مدیر دفتر فنی شرکت آب منطقه ای زنجان روز چهارشنبه در بازید جمعی از مهندسین بسیجی استان زنجان، از مراحل اجرایی سد تنظیمی مراش و ایالو گفت: معادن غنی و مصالح مرغوبی در محدوده مطالعاتی این طرح ها وجود دارد و بسیاری از مواد اولیه احداث  سدهای مراش و ایالو، از رودخانه دندی تامین می شود که از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

سد مراش در شهرستان ماهنشان، در حوزه بخش انگوران و در ۱۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر زنجان واقع شده است.

هادی رضایی به اهداف ساخت سد مراش اشاره کرد و افزود: تامین آب شرب شهرهای دندی و ماهنشان و روستاهای تابعه پایین دست این سد و نیاز آبی صنایع مستقر در اطراف این شهرها و نیز تامین بخشی از آب مورد نیاز کشاورزان منطقه از اولویت های ساخت این سد است.

مدیردفتر فنی شرکت آب منطقه ای زنجان، به نیاز آب شرب شهرهای دندی و انگوران در افق آینده تاکید کرد و گفت: با توجه به کاهش شدید منابع آب زیرزمینی برای تامین آب مطمئن و پایدار باید به سدسازی نگاه ویژه ای کرد و ۲ سد مراش و ایالو از این قاعده مستثنا نیستند.

رضایی به رعایت اصول و قوانین زیست محیطی در احداث سدهای مراش و ایالو پرداخت و اظهار داشت: از برنامه های مهم در ساخت این ۲ سد حفظ و احیای محیط زیست منطقه است.

آب قابل تنظیم سد مراش ۳۷ میلیون مترمکعب در سال است که از این میزان هفت میلیون مترمکعب برای شرب و صنعت و ۳۰ میلیون مترمکعب برای چهار هزار و ۸۷۹ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه در نظر گرفته شده‌ است.

اجرای سد ایالو نیز با ظرفیت ۲ میلیون مترمکعب، برای جبران کسری آب شرب ماهنشان پیش بینی شده است.

۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.