مدیر پروژه ملی بورس محیط زیست و آب گفت: ارزش بورس آب در خاورمیانه 28 میلیارد دلار است که متاسفانه تاکنون از ظرفیت آن استفاده نشده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، مازیار مومنی شامگاه گذشته (سه شنبه) در نشست تخصصی پیرامون مسایل محیط زیست که توسط کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که همچنان در ایران از آن به عنوان راهکار یا ابزاری جهت کنترل اقلیم به کار برده می شود مالیات و الزام قانونی  است.
وی افزود: این درحالیست که کاربرد مالیات و الزام قانونی در جهان از بین رفته است و از ابزار تجارت آزاد مانند انتشار گازهای گلخانه ای و تجارت آب مجازی استفاده می شود.
مدیر پروژه ملی بورس محیط زیست و آب ادامه داد: کاهش مصرف آب و احیای تالاب ها و رودخانه ها از اهداف تجارت آب مجازی و همچنین کاهش آلاینده های زیست محیطی و استفاده بهینه از منابع و افزایش بهره وری از اهداف تجارت انتشار گازهای گلخانه است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 36 درصد کشور در منطقه فراخشک و 29 درصد در مناطق خشک بیابانی قرار دارد، افزود: ارزش بورس آب در خاورمیانه 28 میلیارد دلار است که متاسفانه تاکنون از ظرفیت آن استفاده نشده است.
افزایش 10 برابری بارگذاری بر زاینده رود طی چهار دهه
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان نیز در ادامه این نشست گفت: یکی از معضلات اصلی استان اصفهان موضوع آب است که به زاینده رود منتهی می شود و به دلیل بارگذاری های غیرکارشناسانه در بالادست و پایین دست زاینده رود با این معضلات روبرو هستیم. 
احمدرضا صادقی افزود: در اوایل انقلاب و حدود 40 سال قبل 50 میلیون مترمکعب بارگذاری آب آشامیدنی بر رودخانه وجود داشت که در حال حاضر با افزایش 10 برابری به 500 مترمکعب افزایش یافته است.
وی گفت: علی رغم افزایش بارندگی ها در سال جاری هنوز با مشکل آب مواجه ایم به طوری‌ که نیاز به مصارف آبی در صنعت، کشاورزی و شرب بیش از 2.5 میلیارد مترمکعب است.
 کدخبرنگار:13025

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.