تئاتر کودک به نمایشی گفته می‌شود که مضامین و معیارهای خاص کودکان را دارا باشد و با توجه به روحیه و ذهنیت خلاق کودک طراحی و اجرا شود. این نوع نمایش مهم‌ترین قالب هنری در جهت پرورش کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.
از آنجا که ساختار روانی و روحیه کودک و نوجوان با بازی و نمایش غریبه نیست، با توجه به نیاز کودک به تحرک و جنبش، بازی می‌تواند بخش مهمی از این نیاز را برآورده کند و از همین ضرورت می‌توان برای آموزش غیرمستقیم مهارت‌های زندگی به کودکان بهره برد.  
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، بسیاری از کارشناسان نمایش و نیز روانشناسان کودک، بازی را اصل نمایش می‌دانند؛ نمایشگران نقش‌ها را بازی می‌کنند و در نتیجه به آنان بازیگر گفته می‌شود. 
کوروش محمدی، رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دنیای کودکان متفاوت با بزرگسالان است، اظهار کرد: دنیای کودکان مبتنی بر پویایی و مشاهدات عینی است. آن‌ها بر اساس مشاهدات و واقعیات ملموس با زندگی ارتباط می‌گیرند.
وی ادامه داد: کودک به تئاتر نیاز دارد چون در فرآیندی واقعیات و آموزه های رفتاری یا هرگونه آموخته ای را عینی و شهودی به او منتقل می‌کند.
رییس کمسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کودکان به چند دلیل به برقراری ارتباط با تئاتر نیازمندند، افزود: کودکان لازم است با تئاتر فاخر به عنوان وسیله اصیل و عمیق برای شناساندن هنر سزمین ارتباط برقرار کنند و این هنر را در زندگیشان جاری ببینند چرا که کودکان پیام‌های اجتماعی و تربیتی را از هنر تئاتر بهتر دریافت می‌کنند.
محمدی با بیان اینکه نیاز است چالش های اساسی تربیتی کودکان بر اساس سناریوهای جذاب طراحی شود، گفت: تئاتر بیشترین تاثیر را بر کودکان دارد، ولی در این حوزه تاکنون به خوبی عمل نشده است در صورتی که در کشورهای پیشرفته که توفیقات بسیار خوبی در زمینه تربیت کودک کسب کرده اند از هنر تئاتر به خوبی استفاده شده و با نزدیک کردن مضامین هنری داستان و قصه پردازی به احساسات، نیازها و قوه اداراکی کودکان تاثیر خود را گذاشته اند.
رییس کمسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در حال حاضر سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از این فضا استفاده کرده و سیاستش ایجاد پویایی و تولید نشاط بین کودکان است.
محمدی افزود:خانه های تخصصی وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از جمله خانه کودک و خانه نوجوان در زمینه کودک و نوجوان تلاش می‌کنند. سال گذشته به همت این سازمان جشنواره ای برای ادبیات نمایشی کودکان برگزار شد که از استان های دیگر هم در این جشنواره شرکت کردند و هدف برقراری تعامل بین هنروران عرصه نمایش کودکان بود که این تعامل کفه ترازوی محتوایی برای ادبیات نمایشی کودکان را در سازمان تقویت می‌کند.
محمدی تصریح کرد: برخی عقیده دارند وقتی بحث تئاتر کودکان پیش می‌آید تئاتر فکاهی یا طنز برای کودک در نظر گرفته شود، اما کودکان ظرفیت پذیرش واقعیت ها و نیازها را از تئاتر فاخر هم دارند و فقط باید مفاهیم و نیازسنجی ها صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در معرفی حقوق کودکان به والدین می‌شود از تئاتر بهره برد، خاطرنشان کرد: زمانی می‌توان به توفیق رسید که از نگاه تک بعدی به کودکان پرهیز شود، آن‌ها در چارچوب مبانی تربیتی خانواده دیده شوند و نیازهای والدین هم در نظر گرفته شود تا تعامل خوبی بین کودک و والدینش صورت گیرد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.