد : با بهره برداری از این بخش ها نه تنها نیازی به اعزام بیماران سرطانی به استان های همجوار نداریم، بلکه بیماران استان های دیگر را در این مراکز پذیرش می کنیم.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد : تامین دارو از دیگر مشکلات بخش درمان بیماران سرطانی است که نیاز به حمایت های مالی دارد.
حافظی رفع کمبود فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات لازم همچون دستگاه رادیوتراپی و دارو را نیازمند تامین اعتبارات دانست.
وی خاطرنشان کرد : در بحث تامین دارو، با توجه به شرایط موجود حاکم بر جامعه، نمی توانیم داروها را رایگان در اختیار بیماران قرار دهیم اما براساس ارزیابی های صورت گرفته از شرایط مالی بیماران سرطانی، تا 50 درصد و گاهی بیشتر بیماران از تخفیف هزیته تامین دارو برخوردار می شوند.
این مسوول دانشگاه علوم پزشکی به طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت : بیماران سرطانی خدمات شیمی درمانی را در این طرح رایگان دریافت کرده و اگر بیمار به دلایل دیگری نظیر عفونت و آسیب دیدگی در بیمارستان های علوم پزشکی بستری شود، در صورت نیاز از طریق واحد مددکاری بیمارستان از تخفیف برخوردار می شود.
وی اظهارداشت: بالغ بر 2 هزار مورد شیمی درمانی بیماران سرطانی در بیمارستان های امیرالمومنین و کوثر سمنان به ثبت رسیده است.
حافظی به ضرورت ورود خیران به حوزه سلامت تاکید و خاطرنشان کرد : در بحث تشخیص بیماری با ورود حوزه خیران سلامت، بزرگترین مرکز پزشکی هسته ای شرق کشور در سمنان افتتاح شد که همه هزینه های تشخیصی و تصویربرداری در این مرکز برای مبتلایان به سرطان رایگان است.
وی به رونق و افزایش اقبال مردم به درمان از طریق طب سنتی اشاره کرد و گفت : امروز در جامعه زیاد با این موضوع مواجه هستیم که طب سنتی قادر به درمان سرطان است اما اینطور نیست و هیچ کدام از این ادعاها پایه علمی ندارد اما از ظرفیت طب سنتی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی می توان استفاده کرد که باید با برنامه ریزی از این ظرفیت درست بهره مند شویم.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان یادآور شد : یکی از اقداماتی که دانشگاه علوم پزشکی می تواند در این بخش انجام دهد، احداث سلامتکده طب سنتی در استان است تا فعالیت اطبای سنتی در شاخه های گوناگون در این مرکز به صورت متمرکز و با نظارت بیشتر انجام خواهد شد.

** شیوع سرطان زنگ خطر جدی است
مدیرعامل موسسه خیریه راه آسمان در این میزگرد ایرنا گفت : بر پایه جدیدترین آمار سالانه ابتلای حداقل 100 هزار نفر به بیماری سرطان، 60 هزار نفر فوتی در اثر این بیماری و روزانه بیش از 250 نفر به آمار افراد مبتلا به بیماری سرطان در کشور افزوده می شود که زنگ خطر جدی شیوع سرطان است.
احمد صدیقی با بیان این که 90 هزار میلیارد ریال هزینه های مستقیم و غیر مستقیم بیماران سرطانی در کشور است ، گفت : پیشگیری، کنترل و مبارزه با شیوع سرطان به عزم و هم افزایی ملی نیاز است.
وی به آموزش های فراگیر اقشار مختلف جامعه اشاره و تصریح کرد : با ساماندهی تیم های تخصصی به کمک سازمان های مردم نهاد می توان آموزش های فراگیر به افراد در سطوح مختلف جامعه با هدف شناسایی عوامل خطر و راه های پیشگیری سرطان اقدامات موثری در کاهش آمار شیوع سرطان انجام داد.
مدیرعامل موسسه خیریه راه آسمان با بیان این که 40 درصد سرطان ها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری است، تصریح کرد : 40 درصد سرطان ها در مرحله اولیه قابل درمان است و تعدادی از بیماران با اتخاذ شیوه های درمانی مناسب و درمان های تسکینی در این مرحله، طول عمر بیماران افزایش می یابد.
وی برخی از عوامل این بیماری را ژنتیکی دانست و یادآور شد : با انجام غربالگری و روش های تشخیص زودرس می توان بسیاری از سرطان ها را در مراحل اولیه تشخیص داد و درمان کرد.
صدیقی با بیان این که از هر هشت زن، یک نفر در معرض ابتلا به سرطان است، گفت : در جامعه بحث خود مراقبتی و خودآگاهی برای مراقبت از سلامت به خوبی تبیین نشده است، مردم به این مساله اهمیت کافی نمی دهند و تنها در صورتی که دچار مشکل شوند، به پزشک مراجعه می کنند.
وی ادامه داد :در صورتی که در جامعه به سلامت اهمیت داده شود، بیماری های بدخیم در مراحل اولیه کشف می شوند و بیماریابی خوبی می تواند صورت گیرد و تشخیص به موقع به درمان قطعی منجر خواهد شد.
صدیقی درمان را یکی از مراحل با اهمیت در بحث مبارزه با سرطان ذکر و اضافه کرد : استان سمنان نیاز جدی به بخش رادیوتراپی برای ارایه خدمات درمانی به بیماران سرطانی دارد.
وی خاطرنشان کرد : با اهتمام دولت و کمک خیرین راه اندازی این بخش در استان نیاز بیماران برای درمان را برطرف می کند.
به گفته صدیقی باید تمرکز بیشتری روی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان است تا مبتلایان روزهای باقیمانده عمر خود را به دور از درد و رنج و استرس همراه نزدیکان خود سپری کنند.
مدیر عامل موسسه خیرین راه آسمان با تاکید بر ضرورت برخورد عاقلانه و منطقی به بیماران سرطانی ، افزود : فرد مبتلا از روز نخست بیماری و حتی تا پایان زندگی نیاز به کمک دارد، حمایت همه جانبه از بیمار برای عبور از مسیر درمان اهمیت دارد.
وی با اشاره به این که استرس خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، گفت : استرس سطح ایمنی بدن را برای ابتلا به انواع بیماری های سرطانی پایین می‌ آورد و توجه به رفع مشکلات روانشناختی آنان ضرورت دارد.
صدیقی ایجاد شور و نشاط اجتماعی برای افراد جامعه را امری ضروری دانست و گفت : باید برای پیشگیری از بیماری ها به ویژه سرطان زمینه نشاط اجتماعی را با عواملی موثر مانند ابزارهای هنری، ورزش های همگانی، تقویت روحیه مذهبی مثبت و ایجاد فضاهای عمومی مطلوب فراهم آورد.
به گفته وی رسانه ها در افرایش نشاط اجتماعی درون خانواده ها و اجتماع نقش بسزایی دارند زیرا ایجاد نشاط اجتماعی و کاهش عوامل استرس زا عامل بازدارنده از بسیاری بیماری ها است.
9891/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.